مدیرسا: مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران جدیدترین وضعیت ریلی محور شمال و جنوب را تشریح نمود.
سعید رسولی در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با جدیدترین وضعیت شبكه ریلی كشور خصوصاً دو محور شمال و جنوب سپس وقوع سیل اخیر، اظهار نمود: هم اكنون محور جنوب به سه دلیل مسدود است و در محور شمال باز قطارها تا گرگان امكان سیر دارند.
وی افزود: محور ریلی جنوب به سه دلیلِ بازسازی خط در محل ایستگاه نظامیه كه در اثر آب شستگی شدید قسمت كوچكی از خط رخ داد، آب شستگی شدید خط در ایستگاه بامدژ و باز بازسازی اختیاری محور لرستان هم اكنون مسدود است.
مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری با اشاره به اینكه منتظر فروكش كردن جریان آب در محل ایستگاه نظامیه هستیم و ظرف چند روز آینده این اتفاق رخ خواهد داد، اظهار داشت: علاوه بر این آب شستگی شدید خط در ایستگاه بامدژ یكی دیگر از دلیلهای مسدود بودن محور ریلی جنوب بود كه خوشبختانه در این مورد با تلاش های شبانه روزی صورت گرفته مشكلات مربوط به ایستگاه بامدژ حل و خط در این محدوده بازگشایی شده است.
رسولی اضافه كرد: طی دو سال قبل عملیات نوسازی محور جنوب حدفاصل دورود-اندیمشك در دستور كار قرار داشت كه سه كیلومتر از این مسیر باقی مانده است و در دست بازسازی قرار دارد كه به واسطه خرابی خط در محل ایستگاه نظامیه و بامدژ، بازسازی این منطقه باز با سرعت بیشتری دنبال شد و با حل شدن مشكل مربوط به ایستگاه نظامیه، بازسازی محور لرستان باز كه به صورت اختیاری در حال انجام می باشد اختتام می یابد و خط ریلی جنوبی باز اعلام می شود.
مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران همین طور به وضعیت محور ریلی شمال اشاره و اشاره كرد: در این محور و حدفاصل ساری تا گرگان دو قطعه لطمه دیده بود كه بازسازی و بازگشایی شد و یك قطعه باز بین گرگان و اینچه برون در منطقه آق قلا از همان ابتدا با دستور ستاد مدیریت بحران استان در چند نقطه زیر خط رفت كه به سبب حجم زیاد آب عملیات بازسازی مقدور نبود، اما چند روزی است كه با استقرار تجهیزات و ادوات لازم در منطقه عملیات بازسازی شروع شده و باكس های قبلی كه مقرر است به صورت جایگزین و بعنوان آب گذر دائمی مستقر شوند در حال پیاده سازی هستند و عملیات بازگشایی ظرف چند روز آینده تكمیل می شود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: این مسیر در خاك تركمنستان باز گرفتار لطمه جدی شده است و آنها باید نسبت به رفع این مشكل اقدام نمایند.
رسولی در پاسخ به این سوال كه نحوه فعالیت در محور شمال در زمان وقوع سیل چگونه بود، اظهار نمود: در زمان پیك سیلاب مسافران گرگان تا بندرتركمن منتقل می شدند و از آنجا با اتوبوس به گرگان می رفتند كه با حل مشكل مسیر تا گرگان امكان سفر تا این نقطه فرآهم شده است.
او همینطور در مورد برآورد خسارات وارده به شبكه ریلی كشور، اشاره كرد: باید منتظر برآورد دقیق در این رابطه باشیم، اما آنچه كه تابحال می توان پیش بینی نمود خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شبكه ریلی كشور است كه قسمتی از آن مربوط به آب شستگی و تخریب خطوط بوده و بخش دیگر باز به آب گرفتگی اماكن اداری و ایستگاه ها مربوط می شود كه باید مورد بازسازی قرار گیرند.
بگفته مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به سبب وقوع سیل بهای ۱۰۰ درصدی بلیت مسافرانی كه حركت قطار آنها لغو گردید، مسترد شد و به محض بازگشایی هر محور، قطار فوق العاده جهت ترددها اختصاص می یابد.