به گزارش مدیرسا از گیلان معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها اظهار داشت: راه آهن رشت-کاسپین از پروژه های جهش تولید کشور به حساب می آید.
عباس خطیبی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: در اسفند سال ۹۷ راه آهن رشت- قزوین را به بهره برداری رساندیم و در ادامه مسیر راه آهن رشت – قزوین و در تکمیل کریدور شمال –جنوب، مسیر راه آهن رشت-انزلی، رشت-کاسپین در اولویت کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ این پروژه بعنوان پروژه جهش تولید و یکی از اولویت دارترین پروژه کشور نامیده می شود، افزود: منابع خوبی از راه بودجه و برنامه ریزی کشور به این پروژه تخصیص داده شده است. طول این پروژه ۳۵ کیلومتر است که در چارچوب دو قطعه تعریف شده است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها اظهار داشت: این پروژه قطعات ۶ و قطعات ۷ پروژه راه آهن رشت-کاسپین را شامل می شود. قطعه ۶ این پروژه که قطعه ابتدایی است، ۱۷ کیلومتر و قطعه ۷، ۱۸ کیلومتر است.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه عملا ایستگاه رشت را بعداز عبور از محدوده پیربازار به منطقه کاسپین متصل می کند. این مسیر ترانزیت را از منطقه شمالی و عبور از مزرهای آبی به شبکه ریلی کشور تأمین می کند.
خطیبی تصریح کرد: در تلاش هستیم در اوایل ۱۴۰۰ این پروژه را به بهره برداری برسانیم. پیشرفت فیزیکی این طرح ۳۴ درصد و ۵۵ درصد پیشرفت در بخش زیرسازی و ۵/۵ کیلومتر تابحال عملیات ریل گذاری آن انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه همه بخش های زیرسازی و روسازی در حال کار است، تصریح کرد: این پروژه در همه بخش در حال کار و از ریل ملی برخودار است.
خطیبی با اشاره به اینکه همچون سختی های انجام این پروژه عبور از مناطق کشاورزی، شالیزاری و مناطقی که تراکم جمعیتی دارند، است، خاطرنشان کرد: هماهنگی برای تملک امور اراضی کار را سخت کرده است، اما خوشبختانه مسئولین مربوطه کمک کردند.
وی اظهار داشت: منطقه اقلیمی این منطقه به علت اقلیم بارش هایی که دارد، کار را سخت می کند اما ما تلاش می نماییم به برنامه برسیم و در موعد مقرر این پروژه به بهره برداری برسد.
منبع: مدیرسا