مدیرسا: مدیرعامل شركت سازه پویش اعلام نمود: تولیدات این گروه با تمركز بر داخلی سازی و كسب دانش بومی توانسته سهمی به سزا در بهبود كیفی محصولات صنایع خودروسازی كشور داشته باشد.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، مهندس میرغلامرضا مرتضوی مدیرعامل شركت سازه پویش بعنوان یكی از شركت های زیر مجموعه گروه قطعات عظام كه روز شنبه گذشته میزبان دكتر نورقلی پور عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود و در نشستی كه در فضایی دوستانه و همدلانه برگزار گردید مشكلات این گروه كه به شكلی مشكلات همه فعالان صنعتی تلقی می شود، را مورد بررسی قرار دادند.
گروه قطعات عظام (سهامی خاص) یكی از بزرگترین تامین كنندگان قطعات خودرو در كشور است كه فعالیت خویش را با تولید پك كامل سیستم اخطار گویا سمند آغاز كرد و در خلال ۲۱ سال قبل با تولید طیف وسیعی از قطعات الكترونیك، مكاترونیك، مولتی مدیا و قطعات پلیمری خودرو به یكی از تامین كنندگان استراتژیك صنعت خودرو كشور تبدیل گشته است.
این گروه امروز با در اختیار داشتن ۱۳ شركت كه بعضی از این شركت ها متشكل از چند واحد تولیدی هستند و با تولید اشتغال مستقیم برای بیشتر از ۵ هزار نفر یكی ازگروههای عظیم قطعه سازی كشور است كه محصولات خویش را علاوه بر خودروسازان و بازار قطعه داخلی به ۸ كشور دنیا صادر می كند.
تولیدات گروه عظام از قطعات مكانیكی چون كمك فنر خودرو تا سیستم مدیریت موتوركه در عامه مردم به كامپیوتر خودرو معروف است (ECU) را در بر می گیرد و در تأمین این محصولات با تمركز به داخلی سازی و كسب دانش بومی توانسته سهمی به سزا در بهبود كیفی محصولات صنایع خودروسازی در كشور داشته باشد.
گروه قطعات عظام بعنوان شركت مادر در تهران مستقر است.
اخذ لیسانس معتبر و همكاری های فنی با بهره گیری از فناوری روز دنیا از شركت های صاحب نام جهانی از قبیل Mando، Mahle، Bosch و Valeo همچون دستاوردهای این گروه بود كه طی دو دهه گذشته ضمن تولید قطعات مهم و باكیفیت، توانمندهای بالای خویش را در پشتیبانی از صنعت خودرو كشور به اثبات رسانیده است.
با توجه به صادرات ۳۰ درصدی تولید این شركت، گردش مالی ارزی سالانه گروه با عنایت به واردات برخی اقلام و مواد اولیه به حدود ۲۰۰ میلیون دلار بالغ می گردد.
سازه پویش بعنوان یكی از شركت های زیر مجموعه گروه قطعات عظام و دانش محور و در جایگاه اول مجموعه های برق و الكترونیك و داشبورد كشور است كه بخشی از سهام آن در سازمان بورس عرضه شده و یكی از معدود شركت های گروه است كه سهامی عام شده و با در اختیار داشتن ۴ واحد تولیدی با چند شركت بین المللی همچون بوش آلمان همكاری می كند.
«مرتضوی در بخشی از این نشست با اشاره به اینكه صنعت خودرو نماد پیشرفت در صنایع مختلف است و محصولات الكترونیكی خودرو نقشی كلیدی در عملكرد خودروهای مدرن، ارتقای ایمنی، آسایش سرنشینان، پایش بهینه سازی مصرف سوخت و كاهش آلایندگی ایفا می كند، از تولید اجزا پیشرفته الكترونیك خودرو در این شركت اطلاع داد.»
سازه پویش نزدیك به ۸۰۰ نیرو دارد كه ۱۰ درصد آن در بخش تحقیق و توسعه ( R&D ) فعالیت دارند كه همین مساله به تنهایی گواهی بر اهمیت فعالیت پژوهشی در تولید محصولات مدرن و حركت به سمت بومی سازی آنها تلقی می گردد.
هرچند گروه قطعات عظام و زیر مجموعه هایش كوشیده است محصولات خویش را با بالاترین سطح داخلی سازی تولید كرده و روانه بازار كنند اما واقعیت این است تولید برخی مواد و اجزا به علت سطح بالای فناوری یا نداشتن صرفه اقتصادی همچنان از خارج تامین می گردد و بنابراین همیشه سطحی از وابستگی و نیاز به واردات در این بخش وجود دارد.
گروه قطعات عظام با وجود تحریم های سنگین ایالات متحده ضد كشور طی ماههای اخیر تلاش كرده این مواد و اقلام را با وجود همه مشكلات وارد كشور كند و خطوط تولید خویش را فعال نگاه دارد اما وجود نوعی خود تحریمی باعث شد این شركت با سدی غیرقابل نفوذ از موانع و سنگ اندازی های مواجه شده كه در صورت تداوم شركت را به ورطه تعطیلی خواهد كشاند.
مرتضوی با تاكید بر اینكه مدیران عظام خویش را سرباز نظام می دانند و تمامی توان خویش را به كار گرفته اند تا خطوط تولید شركت تعطیل نشوند از مشكلات بانك در تامین و حواله ارز، موانع گمركی و بروكراسی شدید بعنوان موانع و مشكلاتی یاد می كند كه نفس تولیدكنندگان را به شماره انداخته است.
وی اضافه كرد: واقعیت این است كه ایالات متحده تمامی توان عملیاتی خویش را به كار گرفته تا با جلوگیری از صدور كالاهای مختلف همچون قطعات و مواد در رابطه با صنعت خودرو میزان رضایتمندی از دولت را به حداقل برساند و در این راستا مكانیسم های كنترلی گسترده بوجود آورده كه بازدارندگی در این بخش را به حداكثر برساند.
مدیرعامل شركت سازه پویش با اشاره به اینكه تحریم های یكجانبه ایالات متحده ضد ایران به مثابه جنگ اقتصادی می باشد كه غلبه بر آن جز با همكاری تنگاتنگ دولتی ها با مدیران بخش خصوصی میسر نیست، افزود: در چنین شرایطی تولیدكننده داخلی ناچار است مواد اولیه و اجزای مورد نیاز خویش را با مشكلات عدیده و راهكارهای نامتعارف خریداری و به كشور حمل كند اما وقتی این محموله ها به كشور می رسند با برخی موانع جدی مواجه می شوند.
وی با اشاره به اینكه اگر امكان واردات نیازهای اولیه شركت های تولیدی از كانال های رسمی وجود داشت این شركت ها دست به دامان واسطه ها نمی شدند و از شیوه های عجیب و غریب برای آوردن كالا استفاده نمی كردند، از برخی برخوردها ابراز شگفتی می كند.
مرتضوی با تاكید بر اینكه گروه قطعات عظام بعنوان نمونه، سیستم مدیریت موتور(كامپیوتر مركزی خودرو ECU) را تأمین می كند كه در غیاب آن در صورت وجود همه اجزا و قطعات خودرو كارایی نخواهد داشت از برخی كارشكنی ها در راه واردات اقلام مورد نیاز این گروه كه مشتی نمونه خروار است و نمادی از مشكلاتی است كه شاكله صنعتگران با آنها مواجهند را سوال برانگیز می داند.
به گفته او دستگاه ها و نهادهای حاكمیتی مثل گمرك علاقمند به مساعدت و كمك برای حل مشكلات و عبور از موانع هستند اما قوانین مختلف و خلق الساعه دست و پای آنان را بسته و اجازه نمی دهد كارها به صورت روان جلو برود.
شاه كلید عبور از این شرایط بازبینی در قوانین و تسریع در روند رفع موانع واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع، بازبینی قوانین دستگاههای نظارتی و تسهیل كار در شرایط جنگ اقتصادی به اضافه لزوم تولید یك حساب اعتباری خارج از كشور برای تامین كنندگان در همه بخش ها است تا تولید و تولیدكننده به مشكل برنخورند.
دكتر نورقلی پور در انتها این نشست با تاكید بر اینكه نمایندگان مردم در مجلس و مدیران دولتی مصمم به رفع موانع تولید و كمك به تسهیل تولید هستند از بررسی مشكلات تولیدكنندگان در كمیسیون صنایع و معادن مجلس و پیگیری برای حل آنها در كوتاه ترین زمان اطلاع داد و خاطرنشان كرد نمایندگان مردم در خانه ملت تمام توان خویش را برای كمك به صنعتگران و حفظ جریان تولید بسیج كرده اند.
این مطلب، یك خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.