به گزارش مدیرسا مدیر كل توسعه كارآفرینی وزارت كار از تشكیل ۱۴ باشگاه كارآفرین نوجوان در كشور اطلاع داد و اظهار داشت: این نهادها تابحال در سیزده استان تاسیس شده و ۲ هزار دانش آموز هم در آنها عضویت دارند.
رحیم سرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینكه نخستین باشگاه كارآفرینان نوجوان سال قبل منطبق بر الگوی مؤسسه توسعه كارآفرینی هند در مشهد شروع به كار كرد، تصریح كرد: این طرح در چند استان به صورت پایلوت در دستور كار قرار گرفت و هدف از تاسیس این باشگاه كه بر مبنای الگوی آموزشی مؤسسه توسعه كارآفرینی هند طراحی و بومی سازی شده است، توانمندسازی و مهارت افزایی دانش آموزان دختر و پسر در دو رده سنی ۱۲ تا ۱۵ و ۱۵ تا ۱۸ سال خواهد بود.
وی اضافه كرد: تابحال ۱۴ باشگاه كارآفرین نوجوان در سیزده استان كشور تشكیل شده است و دو هزار دانش آموز در این نهادها عضویت دارند كه به صورت گروهی با دانش نرم و شبكه سازی آشنا می شوند.
مدیركل توسعه كارآفرینی وزارت كار، از طریق اندازی دومین باشگاه كارآفرینان نوجوان در مشهد طی در هفته گذشته اطلاع داد و اظهار داشت: این مراكز محیطی صمیمی برای نوجوانان فراهم می آورد كه ضمن برقراری ارتباط دوستانه و تعاملی با دانش آموزان، به آموزش مهارت های كارآفرینی می پردازد. مدت آموزش در باشگاه كارآفرینان نوجوان ۲ سال است كه بعد از طی دوره اولیه آموزش ها به صورت متناوب ادامه می یابد و پیشرفت دانش آموزان هم رصد می شود.
سرهنگی با اشاره به اینكه دستورالعمل تشكیل باشگاه كارآفرینان نوجوان سال قبل تهیه و به استان ها ابلاغ گردید، تصریح كرد: كارافرینی بیشتر از آنكه به توسعه كسب و كار كمك می نماید، مجموعه ای از توانمندی های ذهنی و رفتاری و نوعی سبك زندگی است.
وی با اشاره به اینكه برای شكل گیری رفتار كارآفرینانه در نیروی انسانی، باید از سنین پایین و حتی كودكی شروع كرد، اضافه كرد: بزرگترین سرمایه گذاری برای فرزندان فراهم كردن زمینه رشد و ایجاد این توانمندی ها در آنها است.
مدیركل توسعه كارآفرینی و بهره وری نیروی كار، ایجاد توانمندی های نرم در میان دانش آموزان را یكی از ضروریات آموزش های كارآفرینانه در دواران دانش آموزی عنوان نمود.
سرهنگی همینطور با تاكید بر توجه به مبحث «شبكه سازی» در ایده های كارآفرینانه اظهار داشت: كافه های كارآفرینی بسترهای بسیار مستعدی برای به هم پیوستن افكار مشترك و گروهی در جهت هم افزایی و كارآفرینی هستند.
وی با اشاره به اینكه اولین و مهم ترین قدم و مهارت در راه اندازی كسب وكار و مراكز كارآفرینی، شبكه سازی است، اضافه كرد: كارآفرینان هر حوزه امكان دارد دانش یك حوزه را در كنار تجربه داشته باشند، اما مهم ترین هدف در بحث كارآفرینی و اشتغال پیش از شبكه سازی، مهارت ساختار شبكه است كه فعالان هر حوزه باید با كسب مهارت های لازم و ایجاد كانون های كارآفرینی، شبكه های كاملاً متصل به هم را ایجاد كنند و با تركیب افكار، مجموعه های قوی و فعالی را در حوزه مورد نظر داشته باشند.
مدیركل توسعه كارآفرینی وزارت كار افزود: یكی از اقداماتی كه در استان ها به آنها تاكید كردیم، برنامه های اشتغال و توسعه كارآفرینی است كه در این حوزه البته اقداماتی هم صورت گرفته است.