گزارش مدیرسا به نقل از مهر؛ مروری بر مشوق های بازار دولتی مخابرات ایران به تولیدكنندگان خارجی

مدیرسا: قوانین متعددی مشتریان صنعت تجهیزات مخابراتی در ایران را مكلف به پشتیبانی از تولید داخل می كنداما سیاست جاری این مشتریان نگاهی خلاف پشتیبانی از توانمندی های داخل داشته و بیشتر تسهیلگر واردات است.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، صنعت تجهیزات مخابراتی در ایران همچون صنایعی است كه مشتریان اصلی آنرا شركت ها و سازمان های دولتی و حاكمیتی شكل می دهند. اما برخلاف قوانین متعددی كه این مشتریان را مكلف به پشتیبانی از تولید داخل می كند، سیاست های جاری آنها نگاهی خلاف پشتیبانی از توانمندی های داخل داشته و بیشتر تسهیلگر واردات است.در مواردی كه شركت های دولتی و حاكمیتی مشتریان اصلی یك صنعت به شمار می آیند، بطور طبیعی بازوی اصلی دولت در پشتیبانی از تولیدات داخلی استفاده از امكان بازارسازی برای تولیدكنندگان خواهد بود. صنعت تجهیزات مخابرات در ایران را می توان نمونه ای از این صنایع دانست كه اصلی ترین مشتریان آن سازمان های دولتی و حاكمیتی نظیر شركت ارتباطات زیرساخت، مخابرات ایران و اپراتورهای سیار هستند.در حال حاضر بخشنامه ها و مصوبات متعددی در ارتباط با گردنگیر سازمان های دولتی و حاكمیتی به پشتیبانی از تولیدكنندگان داخلی وجود دارد كه برخی بطور خاص برای صنعت تجهیزات مخابراتی و برخی دیگر به شكل قوانینی عمومی برای پشتیبانی از تولید داخل تدوین شده اند. همچون این مصوبات می توان به مواردی نظیر، قانون حداكثر استفاده از توان تولیدی و خدمات داخلی در تأمین نیازهای كشور، نظام نامه پیوست فناوری در قراردادهای بین المللی و بخشنامه اجرایی پشتیبانی از صاحبان صنایع در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره نمود.مشوق هایی برای تولیدكنندگان خارجیبا این وجود هم اكنون سیاست های اجرایی توسط این شركت ها خصوصاً شركت ارتباطات زیرساخت خلاف پشتیبانی از تولیدات داخلی و پشتیبانی از تامین كنندگان خارجی است. در این راستا می توان به موارد زیر بعنوان اقداماتی مرسوم در خرید از تولیدات خارجی اشاره نمود كه در نهایت منجر به پشتیبانی از تولیدكنندگان خارجی می شود: برگزاری مناقصات خرید تجهیزات به صورت محدود یا ترك تشریفات با چند تأمین كننده خارجی از پیش تعیین شدهارائه تضامین پرداختی بوسیله سازوكارهای بانكی به شركت های خارجیتعهد به همكاری در بستر قراردادهای بلند مدتخرید تجهیزات خارجی با قیمت بالاتر بدون وجود ادله كافی و به بهانه كیفیت بالاتردسترسی ساده شركت های خارجی به مسئولین دولتی و حاكمیتی حوزه مخابرات و دریافت اطلاعات مورد نیازارائه فرصت تحقیق و توسعه محصول به طرف های خارجی به بهانه سفارشی سازی تجهیزاتموانع تولیدكنندگان داخلی تجهیزات مخابراتیاین موارد، درحالی در اغلب قراردادهای خرید تجهیزات مخابراتی از تامین كنندگان خارجی دیده می شود كه تولیدكنندگان داخلی عمدتاً از این تسهیلات محروم هستند. ضمن اینكه در موارد گوناگون برای تولید و فروش محصولات خود درگیر موانع بیشتری باز هستند، كه در ادامه به آنها اشاره می شود: رعایت نشدن مواد قانونی مربوط به پشتیبانی از تولید داخل نظیر ترجیح تولیدكنندگان داخلی در مناقصات، اعلام نیاز پروژه‎ های آتی زودتر از موعد و ممنوعیت واردات تجهیزات دارای تولید مشابه داخلیدسترسی نداشتن تولیدكنندگان داخلی به برنامه های آتی توسعه شبكه و مستندات فنی مناقصات واگذار شده به تامین كنندگان خارجیوجود منافع شخصی در خرید از تامین كنندگان خارجیدرخواست مشخصه های فنی غیرمتعارف و غیرضروری از تولیدكنندگان داخلی با هدف كسب مجوز واردات و حذف تولیدكنندگان داخلی از رقابت در مناقصاتپرداخت نشدن بموقع و كامل هزینه تجهیزات خریداری شده توسط بخش دولتی در قراردادهای داخلیاین موارد همچون اصلی ترین چالش های تولیدكنندگان داخلی هستند كه حتی در صورت وجود توانمندی و محصولات رقابتی باز مانع جدی برای حضور تولیدكنندگان داخلی در بازارها می شوند و سال هاست كه صنعت تجهیزات مخابرات كشور از آنها رنج می برد. حال لازم است مسئولین مربوطه در وزارت ارتباطات و شركت ارتباطات زیرساخت كه مدعی پشتیبانی از توانمندی های داخلی در حیطه فعالیتی خود هستند، شفاف سازی كنند كه چه اقداماتی برای رفع این موانع به اجرا گذاشته اند.

منبع: