به گزارش مدیرسا یك مقام مسئول اظهار داشت: سیاست كنترل بازار، بر روی مبادی نگهداری كالاها همچون انبارها و سیستم های نگهداری سردخانه ای تمركز كرده و در این عرصه هم به لحاظ كشف تخلفات و كنترل انبارها، موفق بوده است
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، حسین مدرس خیابانی در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار با تشریح آخرین وضعیت تنظیم بازار اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم در روزهای ماه مبارک رمضان اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تداوم اجرای سیاست های در رابطه با تنظیم بازار کالاهای اساسی، کالارسانی بموقع و فراوانی کالا در مقاطع حساس و حائز اهمیت سال همچون ایام شب عید و ماه مبارک رمضان، کوشیده تا علاوه بر تأمین و تنظیم بموقع بازار کالاهای اساسی، نظارت بر سطح بازار را به منظور مقابله با تخلفات و گرانفروشی به نحو گسترده ای صورت دهد و در کنار نظارت بر بازار از راه ابزارهای در رابطه با نیروی انسانی و بازرسان اصناف، سازمان های صمت استانها، تعزیرات و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، انبارهای حاوی کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم را در چارچوب سامانه جامع انبارها تحت نظر داشته باشد. قائم مقام وزیر صمت با اشاره به اینکه شاخص تنظیم بازار ماه مبارک رمضان، کالاهای پرمصرفی همچون خرما است، اضافه کرد: بر این اساس سعی شده تا علاوه بر تأمین و توزیع بموقع و مکفی کالاهای اساسی همچون برنج، شکر، روغن، گوشت قرمز و مرغ، بازار اقلامی همچون خرما را هم که یکی از کالاهای اساسی مورد مصرف مردم در ماه مبارک رمضان است، به دقت رصد کرده و کالارسانی نماید. وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با تأمین خرما، تمامی استان های کشور پای کار آمده و تلاش کردند تا این کالای مهم را بموقع به دست مردم برسانند؛ ضمن اینکه به موازات، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز، انبارها را کاملاً تحت کنترل خود قرار داده و نظارت ویژه بر روی این کالا در بازار را در دستور کار خود قرار داده است؛ اما در کنار این مجموعه سیاست ها برای تأمین و توزیع بموقع کالا، وزارت صنعت، معدن و تجارت با پیش آگهی به فعالان اقتصادی از ماهها قبل، بر روی صادرات خرما به منظور اولویت دهی به تأمین نیازهای داخلی در این ماه، عوارض صادراتی وضع نکرده است تا بتوان با مجموعه کاملی از ابزارها، نیاز مردم را در روزهای ماه مبارک رمضان تأمین نمایند. مدرس خیابانی با اشاره به اینکه اقلامی همچون شکر هم به وفور و بدون افزایش قیمت، به طور گسترده در سطح بازار توزیع شد، اضافه کرد: ذخایر استراتژیک شکر در شرکت بازرگانی دولتی ایران هم توانست به کمک اجرای موثر سیاست های تنظیم بازار آمده و مشکلی در تأمین و عرضه این محصول در بازار رخ ندهد. وی، کنترل قیمت و نظارت بر بازار را امری بسیار حائز اهمیت در ماه مبارک رمضان دانست و اظهار داشت: هرگونه افزایش قیمت در آن دسته از کالاهایی که به صورت مستقیم در سفره خانوار قرار داشته و با معیشت مردم سر و کار دارد، بر مغایر قانون و مستوجب برخوردهای تعزیراتی خواهد بود. مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بخشی از برنج وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز در انبارها موجود است، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی برای توزیع این کالای مهم در سطح بازار بوده تا بتواند سهمی در تأمین نیازهای مردم روزه دار داشته باشد؛ البته برنج توزیع شده در چارچوب بخشی از سبدهای حمایتی و کمک های جهادی هم از محل ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی ایران تأمین شده است. وی با اشاره به تمرکز سیاست های نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی انبارها و سیستم های نگهداری کالا تصریح کرد: سیاست کنترل بازار، هم اکنون بر روی مبادی نگهداری کالاها همچون انبارها و سیستم های نگهداری سردخانه ای تمرکز کرده و در این عرصه هم به لحاظ کشف تخلفات و کنترل انبارها، توفیقات خوبی حاصل شده است. مدرس خیابانی با تاکید باردیگر بر اینکه قیمت کالاها در ماه مبارک رمضان به هیچ عنوان اجازه افزایش نخواهند گرفت، اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان، به هیچ وجه نباید افزایش قیمت در کالاهای مورد نیاز سفره مردم وجود داشته باشد. قائم مقام وزیر صمت در مورد تأمین گوشت قرمز هم خاطرنشان کرد: سیاست ستاد تنظیم بازار، انجام ذخیره سازی گوشت قرمز از محل تولید داخل با مهیا بودن شرایط قیمتی و با هماهنگی انجمن های مرتبط تخصصی این حوزه است. وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از تولید خودروی کشور مربوط به خودرو های پرتیراژ است، خاطرنشان کرد: افزایش تیراژ، ارتقای کیفیت، پشتیبانی از قطعه سازان، کاهش میزان تعهدات فروش و ارتقای سطح خدمات همچون تکالیفی است که به عهده خودروسازان قرار داده شده و در کنار تغییر قیمت مورد توجه است.