به گزارش مدیرسا مدیرعامل شركت راه آهن با یادآوری از اینكه بهره برداری از مسیر ریلی خواف – هرات سبب تحكیم روابط دو كشور دوست و فارسی زبان ایران و افغانستان می شود، تصریح كرد: بر مبنای تفاهم و همكاری خیلی خوب دوجانبه، كارها را پیش خواهیم برد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که «از روز افتتاح، چه تعداد واگن باری و مسافری برای تردد در راه ریلی خواف – هرات آماده عرضه خدمات هستند؟»، اظهار نمود: الان قطار در این راه ریلی به صورت کارگاهی در حرکت است و مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت و تکمیل این راه آهن را حمل می کند. آنچه هم اکنون مشغول آن هستیم، افتتاح و تمهیدات لازم جهت بهره برداری رسمی از این مسیر ریلی است. با عنایت به نزدیک شدن زمان افتتاح، همکاران ما از راه جلسات ویدئو کنفرانس و بازدیدهای میدانی، در تلاشند تا آمادگی کامل برای بهره برداری را در روز افتتاح بوجود آورند.
وی با یادآوری از اینکه مسیر ریلی خواف -هرات مجموعاً ۲۱۸ کیلومتر در چهار قطعه است، تصریح کرد: قطعه یک و دو این مسیر از خواف تا شمتیغ داخل ایران به طول حدود ۷۶ کیلومتر و قطعه سوم هم از شمتیغ تا روزنک به طول ۶۲ کیلومتر داخل خاک افغانستان است. قطعه چهارم از روزنک تا هرات است که حالا ساخت آن توسط مسؤلان افغانستان، در دست اقدام است.
مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار داشت: قطعه ای که ساخت آن به پایان رسیده و به بهره برداری می رسد، مسیر ریلی خواف تا روزنک است که ۷۶ کیلومتر این مسیر در خاک ایران و ۶۲ کیلومتر آن در خاک افغانستان است. تاریخ افتتاح این مسیر ریلی، آن طور که پیشبینی شده برای ۱۵ آبان است و از روز افتتاحیه هم بهره برداری رسمی با مبادله قطارهای باری صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: تعداد قطاری که در این راه ریلی به کار گرفته می شود، بستگی به تقاضای بار و مسافر دارد. اساسا از روز اولیه افتتاح، امکان تخمین تقاضا وجود ندارد. حالا با محوریت راه آهن، صاحبان کالا، بازرگانان و بازاریابان که مسئولیت جذب بار را دارند، در حال گفتگو هستند تا برای بهره برداری از ظرفیت این مسیر ریلی، حداکثر استفاده بشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره فرصت های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی جهت مشارکت در این راه ریلی توضیح داد و اظهار داشت: عمده کارها به عهده بخش خصوصی است به صورتی که قطار و مالک واگن ها، صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل همگی بخش خصوصی اند و فعالیت آنها با نظارت و حمایت راه آهن انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه با رونق یافتن این محور در اطراف ایستگاه های راه آهن مستقر در این راه، مراکز خدماتی و رفاهی هم می تواند تأسیس شود، اضافه کرد: فعلاً در این راه ایستگاه مسافری پیشبینی شده است. البته همیشه همین طور است. وقتی که یک خط ریلی به بهره برداری می رسد، مسافران و اهالی آن مناطق، چون از قبل روش دیگری را برای سفرهایشان انتخاب می کردند که مانند وسایل نقلیه شخصی یا ویائل نقلیه عمومی همگانی، وقتی یک وسیله جدید می آید، به تدریج تغییراتی در وضعیت حمل و نقل قدیم رخ می دهد و تغییر در انتخاب وسیله سفر بوجود آمده و به نسبت امکانات بعداً تجهیز می شود.
رسولی در ادامه اظهار داشت: ولی عجالتاً ایستگاه مسافربری در روزنک پیشبینی شده است که اگر مسافران استقبال کردند، امکان جابه جایی آنان با قطار مسافری تا خواف وجود دارد. هم اکنون در راه هرات به مشهد دو پرواز وجود دارد که اساسا مسافران پس از این می توانند بین این دو شهر با هواپیما یا با قطار تردد داشته باشند.
مدیرعامل شرکت راه آهن درباره امکان اتصال این مسیر ریلی به شبکه های چند وجهی حمل و نقل کشور، اظهار داشت: این خط ریلی نهایتاً در هرات به محدوده فرودگاه می رود، منتها این نخستین خط ریلی بین ایران و افغانستان است که دارد انجام می شود؛ ازاین رو الآن شبکه ریلی موجود در افغانستان یک شبکه بالغی نیست که دسترسی کامل به همه شهرها را داشته باشد. امکانات به تدریج شکل خواهند گرفت و بعدها حمل و نقل ترکیبی هم به آن افزوده می شود. پلان این مورد وجود دارد و تمامی این موارد پیشبینی شده است.
رسولی خصوصیت های این مسیر ریلی را برشمرد و عنوان کرد: مهم ترین خصوصیت این پروژه در این است که رابطه ریلی بین دو کشور فارسی زبان در منطقه را فراهم می آورد. ما با افغانستان قرابت های فرهنگی و اجتماعی گسترده و کهنی داریم و در نتیجه، توسعه حمل و نقل سبب تحکیم و توسعه روابط دو کشور می شود.
وی ادامه داد: همینطور افغانستان می تواند از پتانسیل پرارزش سرزمین ایران و موقعیت استراتژیکی که در آن واقع شده، برای ترانزیت کالا در کریدور های شرقی – غربی و شمال – جنوب بهره مند شود و بارهای ترانزیتی اش را از حوزه کشورهای CIS (مستقل مشترک المنافع) و خلیج فارس و از راه ترکیه به اروپا جابه جا نماید. سایر کشورها هم می توانند از راه این شبکه ریلی کالاهای خویش را به افغانستان منتقل کنند.
رسولی تاکید کرد: با عنایت به واقع شدن بخش اعظم معادن افغانستان در نیمه غربی و در همجواری با ایران، این خط ریلی می تواند فرصت بسیار خوبی را برای افغانستان فراهم آورد تا سنگ آهن و مواد معدنی اش را از راه شبکه ریلی از خاک ایران صادر کند.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به تعهد ایران در خصوص آموزش فنی و تخصصی به برخی از افراد افغانی، اظهار نمود: در گذشته طی یک مرحله، به ۲۰ نفر از نیروهای راه آهن افغانستان آموزش های لازم را انجام دادیم و الان هم در حال انجام مقدمات جهت برگزاری دیگر دوره های آموزشی در حوزه بهره برداری و ترافیک هستیم. مسؤلان افغانستان تقاضای آموزش تخصص های متنوعی را از ما دارند که به امید خدا، این آموزش ها در راه آهن ایران با کیفیت عالی برگزار می شود و ما در این حوزه آمادگی کامل داریم.
رسولی با ابراز امیدواری از اینکه مسؤلان افغانستان هر چه زودتر قطعه چهارم این مسیر ریلی را راه اندازی خواهند کرد، خاطرنشان کرد: اساسا با این کشور همسایه، همکاری خوبی خواهیم داشت و به امید خدا، بر مبنای تفاهم و همکاری خیلی خوب دوجانبه، کارها را پیش خواهیم برد.
وی با اشاره به اینکه توسعه کریدورهای ترانزیتی جزو تأکیدات مقام معظم رهبری است و در سیاست های کلی برنامه ششم بند ۲۵ معظم له بر آن تاکید داشتند، اضافه کرد: خیلی خوشحالیم که در جهت منویات مقام معظم رهبری یک مرز ریلی جدید به مرزهای جمهوری اسلامی ایران افزوده می شود و دو کشور فارسی زبان و همسایه و برادر را به همدیگر از راه شبکه ریلی متصل می کند.
در پایان، رسولی اظهار داشت: خطوط ریلی در سرتاسر جهان به مثابه عروق یک بدن هستند که در میان کشورها عبور می کنند و پیوندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها را تحکیم می نمایند. از این اتفاق خوشحالیم و این رویدار را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که بتوانیم از این مسیر ریلی جدید، سهم خوبی را از بار منطقه به بار شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران اختصاص دهیم.
منبع: modirsa.ir