مدیرسا: آبان ماه سال ۹۵، برای نخستین بار طرح كاهش (LEZ)، تنها در سطح محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد اجرایی شد، ملاك اجرای این طرح بروی كنترل معاینه فنی متمركز بود و مسئولان بارها اعلام نمودند اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد، جریمه ۵۰هزار تومانی در انتظارش است و حالا برپایه تصمیمات مسئولان، از اول آبان ماه امسال طرح كاهش در سراسر شهر تهران و به صورت ۲۴ساعته و كل روزهای هفته اجرایی می شود، هرچند كه معاون حمل ونقل ترافیك شهرداری ضمن اعلام برنامه ها عنوان نمود كه برنامه های ویژه ای را هم برای كامیون، اتوبوس ها و… دارد.
محسن پورسید آقایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای فاز دوم طرح كاهش از ابتدای آبان ماه امسال اظهار داشت: برپایه گزارش وزارت بهداشت سالانه ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر از شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خویش را از دست می دهند و این در شرایطی است كه برپایه گزارش بانك جهانی سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت آلودگی هوا در شهر تهران تخمین زده شده است.
وی با اشاره به اینكه به علت اثرگذاری آلودگی هوا بر سلامت مردم و همینطور خسارات مالی فراوان، لازم است كه فكری عاجل به حال كاهش و از بین بردن آلودگی هوا در شهر تهران نماییم، اضافه كرد: بنابراین طرح كاهش (كنترل آلودگی هوای شهر) در تهران اجرایی شد و حالا زمان آن رسیده كه مرحله دوم آن اجرایی شود و بنابراین از اول آبان ماه مرحله دوم طرح كاهش به صورت ۲۴ ساعته و در كل هفته اجرایی می گردد.
وی با اشاره به اینكه فاز دوم طرح كاهش با هدف معاینه فنی خودروها، اتوبوس ها و ناوگان حمل بار اجرایی می شود، اظهار نمود: سیاست های كاهش آلودگی هوا با تاكید بر كاهش ذرات معلق تنظیم شده است چراكه مهمترین آلاینده شهر تهران ذرات معلق بخصوص ذرات كوچكتر از ۲.۵ میكرون است كه عموما ناشی از وسایل نقلیه موتوری بخصوص ناوگان خودروهای دیزلی، خودروهای سواری فرسوده دودزا و موتورسیكلت ها هستند.
زمان اجرای فاز سوم طرح كاهش مشخص نیست
مراجعه بیشتر از دو میلیون خودروی سبك به مراكز معاینه فنی در فاز اول
وی با اشاره به اینكه برپایه مصوبات مختلف طرح كاهش نهایتا در سه فاز توسط دولت تایید شد، اظهار داشت: در فاز یك اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیك مصوب شد كه از ابتدای آبان ۹۵ اجرایی شده و قرار بر این است كه در فاز دوم، خودروهای فاقد معاینه فنی در كل شهر تهران به صورت شبانه روزی كنترل شوند كه این مهم هم از ابتدای آبان امسال اجرایی می گردد و در فاز سوم هم محدودیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در كل شهر تهران و منع تردد خودروهای كاربراتوری به محدوده در دستوركار قرار دارد اما زمان اجرای فاز سوم مشخص نمی باشد.
پورسید آقایی با اشاره به اینكه در فاز اول طرح كاهش از مجموع دو میلیون و ۵۴۴ هزار و ۸۱۵ خودروی سبك رجوع كننده به مراكز ۷۰ درصد جز مراجعات اول و ۳۰ درصد رجوع مجدد بوده اند، اظهار داشت: میزان مراجعات كل خودروها به مراكز معاینه فنی در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل به علت اجرای طرح كاهش ۳۶ درصد افزایش داشته است.
برگه معاینه فنی اصلی ترین شرط اجرای طرح كاهش است
میزان آلایندگی، میزان فرسودگی و معاینه فنی ملاك تردد خودروها سه مولفه طرح كاهش
تجهیز دوربین های پایتخت به كد تخلف معاینه فنی
وی با اشاره به اینكه برگه معاینه فنی اصلی ترین شرط اجرای طرح كاهش است، خاطرنشان كرد: هم اكنون طرح كاهش از ساعت ۶: ۳۰ بامداد آغاز و در ساعت ۱۹ به اتمام می رسد و همینطور این طرح در روز پنجشنبه اجرا نمی گردد اما از این پس در طرح كاهش به جای زوج و فرد بودن پلاك، سه مولفه میزان آلایندگی، میزان فرسودگی و معاینه فنی ملاك تردد خودروها در محدوده مركزی شهر هستند.
وی با اشاره به اینكه عدم دریافت مجوز معاینه فنی از مراكز تحت پوشش سامانه سیمفا، باعث می گردد كه برای مالك خودرو جریمه ۵۰ هزار تومانی در نظر گرفته شود، اظهار داشت: دوربین های ثبت تخلف به كد معاینه فنی تجهیز شده اند و از این پس تخلفات در این حوزه جهت اعمال قانون به پلیس ارجاع داده می شوند.
سهم ۸۰درصدی وسایل حمل و نقل موتوری از كل آلودگی هوای پایتخت
تولید ۳۲ درصد از آلودگی هوای شهر تهران تنها توسط ۱۰ درصد از خودروها
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه بنا بر مطالعات شركت كنترل كیفیت هوا سهم وسایل حمل و نقل موتوری از كل آلودگی هوای پایتخت حدود ۸۰ درصد است و بر همین مبنا خودروها و موتورسیكلت های كاربراتوری سهم قابل توجهی در آلایندگی هوای شهر دارند، افزود: سهم آلایندگی خودروهای كاربراتوری و فرسوده در آلودگی شهر تهران حدود ۳۲ درصد است یعنی ۳۲ درصد از آلودگی هوای شهر تهران تنها توسط ۱۰ درصد از خودروها تولید می شوند.
سهم ۳۰درصدی اتوبوس ها در تولید ذرات معلق
بازخورد مثبت ضربت الاجل معاون شهردار برای اتوبوس های دودزا
بازرسی نامحسوس از وضعیت اتوبوس های پایتخت
ایشان در ادامه با اشاره به اینكه مطابق بررسی های انجام شده حدود ۳۰ درصد از كل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران متعلق به اتوبوس های حامل مسافر است، اظهار داشت: با عنایت به سهم بالای اتوبوس ها در آلودگی هوا، بخشنامه ای ابلاغ گردید كه برپایه آن تردد كلیه اتوبوس های دودزا و فاقد معاینه فنی در تهران ممنوع و ضرب الاجلی را تا اول مهرماه برای تحقق این مهم تعیین كردیم كه برپایه آن اتوبوس های شركت واحد باید به صورت ضربتی مورد بازدید قرار گیرند و از ابتدای مهر تردد همه اتوبوس های فاقد معاینه فنی معتبر ممنوع گردید.
معاون حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به اینكه مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی هم موظف شده است كه در صورت مشاهده هر نوع اتوبوس دودزا با شركت خصوصی ممنوعه برخورد كرده و آنرا جریمه كند و در صورت تكرار مجوز آن شركت لغو شود، افزود: همینطور بازرسی های نامحسوسی توسط معاونت حمل و نقل بوجود آمده است كه به صورت سرزده نسبت به رصد وضعیت معاینه فنی اتوبوس ها اقدام نمایند.
اندازه گیری دود خروجی اتوبوس هایی كه معاینه فنی دارند
۱۲ درصد كل آلودگی هوای تهران بخصوص ذرات معلق ناشی از اتوبوس های شركت واحد است
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه بازرسان به صورت موردی نسبت به كنترل اتوبوس هایی كه معاینه فنی دارند، اقدام نموده و با استفاده از دستگاه های خاص، دود اگزوز خارج شده از اتوبوس ها را اندازه گیری كرده و اگر میزان آلایندگی آن زیاد باشد، به مراكز معاینه فنی اعزام می كنند، تصریح كرد: متاسفانه به علت افزایش سن فرسودگی اتوبوس ها و همینطور كمبودها در این حوزه شاهد آن هستیم كه پنج درصد اتوبوس های پایتخت نتوانستند كه معاینه فنی دریافت نمایند اما برای ما سلامت مردم از همه چیز مهمتر است و به علت آلایندگی این اتوبوس ها به آنها اجازه تردد در شهر تهران داده نشد.
وی با اشاره به اینكه در حوزه تعمیر اتوبوس، تعمیر قطعات و… مشكلات زیادی داریم چراكه هزینه های تعمیرات اتوبوس چهار برابر شده است اظهار داشت: با این وجود در مقابل جان مردم مسئول هستیم و با وجود سخت تر شدن شرایط نسبت به سال های گذشته باز هم این كار را انجام می دهیم هرچند كه ما معتقدیم اگر از سال های قبل كه شرایط مالی شهرداری بهتر بود، این فشارها بر روی شبكه اتوبوسرانی اعمال می شد بطور قطع موفق تر می بودیم اما به هر حال امروز با همه گران شدن قطعات و كمبود تجهیزات، جان مردم برای ما اهمیت ویژه ای دارد.
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه برپایه تصمیم كارگروه آلودگی هوا، اتوبوس های بخش خصوصی ملزم شدند كه معاینه فنی خویش را تنها از مراكز معاینه فنی تهران دریافت كنند، خاطرنشان كرد: چراكه شرایط مراكز معاینه فنی تهران سختگیرانه تر خواهد بود و دقیق تر میزان آلایندگی را اندازه گیری می كند و بر همین مبنا سه مركز معاینه فنی شهرداری، صرفا وظیفه معاینه اتوبوس های شركت واحد را برعهده دارد.
نظارت در مراكز معاینه فنی تهران شدیدتر خواهد شد
معاون حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به اینكه نظارت در مراكز معاینه فنی تهران شدیدتر خواهد بود، اظهار داشت: رانندگان اتوبوس می دانند كه نحوه گاز دادن در اندازه گیری خروجی آلایندگی تاثیر دارد و بنابراین برای پاس شدن كمتر گاز می دهند اما حالا برپایه بخشنامه جدید راننده از اتوبوس پیاده شده و كارشناسان معاینه فنی تمامی مراحل كنترل اتوبوس را بدون حضور راننده انجام می دهند.
وی با اشاره به اینكه ۱۲ درصد كل آلودگی هوای تهران بخصوص ذرات معلق، ناشی از اتوبوس های شركت واحد است، اظهار نمود: با وجود محدودیت های مذكور نمی توانیم آلایندگی این اتوبوس ها را به صفر برسانیم اما می توانیم درصد زیادی از آنرا كاهش دهیم.
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه برپایه بخشنامه باید تمامی اتوبوس های پایتخت تا مهرماه جاری معاینه فنی داشته باشند، اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است كه هشت آیتم دلیل ردی اتوبوس های شركت واحد در آزمون معاینه فنی است كه دودزایی رتبه هفتم را داشته و شكستگی شیشه، چراغ و لاستیك صاف بیشترین علت مردود شدن اتوبوس ها در قسمت عیوب ظاهری هستند.
استفاده از اتوبوس های فاقد معاینه فنی به عنوان سرویس ادرات، ممنوع!
معاون حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران خاطرنشان كرد: برپایه بخشنامه استانداری و شورای تامین استان هم از كلیه شركت ها، كارخانه ها و ادارات خواسته شده تا از عقد قرارداد یا استفاده امانی از اتوبوس های فاقد معاینه فنی اجتناب كنند و به آنها اخطار داده شده است كه در صورت مشاهده تخلف، ضمن اعمال قانون، مراتب به وزارتخانه های مسئول اعلام می گردد.
وی با اشاره به اینكه اتوبوس های سازمان ها و سرویس ادارات وضعیت بدتری نسبت به اتوبوس های شركت واحد دارند، اظهار داشت: ۱۸ درصد كل آلودگی هوای پایتخت مربوط به اتوبوس های سرویس سازمان ها و شركت ها است و از آنجایی كه این اتوبوس ها زیر نظر شهرداری نیستند و كنترلی بر عملكرد آنها نداریم، مجاب كردن آنها برای نوسازی و دریافت معاینه فنی دشوار می باشد.
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه كارگروه ملی آلودگی هوا و كارگروه آلودگی هوای استان تهران مصوب كرده است كه تمام اتوبوس ها باید از اول آبان ماه معاینه فنی داشته باشند و ذی حساب دستگاه های زیربط اجازه پرداخت وجه به پیمانكاران اتوبوس فاقد معاینه فنی را ندارند، افزود: همینطور سامانه جدیدی به راه افتاده است كه هر اتوبوسی كه در سطح شهر تردد می كند باید در این سامانه ثبت نام و مسیر رفت و آمد خویش را اعلام نماید و اتوبوس هایی می توانند در این سامانه ثبت نام كرده و پس از آن در شهر تردد كنند كه معاینه فنی داشته باشند در غیر این صورت پلیس مدارك آنها را كنترل و نسبت به توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی اقدام می كند.
معاون حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به اینكه معاینه فنی اتوبوس ها به صورت آنلاین از سرور راهداری چك می گردد و اگر اتوبوس معاینه فنی نداشته باشد، اجازه تردد در شهر را ندارد، اظهار داشت: خوشبختانه استانداری اعلام نموده است كه تمامی سرویس های دستگاه های انتظامی، كشوری و… باید معاینه فنی داشته باشند و معاینه آنها حتما چك می گردد و اگر از اول آبان این اتوبوس ها برگه معاینه فنی نداشته باشند سرویس كاركنان به پاركینگ منتقل شده و ذی حساب هم اجازه پرداخت پول ندارد.
از اول آبان هیچ عذر و بهانه ای، پذیرفتنی نیست!
به قول پور سید آقایی اگر موفق شویم كه معاینه فنی سرویس ادارات و دستگاه های مختلف را كنترل نماییم بخش زیادی از آلایندگی شهر تهران كم می شود.
وی با اشاره به اینكه برآورد ما این است كه به اندازه اتوبوس های شركت واحد اتوبوسرانی، سرویس اتوبوسی در تهران داریم، اظهار داشت: از ماه ها قبل اطلاع رسانی در این حوزه شروع شده و از اول آبان مرحله دوم طرح كاهش آغاز می گردد و هیچ عذر و بهانه ای قبول نیست و از دقایق ابتدایی اول آبان ماه رصد خودروها آغاز می گردد.
تكمیل رینگ دوربین های اطراف تهران
۲۳ درصد از كل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران متعلق به ناوگان بار است
وی درمورد كنترل دوربینی تخلف معاینه فنی خاطرنشان كرد: به ۷۸۰ دوربین جدید كد تخلف معاینه فنی داده شده است و برای تكمیل رینگ اطراف تهران هم ۴۳ سامانه جدید دوربینی طراحی شده است كه حلقه دور شهر تهران را تكمیل می كند كه دوربین های این سامانه ها خریداری شده است.
پورسید آقایی در ادامه درمورد ساماندهی ناوگان بار هم با اشاره به اینكه سخت ترین بخش كار در این قسمت است چراكه كامیون های برون شهری زیر نظر وزارت راه هستند، اظهار داشت: البته در مورد كامیون های برون شهری، مشكلی نداریم چراكه صدور بارنامه و كارت سوخت منوط به داشتن معاینه فنی شده است و بر همین مبنا تمامی كامیون های برون شهری معاینه فنی دارند.
وی با اشاره به اینكه برپایه محاسبات انجام شده حدود ۲۳ درصد از كل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران متعلق به ناوگان بار است، تصریح كرد: با عنایت به سهم بالای ناوگان بار در آلودگی هوا ضروری می باشد كه سیاست هایی در جهت كاهش تولید ذرات معلق مربوط به این ناوگان را در دستوركار قرار دهیم كه بر همین مبنا در كارگروه كاهش آلودگی هوای استان تهران مقرر شد كه صدور باربرگ در سامانه شهرداری تهران تنها منوط به داشتن معاینه فنی معتبر از مراكز معاینه فنی باشد.
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه برپایه موافقتامه ای، سازمان محیط زیست كه مسئولیت نظارت بر مراكز معاینه فنی را برعهده دارد، نظارت بر مراكز معاینه فنی استان تهران و البرز را برعهده شهرداری تهران گذاشته است، اظهار داشت: این یك فرصت است كه شهرداری بتواند نسبت به كنترل و نظارت مراكز معاینه فنی شهرهای اطرافش اقدام نماید و سختگیری های بیشتری را داشته باشد.
رصد ۳۰۰۰ كامیون پیمانكاران شهرداری
اتصال به سامانه شهرسازی برای كنترل كامیون های حمل نخاله
نصب دوربین روی “باسكول” برای كنترل معاینه فنی خودروهای حمل زباله
وی درمورد وضعیت كامیون های درون شهری با اشاره به اینكه ۳۰۰۰ كامیون و ماشین آلات سنگین به خصوص در حوزه جمع آوری زباله در اختیار پیمانكاران شهرداری تهران است اظهار داشت: ما معتقدیم كه باید نظارت را از خودمان شروع نماییم و برهمین اساس پیرو تصمیمات اتخاذ شده دوربین های نظارتی در مراكز كار این كامیونت ها نصب می گردد و از این پس بر روی باسكول هایی كه این كامیونت ها می روند دوربین ها نصب می گردد و این دوربین ها به كد معاینه فنی مجهز هستند تا اگر كامیون پیمانكار شهرداری معاینه فنی نداشته باشد همان موقع در محل های دپوی نخاله شناسایی شوند.
وی با اشاره به اینكه با سامانه شهرسازی هم یكپارچه شده ایم تا نسبت به رصد كامیون های حمل نخاله كه از شهرداری مجوز می گیرند اقدام نماییم اظهار داشت: كامیون های حمل نخاله هم به صورت آنلاین معاینه فنی شان چك می گردد و از این پس دریافت مجوز حمل نخاله منوط به مثبت بودن استعلام معاینه فنی خواهد بود.
سهم ۱۰ درصدی موتورسیكلت ها از تولید ذرات معلق در هوای تهران
وی با اشاره به اینكه حدود ۱۰ درصد از كل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران به موتورسیكلت ها اختصاص دارد، اضافه كرد: از این نظر ضرورت اعمال سیاست های كنترلی در این حوزه هم ضروری می باشد. اما ساماندهی موتورسیكلت ها كار امروز و چند ماه نیست بلكه باید درمورد فرهنگ موتورسیكلت سواری فكری كرد و بر همین مبنا تا هنگامی كه موتورسیكلت ها هویت بخشی نشوند قابل كنترل نیستند.
نحوه شماره گذاری و انتقال سند موتورها باید همچون خودروها شود
وی با اشاره به اینكه باید نحوه شماره گذاری و انتقال سند موتورها همچون خودروها شود، اظهار داشت: طی این سال ها هنوز در مورد نصب پلاك در جلوی موتورها بین موسسه استاندارد و دستگاه های شماره گذار مشكل وجود دارد و هنوز هم حل نشده است و تا این اشكالات ساختاری رفع نشود نمی توان كاری كرد هرچند كه در حوزه كاهش آلودگی هوای موتورسیكلت ها، پروژه تبدیل موتور كاربراتوری به انژكتوری را در دستوركار قرار دادیم و ۵۰ موتور را بعنوان نمونه تحویل دو شركت داده ایم تا نسبت به تبدیل كاربراتوری به انژكتوری اقدام نمایند كه اگر این پروژه مثبت شود میزان آلایندگی موتورها به یك پنجم كاسته می شود.
حل مشكل استعلام آنلاین از سیمفا در مرحله دوم اجرای طرح كاهش
پورسیدآقایی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه برخی ها معتقدند با وجود ورود به محدوده كاهش باز هم جریمه نمی شوند اظهار نمود: قبلا مشكلی درمورد استعلام تعداد خودروها در سامانه سیمفا وجود داشت و بیشتر از ۸۰ هزار استعلام نمی توانستند از سامانه سیمفا و پلیس داشته باشند اما حالا كاملا شرایط متفاوت می باشد و وزارت كشور هم متعهد شده است كه اگر لازم باشد تعداد استعلام ها به بیشتر از ۸۰۰ هزار استعلام در روز می رسد. همینطور تمام خودروهایی كه از مراكز معاینه فنی تهران، معاینه فنی گرفته باشند نیاز به كنترل سیمفا ندارند چراكه اطلاعاتشان در سامانه شهرداری موجود است.
چگونه می توانند پلاك خودوریشان را در فاز دوم طرح كاهش بپوشانند؟
درآمد شهرداری از جرایم معاینه فنی
معاون حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران درمورد پدیده پوشاندن پلاك هم با اشاره به اینكه برخورد با تخلف پوشاندن پلاك برعهده پلیس است، افزود: البته ماشین های سیار هم در داخل محدوده تردد می كنند و رینگ دوربینی در داخل محدوده هم تكمیل شده است و پس از مدتی رانندگان متخلف هم متوجه می شوند كه پوشاندن پلاك چاره نیست چراكه كل سطح شهر تهران زیر پوشش دوربینی و همینطور رصد ماموران پلیس است و چگونه می توانند كل مسیرشان را با پلاك پوشانده شده حركت كنند.
وی در مورد درآمد شهرداری از محل جرایم معاینه فنی با اشاره به اینكه در بودجه امسال ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد از این محل برای شهرداری تهران در نظر گرفته شده كه تابحال ۱۰۵ میلیارد تومان آن ابلاغ گردیده است اظهار داشت: البته پلیس پولی را كه به خزانه واریز می كند به تفكیك جرایم نیست و مشخص نمی باشد كه چه جریمه و پولی بابت سرعت، و چه جریمه ای بابت معاینه فنی است و ما نیازمند آن هستیم كه پلیس نحوه واریز را از مبدا تعیین كند، یعنی آنكه كد تخلف معاینه فنی را مشخص كرده و جرایم نداشتن معاینه فنی را به حساب دیگری واریز نمایند.