به گزارش مدیرسا عضو هیات مدیره شركت آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: با عنایت به پیشرفت عملیات اجرایی قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال و ساخته شدن بخش اعظمی از مسیر رفت آن، پیشنهاد داده ایم كه برای تسریع در افتتاح و بهره برداری از این آزادراه، مسیر رفت قطعه ۲ و جاده قدیم را به صورت همزمان زیر بار ترافیكی ببریم تا این قطعه آزادراه تهران-شمال زودتر افتتاح شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، اواخر بهار سال قبل عملیات اجرایی ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران – شمال شروع شد كه حدود ۲۲.۵ كیلومتر طول این پروژه بوده و از شهرستانك تا پل زنگوله ادامه دارد اما به دنبال اظهارات محمد اسلامی- وزیر راه و شهرسازی- در خصوص اینكه هزینه های ساخت و بهره برداری از قطعات دوم و سوم بسیار بالاست و به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می رسد و بعد از صحبت های شهرام آدم نژاد -معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی- در خصوص اینكه شیوه تامین منابع مالی برای قطعه دوم و سوم آزادراه تهران-شمال تغییر خواهد نمود و دولت دیگر نمی خواهد از محل بودجه عمومی آنرا تامین كند به سراغ مجریان این طرح رفتیم تا ببینیم سرنوشت دیگر فازهای این آزادراه به كجا می رسد؟
علی توكلی -عضو هیات مدیره شركت آزادراه تهران – شمال- درباره آخرین وضعیت روند ساخت و عملیات اجرایی قطعه ۲ آزادراه تهران – شمال به ایسنا اظهار داشت: برای قطعه یك این آزادراه بیشتر از ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و برای تكمیل قطعه دوم هم به بیشتر از ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه و اعتبار نیاز داریم كه با مدلهای مالی تعریف شده منابع آنرا هم تامین می نماییم. چون كه این قطعه حدودا همزمان با قطعه یك عملیات اجرایی اش شدت یافت.
وی با اشاره به اینكه دولت متعهد شده، هزینه ها و اعتبارات قطعه دوم را هم تامین كند و شركت آزادراه تهران – شمال و دیگر دستگاه های متولی وظیفه دارند هر چهار قطعه این آزادراه را بسازند، اضافه كرد: برای تامین نقدینگی و منابع مالی در پروژه های بزرگ اینچنینی مدلهای مختلفی وجود دارد. در منطقه یك مدل مالی را اینگونه تعریف كردیم كه ۶۰ درصد صورت وضعیت را با پول نقد و ۴۰ درصد را با ملك تامین نماییم. چون كه بنیاد مستضعفان ملك و دولت اوراق بیشتری داشت اما در منطقه ۲ مدل مالی را تغییر دادیم و اعلام كردیم كه ۲۰ درصد پول نقد، ۳۰ درصد اوراق و ۵۰ درصد ملك می دهیم. اما برای تامین تاسیسات الكترومكانیكال، ۳۰ درصد ملك و ۷۰ درصد پول نقد پیشبینی كردیم چون كه اینگونه تاسیسات باید با منابع مالی نقد فراهم گردد.
عضو هیات مدیره شركت آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: هم اكنون در قطعه دوم آزادراه تهران – شمال ۳۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشته ایم كه این به غیر از تونل ۶۴۰۰ كیلومتری البرز است. چون كه این تونل مسیر رفت و تونل میانی آن حفاری شده و در راه برگشت هم این حفاری در حال انجام می باشد. همینطور چندین تونل دیگر هم در بستر ۱۶ كیلومتری باقیمانده این قطعه وجود دارد.
توكلی درباره پیشنهاد عرضه شده برای افتتاح و بهره برداری هر چه سریعتر قطعه دوم آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: چندین پیشنهاد برای بهره برداری و افتتاح قطعه دوم مطرح شده و وجود دارد كه حدود دو تا سه سال زمان می برد اما به جهت اینكه بتوانیم در بهره برداری از این آزادراه سرعت بیشتری داشته باشیم، پیشنهاد كردیم مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال را به صورت مستقل در كنار جاده قدیم افتتاح نماییم تا بتوانیم به صورت مسیر رفت و برگشت از هر دو بستر بهره برده و بار ترافیكی را كمتر نماییم و تردد در این راه تسهیل شود.
وی اعلام نمود: اگر این پیشنهاد مصوب شود می توان قطعه دوم را سریعتر به بهره برداری رساند؛ چون كه مسیر برگشت در این آزادراه كاملا مستقل از مسیر رفت بوده و می توان بعد از اجرای این پیشنهاد در راه برگشت با توان و سرعت بیشتری كار كرد. البته این پیشنهاد عرضه شده و بعد از مذاكرات اولیه، سازمان برنامه و بودجه هم تاییدیه مقدماتی در این حوزه را داده است كه امیدواریم این اتفاق بیفتد.