مدیرسا: مدیركل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهار داشت: برای ایمنی و نگهداری راه های كشور به ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.
به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضا اكبری با اشاره به اینكه نگهداری و بهسازی راه های موجود در دو بخش راه های شریانی و راه های فرعی و روستایی در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای دسته بندی می گردد خاطرنشان كرد: در حوزه راه های شریانی كه مربوط به این دفتر می گردد دو سال پیش پروژه سیستم مدیریت روسازی اجرا شد و بر مبنای آن پروژه، تمامی رویه های راه های شریانی كشور به وسیله دستگاه های تمام اتوماتیك برداشت و خرابی كل شبكه جمع آوری شد.
وی با تاكید بر اینكه میزان خرابی ها مبنای اقدامات و برنامه ریزی های سازمان در این سال ها بوده است، اضافه كرد: امسال دوباره در حال به روزرسانی این آمار هستیم تا به وسیله به روزرسانی آن اقدامات سال های آتی را برنامه ریزی نماییم.
مدیركل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بابیان اینكه بر مبنای برداشت های صورت گرفته ۵ درصد كل راه های شریانی كشور دارای وضعیت بحرانی هستند اظهار داشت: طبق این آمار ۲ هزار و ۵۰۰ كیلومتر راه شریانی در وضعیت بحرانی قرار دارد كه برای بهسازی آن باید یك هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه كرد.
وی اضافه كرد: برمبنای آمارهای نمایش شده ۲۰ درصد دیگر راه های كشور دارای خرابی شدید هستند كه باید اقدامات حفاظتی و سبك برای اصلاح آنها صورت گیرد كه برای این اقدامات یك هزار میلیارد دیگر لازم است.
اكبری با تاكید بر اینكه ۷۵ درصد شبكه راه های كشور سالم هستند اظهار نمود: نگهداری راه های شریانی و غیرشریانی بدون در نظر گرفتن اصلاح و نگهداری راه های روستایی كشور سالانه به مبلغی حدود ۴هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است كه شامل بهسازی روكش آسفالت، لكه گیری راه ها، روكش های حفاظتی و مرمت آنها می گردد.
وی مجموع باند راه های كشور را ۵۱ هزار كیلومتر دانست و اضافه كرد: بااینكه میزان راه های اصلی و شریانی كشور رقم قابل توجهی است بااین حال اعتباری كه در سال ۹۷ برای نگهداری و ایمن سازی این راه ها را در نظر گرفته شده است زیر هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۹۰۰ میلیارد تومان است.
اكبری افزود: از رقم مصوب امسال باز تنها ۱۰۰ میلیارد تومان آن تابحال به صورت نقد اختصاص یافته است و ۴۰۰ میلیارد تومان آن باز به وسیله اسناد خزانه پرداخت شده كه درمجموع تابحال تنها ۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برای نگهداری از طریق های اصلی و فرعی پرداخت شده است.
مدیركل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بابیان اینكه تخصیص قیر یارانه ای امسال به این سازمان به دلایل مختلف كمتر از سال های قبل بوده است اظهار نمود: امسال میزان قیر یارانه ای به ۱۷۰ هزار تن كاهش پیدا كرد كه باعث شد نتواند به كمك نگهداری راه های روستایی بیاید.
وی با تاكید بر اینكه میزان اختصاص قیر یارانه ای امسال در مقایسه با سال قبل كه رقمی بالغ بر ۴۰۰ هزار تن بود یك سوم است اضافه كرد: در حوزه نگهداری راه های شریانی و غیر شریانی وضعیت اعتباری یك چهارم بودجه موردنیاز است به این صورت كه برای نگهداری رویه راه ها و ایمن سازی آنها كه شامل خط كشی، روشنایی، تهویه تونل ها، نصب و تعمیر تابلوهای اطلاعاتی و ارتقای ایمنی تقاطع ها می گردد اعتبار ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است و برای نگهداری و ایمن سازی ابنیه فنی كه شامل نگهداری از پل ها، حائل های حفاظتی، كانال ها و غیره می گردد ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است كه درمجموع برای تمامی اقدامات ایمنی و نگهداری راه های فعلی كشور به بودجه ای برابر با ۸۵۰۰ میلیارد تومان لازم داریم.
اكبری در مورد نگهداری آزادراه های تولید شده به وسیله مشاركت با بخش خصوصی و ٖآزادراه های دولتی باز اظهار داشت: بر مبنای قراردادی كه برای ساخت آزادراه ها با بخش خصوصی به امضا رسیده است دو قالب پیش بینی شده است: در قالب اول در دوره مشاركت، نگهداری از آزادراه بر عهده سازنده و بخش خصوصی است و در قالب دیگر بخشی از عوارض از شركت خصوصی به حساب سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برای نگهداری راه پرداخت می گردد كه البته میزان آن بسیار كمتر از هزینه سازمان برای نگهداری و ایمن سازی آن است.
وی بابیان اینكه هم اكنون تعدادی از آزادراه ها دوره مشاركت را سپری كرده اند و به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تحویل داده شده اند اظهار داشت: بعضی از این آزادراه ها از بخش خصوصی به بخش دولتی انتقال یافته اند كه در این حالت نگهداری از آنها بر عهده این سازمان است، بااین حال به علت هزینه بالای نگهداری و عدم سوددهی مناسب از عوارض پرداخت شده درصدد آن هستیم تا این آزادراه ها را دوباره به بخش خصوصی واگذار نماییم.
مدیركل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در انتها گریزی باز بر تأمین اعتبار با استفاده از اعتبارات استانی برای نگهداری راه های كشور زد و اظهار داشت: باید همكاری استانداران در تأمین هزینه های نگهداری راه های استان ها از بودجه استانی بیشتر شود تا بتوانیم طبق تفاهم نامه ای كه با خیلی از استانداری ها امضاشده است برای اصلاح راه های كشور بالأخص نقاط حادثه خیز قدم جدی برداریم.