مركزی تاب آوری شهرها مسئله ساده ای نیست، چونكه مستقیما با جان انسان ها ارتباط پیدا می كند و مرگ و معلولیت خیلی از هموطنان مان در حوادث طبیعی همچون زلزله كرمانشاه تاییدی بر این مدعاست كه خطر ساختمان ها و شهرهای ناایمن برای انسان ها كمتر از خطر سیل و زلزله نیست.
یکی از وظایف شهرداری ها در شهرهای بزرگ و کوچک و در تمامی کشور، طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها رفع خطر از بناهای فرسوده و دیوارهای شکسته و بطور کل رفع خطراتی است که جان عابرین و شهروندان را به مخاطره می اندازد.
تشخیص خطر و احتمال ریزش دیوار در بافت های فرسوده با هماهنگی میراث فرهنگی و حضور کارشناسان این بخش انجام می شود و اعمال نکات ایمنی جهت پیشگیری از هرگونه لطمه به آثار و ساختمان های دارای ارزش تاریخی و ثبت شده با نظر آنها باید انجام پذیرد.
همه شهرهایی که دارای قدمت بالای تاریخی هستند، دارای دو بافت یا حتی سه بافت شهری شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده و بافت نوساز شهری هستند که البته بافت حاشیه را نیز می توان به این موارد اضافه کرد و این مورد در نقشه های طرح تفضیلی بطور مشخص نمایان است، پس نباید بافت فرسوده را با بافت تاریخی اشتباه گرفت.
سازمان بهسازی و نوسازی یکی از واحدهای مهم در شهرداری است که با خرید و تملک این بافت های فرسوده بستر را جهت اجرای طرح های مورد نیاز شهری در هسته مرکزی شهر باید آماده کند و یقینا تا ادامه روند تملکات و رسیدن به مساحت مناسب برای اجرای طرح های مورد نظر، شهرداری جهت ایجاد منظر مناسب در شهرها و کاهش آلودگی شهری با آسفالت کردن و استفاده از این فضاها به صورت پارکینگ و… اقداماتی را در جهت ساماندهی این فضاها باید به انجام برساند.
یک پژوهشگر حوزه مسائل شهری و شهرسازی در این رابطه در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: امروزه بافت فرسوده شهری و روستایی چالشی مهم و پرمخاطره در مدیریت فنی و مهندسی و برنامه ریزی عمرانی است، ولی اقدامات اثرگذار در این عرصه کند است و مقوله ساخت و ساز ایمن همیشه بعنوان یک دغدغه مطرح بوده است.
توسعه شهری از برنامه های همه جانبه نگر شهری تبعیت نمی کند
محمد احسان با اشاره به اینکه رشد شهرنشینی و توسعه شهرها در دهه های اخیر از برنامه های موثر و همه جانبه نگر در مقوله شهرسازی پیروی نمی کنند و در کنار نواقصی که بافت نوین شهری یدک می کشد، مسئله بافت فرسوده و تعیین تکلیف ابنیه و سازه های غیرمستحکم موضوعی چالش زا در کالبد شهرهاست، اظهار داشت: مناطق روستایی نیز بمراتب وضعیت حادتری در این خصوص دارند و این در شرایطی است که در بسیاری موارد طرح های تفضیلی شهرها نیز مسائل جدی و سوال های بی پاسخی را در نوع و نحوه انسجام فضاها و تاسیسات شهرها و عملکرد مناسب آنها به ذهن می آورند.
وی با اشاره به اینکه نارسایی در حوزه زیرساختی اغلب شهرها از موضوعاتی است که در صورت بروز حوادث احتمالی بحران آفرین می شود، اضافه کرد: یکی از اولویت های مهم کشور در حوزه پدافند غیرعامل، ایمن سازی داشته ها و سرمایه های مهم همچون سازه ها و تاسیسات شهری تعریف شده و لزوم بازبینی در این بخش است که باید از طرف تصمیم سازان جدی گرفته شود. الان خیلی از شهرهای کشور با مسئله ای به نام بافت های فرسوده مواجهند، این بافت ها در هسته مرکزی و کالبد قدیمی شهری قرار دارند که به مرور زمان گرفتار فرسودگی و ناکارآمدی شده یا در دوران معاصر بدون رعایت ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی شکل گرفته اند، ازاین رو با مسائل فراوانی روبرو شده اند و این مشکلات را به کل شهر نیز تسری می دهند.
کارآمدترین رویکرد مواجهه با کاستی های بافت فرسوده چیست؟
مشاور شهرسازی شهردار ساوه در ادامه با اشاره به اینکه بافت های فرسوده به سه دسته شامل بافت های با حمایت میراث فرهنگی، بافت های شهری(فاقد حمایت میراث فرهنگی) و بافت های حاشیه ای(سکونتگاه های غیررسمی) تقسیم بندی می شوند و دارای خاصیت هایی نظیر ناپایداری و نفوذناپذیری هستند، اظهار نمود: به نظر می آید در بافت های فرسوده با عنایت به وسعت دامنه و شدت مسائل گریبان گیر آنها، کارآمدترین نگاهی که بتواند برای مواجهه با کاستی ها و نارسائی ها در نظر گرفته شود، نیل به اهداف توسعه پایدار در عرصه بهسازی و مدیریت هدفمند آنهاست.
بافت های شهری ساوه و زرندیه لطمه پذیرند
وی تصریح کرد: درصد بالایی از بافت های شهرهای ساوه و زرندیه در مقابل انواع حوادث طبیعی و غیرمترقبه لطمه پذیر هستند و مصالحی که در ساخت آنها به کار رفته از درجه کیفی پایینی برخوردار می باشد. نوسازی و مقاوم سازی این بناها راهکار پیشگیری از هرگونه مشکل در آینده و نیازمند همراهی و همکاری دستگاه های مربوطه است.
وی اضافه کرد: در سازه های جدید اصول مهندسی برای تضمین استواری ساختمان و افزایش عمر مفید آن باید بکار گرفته شود و بهره گیری از مصالح سبک و نوین و سازه های پیچ و مهره ای باید در ساخت و سازها روز به روز افزایش یابد.
باور غلط عمومی درباب مصالح کم حجم ساختمانی
این تحلیل گر مسائل شهری در ادامه اظهار داشت: باور غلطی بین مردم وجود دارد که استفاده از مصالح پرحجم و روش های سنتی را در صنعت ساختمان می پسندند در حالیکه برای مثال دیوارهای کناف همچون سازه های سبک و نوین هستند و استفاده از آنها مزایای زیادی دارد ولی از طرف مردم بی کیفیت خوانده می شوند. در واقع مردم اینگونه مصالح را توخالی و غیرمقاوم می دانند در حالیکه این سازه های مهندسی اگر به هر علت تخریب شوند، آوار اندکی بر جای می گذارند.
ضرورت جایگزینی صنعتی سازی با سنتی سازی در صنعت ساختمان
وی با تاکید بر اینکه صنعتی سازی و روش های اصولی مهندسی ساز باید به سرعت جایگزین سنتی سازی در صنعت ساختمان شود و نیاز است که با عزم راسخ دستگاه های متولی و مشوق های لازم، تعیین تکلیف بافت های فرسوده و سازه های غیرمستحکم در شهرهای ساوه وزرندیه صورت گیرد، اظهار نمود: می طلبد کمیته ویژه ای متشکل از شهرداری ها، استاندارد، نظام مهندسی ساختمان، بیمه ها، بانک ها، اصناف و استانداری در حوزه ایمن سازی اماکن عمومی و تجاری تشکیل گردد و ابنیه نامطمئن و فرسوده برای نوسازی و اصلاح نقصها اخطار بگیرند.
او بیان کرد: مقوله مدیریت بحران از موضوعات اولویت دار و مهمست که اصلی ترین بخش آن پیشگیری است و در این خصوص برای به حداقل رساندن خسارت ها در رخدادهای طبیعی و انسانی نیاز است ایمن سازی ساخت و ساز و مدیریت ابنیه موجود شهری و روستایی به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. لزوم مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوص برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده از مهم ترین شاخصه هاست، برای اجرای برنامه های بازآفرینی شهری در عرصه های مختلف به ویژه بافت های تاریخی، تسهیلات و مشوق های دولت می تواند در جلب مشارکت سرمایه گذاران اثرگذار باشد.
یک پیشنهاد برای متولیان توسعه شهری
این پژوهشگر مسائل شهری و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: توسعه گران می توانند در حوزه بهره برداری مجدد از بناهای تاریخی و همین طور نوسازی مسکن ناایمن در این بافت ها به روش اعطای زمین از طرف دولت مشارکت داشته باشند. نوسازی بافت توسط بخش خصوصی با حمایت های دولت و شهرداری، زمینه را برای تسهیل اجرای این برنامه ها فراهم می آورد و با حمایت بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصادی و دارایی، شرایط حضور بخش خصوصی تسهیل و تسریع می شود.
وی بیان کرد: مشوق های ساخت بافت های فرسوده شامل اعطای تسهیلات شامل نوسازی، ودیعه مسکن و خرید از محل صندوق یکم و همین طور بسترهای تشویقی مشتمل بر تخفیف عوارض صدور پروانه، انشعابات ارائه خدمات فنی در چارچوب راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی(تسهیلگران) از طرف دولت و شهرداری هاست. مقاومت فرهنگی، نداشتن انگیزه برای تجمیع، ضعیف بودن بنیه اقتصادی ساکنان و نبود قوانین مناسب موجب کم توجهی به احیای بافت فرسوده در شهرهای ساوه وزرندیه شده است. دسترسی سخت موجب خواهد شد در صورت بروز حوادث احتمالی، خدمات رسانی خودروهای آتشنشانی و آمبولانس نا ممکن باشد. کنترل و نظارت بر تهیه و اجرای طرح های بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی در جهت طرح های مصوب بالا دست و سیاست های وزارت خانه مربوطه ضروریست.
تحقق افزایش کیفیت ساخت و ساز در شهر در گرو تعامل شهرداری و نظام مهندسی
وی با تاکید بر اینکه تعامل نظام مهندسی و شهرداری سبب برکات فراوانی برای شهر خواهد بود که کمترین آن توجه به دانش شهرسازی در انجام امور مربوط به صدور مجوزهای ساختمانی و در نهایت داشتن شهری مستحکم تر، زیباتر و ساخته شده برمبنای اصول و مقررات موجود خواهد بود، اضافه کرد: رسیدن به کیفیت مطلوب ساختمان و پیشگیری از سرمایه های عظیم ملی که سالانه در این حوزه هزینه می شود به تعامل شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان بستگی دارد. توجه به اصول شهرسازی و بافت شهر بسیار حائز اهمیت می باشد و حفظ سیما و ظاهر شهر به شکل مطلوب امری ضروریست.
مهندسان ناظر نباید فقط پول امضا کردن بگیرند
احسان، با اشاره به اینکه مهندسان ناظر نباید در دفتر خود بنشینند و بابت امضا پول بگیرند، اضافه کرد: مسئولیت به خطر افتادن جان مردم در اثر سهل انگاری مهندسان ناظری که می بایست در صفر تا صد اجرای یک سازه حضور فعال داشته باشند و در این حوزه کوتاهی می کنند، مستقیما متوجه آنهاست و بی توجهی به حفظ جان مردم در زمره افعال حرام تلقی می شود.
وی با اشاره به عمده مشکلاتی که به دنبال ساخت وسازهای غیر مجاز ایجاد می شود، اظهار داشت: برخی از اتحادیه ها به محض ورود متقاضی برای دریافت مجوز بدون توجه به داشتن اختتام کار و دیگر مجوزهای لازم اقدام به صدور مجوز می کنند و این در شرایطی است که باید اتحادیه ها برای صدور مجوز از شهرداری، بخشداری و جهاد کشاورزی استعلامات لازم را دریافت نمایند.
ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی شهرداری ها در شهرها اعمال شود
وی خاطرنشان کرد: معاونت های معماری و شهرسازی شهرها باید تمام تلاش خودرا بمنظور اجرای صحیح عملیات ساخت و ساز بمنظور حفظ ایمنی و زیبایی بافت شهر به کار گیرند و در این حوزه هیچگونه ملاحظاتی نباید صورت بگیرد. مطابق ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان در صورت برخورد با تخلف ناظران باید موارد را جهت بررسی و مبادرت به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اعلام کنند. همین طور شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان موظفند با بیان کتبی وزارت راه و شهرسازی یا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یا ناظران، درباب وقوع تخلف ساختمانی، در اسرع وقت با اطلاع ناظر، دستور اصلاح را صادر کنند و تا زمان رفع تخلف از ادامه کار جلوگیری نمایند.
وی یاد آور شد: معاونت معماری و شهرسازی شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان برای ساختمان هایی که طبق تشخیص ناظران و تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نشده باشد، تا زمان رفع نقص، نباید اختتام کار صادر کنند.
رفع خطر از بناهای فرسوده از دغدغه های اصلی شهرسازی
مشاور شهرسازی شهردار ساوه با اشاره به اینکه رفع خطر از بناهای فرسوده و دیوارهای شکسته و بطور کل رفع خطراتی که جان عابرین و شهروندان را به مخاطره می اندازد، را مورد تاکید قرار داد و با تاکید مجدد بر تسطیح آثار و بهینه کردن و نوسازی بافت فرسوده اظهار داشت: شهر ساوه دارای قدمت بالای تاریخی و دارای سه بافت شهری شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده و بافت نوساز شهری است که باید مورد توجه همه مسئولین باشد تا در آینده شاهد وقوع حوادث دلخراش در این عرصه نباشیم. با عنایت به وقوع زمین لرزه های اخیر جهت حفظ جان شهروندان، رفع خطر از بافت های فرسوده شهر با جدیت بیشتری باید دنبال شود.
اجازه ندهیم همچنان به توسعه فرسودگی ها دامن زده شود
وی اظهار داشت: فارغ از اینکه چگونه باید غبار فرسودگی را از چهره شهر زدود، بررسی این نکته ضروریست که دلیلهای و عوامل فرسودگی بافت های شهری را در شناسایی نماییم و با آموزه های به دست آمده، از توسعه فرسودگی ها جلوگیری نماییم. شناسایی عوامل مذکور، اساسا این توجه را در ما ایجاد خواهد نمود که اجازه ندهیم همچنان به توسعه فرسودگی ها دامن زده شود.
ساوه در مقابل زلزله مقاوم نیست
او افزود: یکی از چالش های اساسی شهر متراکمی چون ساوه در مواقع بحران و بروز زلزله، هجوم لجام گسیخته به مسیرهای اصلی شهر است. این رویداد که نوعا نشان از فقدان آموزش مناسب جهت مواجهه با مخاطرات طبیعی دارد، علاوه بر اختلال پروسه امدادرسانی اسباب نارسایی های روانی و صدمات جانی را به دنبال دارد. زلزله از رخدادهای ویرانگر به حساب می آید که آثار مخرب آن مال و جان انسان ها را تهدید می کند. امروز سازه هایی که ایجاد می شود، باید از استانداردهای لازم در مقابل زلزله برخوردار باشند، اما متاسفانه ساوه شهری مقاوم در مقابل زلزله نیست، امروز در ساخت وسازها باید مفاد قانونی مربوطه رعایت شود و خطر زلزله را کم کرد و امنیت شهروندان را تامین کرد.
این تحلیلگر و پژوهشگر مسائل شهری با تاکید بر اینکه باید به صورت ویژه برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین ساوه چاره اندیشی شود، خاطرنشان کرد: مناطق حاشیه نشین ساوه حدود نیمی از جمعیت شهر را در خود ساکن کرده اند و متاسفانه ساختمان های این نقاط در شهر ساوه از بناهای ناایمن و بدون مقاومت در مقابل زلزله بشمار می روند و این در شرایطی است که کم توجهی به مناطق حاشیه نشین سبب بروز لطمه های غیر قابل جبران می شود.
احداث ساختمان های بلند مرتبه تهدید جدی در هنگام وقوع زلزله
وی افزود: در آینده باید راه اندازی ساختمان های بلندمرتبه در شهر مورد نظارت جدی قرار گیرند و به انبوه سازان و بسازبفروش ها اجازه ساخت بناهای غیر اصولی در شهر داده نشود.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد شهر ساوه را ساخت و سازهای غیر اصولی فراگرفته است، اظهار نمود: بازگشت پذیری زلزله در کشور ۱۰ تا ۱۲ سال است، پس همیشه برای رویارویی با این پدیده طبیعی باید آمادگی لازم را داشت. ۸۰ درصد جمعیت ساوه در سکونتگاه های غیر رسمی، ناایمن و بافت فرسوده روستایی مستقر هستند و در صورت وقوع زلزله با خسارات شدید مواجه خواهند شد.
توسعه فرهنگی، زیربنای تحول شهری است
مشاور شهردار ساوه در ادامه، توسعه فرهنگی را زیربنای تحول شهری دانست و اظهار داشت: نمی توان توقع داشت بدون در نظر گرفتن نیازهای فرهنگی جامعه و تلاش در جهت تامین آن، موفقیت های شایان توجهی در امور شهری بدست آید. در شهر ساوه نیز بااینکه طی سال های اخیر، کوشش های زیادی صورت گرفته تا این شهر از لحاظ توسعه شهری از قافله شهرهای کشور باز نماند، ولی کم توجهی به بسترهای فرهنگی باعث شده تا خیلی از تلاش ها در این حوزه به اهدافی که پیش بینی می شد دست نیابد. بی توجهی به تحقیق و پژوهش در حوزه شهری و اهمال کاری و عدم شناخت دقیق از بافت های اجتماعی به ویژه در مناطق حاشیه نشین شهر باعث شده تا نوعی ناهمگونی در ساختار شهری ساوه ایجاد شود.
وی تصریح کرد: بدون شک توسعه فرهنگی جامعه و هزینه های شهری نسبت عکس با یکدیگر دارند. بدیهی است که در واقع ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان، نه فقط هزینه محسوب نمی گردد بلکه یک سرمایه گذاری باارزش است که منفعت آن نصیب شهر خواهد شد. خیلی از لطمه های اجتماعی که طی سال های گذشته گریبانگیر جامعه و بطور خاص، جوانان ما شده است را می توان با مدیریت صحیح و هدایت سلیقه های متنوع در بطن جامعه به حداقل رساند.
لزوم افزایش توان عملیاتی شهرداری ها برای مقابله با بحران
وی در ادامه اظهار داشت: در سال های اخیر وقوع حوادث طبیعی گوناگون همچون زلزله های مهیب، سیل های وحشتناک، طوفان های فصلی، خشکسالی، رانش های مکرر زمین، بارش برف سنگین، برودت هوا و یخبندان، آتش سوزی های وسیع جنگل ها، بهمن و سایر حوادث طبیعی گوناگون در کشور سبب شده است که ایران یکی از کشورهای لطمه پذیر جهان از حیث رخداد حوادث طبیعی محسوب شود.
احسان، اضافه کرد: علاوه بر این حوادث، وقوع حوادث انسان ساختی همچون آتش سوزی های منازل و اماکن تجاری و صنعتی، تصادفات جاده ای و حوادث ترافیکی، انفجارها، خفگی ناشی از گاز گرفتگی، حوادث ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی در منزل یا محل کار و غیره که در همه آنها به نحوی دخالت بشر و عدم رعایت استانداردهای ایمنی مشهود بوده، بطور مرتب در مناطق و شهرهای مختلف کشور مشاهده می شود.
وی اضافه کرد: با عنایت به این که بر طبق قانون شهرداری ها، مسئولیت امور شهری بر عهده شهرداری بوده و شهرداری متولی اموری نظیر آتش نشانی و خدمات ایمنی، عمران شهری، حمل و نقل شهری، مدیریت پسماند و دفع مواد زائد بوده و در شرایط عادی در این حوزه ها خدمات زیادی را به شهروندان ارائه می کنن و با عنایت به نقش مهم شهرداری ها در مدیریت شهری و با مروری بر جایگاه سازمان ها و دستگاه های اجرایی دیگر متولی و دخیل در امر مدیریت بحران شهری در کشورهای پیشرفته، مشاهده می شود که شهرداری و سازمان ها و واحدهای تابعه آن با عنایت به پتانسیل موجود، نقش ویژه و اساسی در این عرصه می توانند داشته باشند.
وی اظهار داشت: برنامه ریزی و نظارت بر ساخت و سازهای استاندارد و ایمن، تهیه و اجرای برنامه های جلوگیری از حوادث، مطالعه و شناسایی مناطق و مراکز مخاطره آمیز و اقدام در جهت رفع مخاطرات، تهیه امکانات، تجهیزات و ملزومات مورد نیاز جهت مقابله با حوادث، شناسایی و مشخص کردن مناطق امن جهت اسکان موقت لطمه دیدگان در حوادث، آموزش شهروندان جهت خود امدادی و جلوگیری از حوادث و تهیه برنامه های مقابله، همچون مسئولیت هایی است که شهرداری می تواند برمبنای توان موثر خود نسبت به آن برنامه ریزی و اقدام نماید.
او بیان کرد: با عنایت به موارد ذکر شده مشخص کردن نقش و وظایف شهرداری ها به صورت قانونی و تخصیص اعتبار جهت انجام اقدامات مورد نیاز در چهار مرحله مدیریت بحران نظیر پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی، سبب قانونمند شدن وظایف و مسئولیت ها شده و شهرداری ها با مسئولیت پذیری قانونمند بمنظور ایجاد ساختار و تشکیلات مشخصی جهت مقابله با شرایط اضطراری و مدیریت بحران در شهر اقدام خواهند کرد.
وی اظهار نمود: در این صورت است که هماهنگی بین نیروهای دخیل در مدیریت بحران و استفاده از توان و پتانسیل موجود در معاونت ها و سازمان ها و واحدهای تابعه شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی خدمت رسان در شهرها، با استفاده مفید از منابع جهت ارائه خدمات مناسب به شهروندان در مراحل بحران میسر خواهد شد. وجود مراکز و ایستگاه های آتش نشانی در مناطق پر تراکم شهری و مناطقی از شهر و روستا که دارای بافت قدیمی تر و با ایمنی کمتر بوده، تأثیرگذاری بیشتر خدمات آتش نشانی ها را به همراه خواهد داشت.
مشاوران به فکر درآمدند و مدیران به فکر افتتاح
وی در ادامه اظهار داشت: موضوع دیگر اینکه همیشه تصور می نماییم بحران یا خطر بسیاری از ما دور است؛ بدین سبب نکات ایمنی و کارشناسی را پیش بینی نمی نماییم. همین طور یکی از دلایلی که مدیران در زمینه کاهش خطرپذیری اقدام چندانی انجام نمی دهند، این است که گفته می شود عمر مدیریت در کشور ما کوتاه است، در حالیکه به عقیده من چنین تصور و دیدگاهی درست نیست. مشکل اینجاست که هر مدیری می خواهد در دوره مدیریت خود کاری را به سرانجام برساند، اما به فکر ماندنی بودن تاثیرات کارهای خود نیست. همین موجب می شود که مدیران کمتر به فکر کیفیت ساخت و سازها باشند.
وی اضافه کرد: بدین سبب بحث دوم بحث فرهنگی و برداشت هایی است که نسبت به امر ساخت وساز پیدا کرده ایم و ربطی به کوتاه بودن دوران مدیریت ندارد. امروزه مشاوران طرح ها را بعنوان منبع درآمد می بینند و مدیران هم فقط به فکر افتتاح طرح هستند. در حالیکه همه اینها اموری هستند که با بهبود کیفیت زندگی مردم سر و کار دارند و اگر درست انجام نشوند، به زندگی مردم لطمه می رسانند.
احسان در ادامه اظهار داشت: در حوزه شهرها، بحث سیل در چند سطح قابل بررسی است. اول مسیرهای عبور آب است که رودخانه ها هستند که متاسفانه در شهرهای استان مرکزی و ساوه نام مسیل بر آنها گذاشته شده و به صورت کانال های انتقال سیل دیده می شوند. حتی طی سال های گذشته روی آنها پوشیده شده و مراکز خرید، معابر و… ساخته شده است.
خیابان های زیادی روی مسیر رودخانه ساخته شده اند!
وی اضافه کرد: در استان مرکزی و شهر ساوه هنوز خیابان های زیادی وجود دارد که روی مسیر رودخانه ها ساخته شده اند و نکته مهمتر آنکه آماری از آنها وجود ندارد. در حالیکه یکی از وظایف مهم سازمان مدیریت بحران طی چند دهه گذشته این بوده که تمامی این مسیرها شناسایی شوند تا اولا از ساخت وسازهای بیشتر روی این مسیرها جلوگیری شود و دوم آنکه در جهت تغییر وضعیت آنها به حالت طبیعی تلاش شود.
این پژوهشگر حوزه شهرسازی اظهار داشت: تجربه های موفقی از تغییر وضعیت مسیر رودخانه به حالت اولیه و طبیعی در کشورهای مختلف همچون هند، کره و ژاپن و کشورهای اروپایی وجود دارد که از این طریق توانسته اند در زمان بروز بحران، بلایای جانی و مالی را بطور قابل توجهی کاهش دهند.
این شهرها زور برف نمی آیند چه رسد به زلزله
بر اساس این گزارش، شهرهای کوچک در مقابل کوچک ترین اتفاق مانند برف و باران ناتوان هستند و عملا شاهد می باشیم که شهرها در ایام برفی یا بارانی کارکرد خودرا از دست می دهند و گرفتار مشکلات بسیاری می شوند.
به عبارت دیگر شهرهای کشور در مقابل حوادث کوچک یا بزرگ تاب آور نیستند، برای اینکه ظرفیت هایی که باید برای مقابله با تهدیدات ایجاد می شد، به وجود نیامده است. این در شرایطی است که اگر به موضوع تاب آوری، موشکافانه دقت کنیم و نگرش خودرا تغییر داده و بازبینی جدی در آن صورت دهیم می توان شاهد تغییراتی در تصمیماتی که برای تقویت تاب آوری شهرها به ویژه در استان مرکزی که ۴۷ گسل زلزله در آن شناسایی شده است گرفته می شود و اساسا این بازبینی و نگاه جدی و اصولی می تواند توان و تاب استان مرکزی به ویژه شهر ساوه که بر روی گسل زلزله قرار دارد، را افزایش دهد.