مدیرسا: قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان بعد از گذشت حدود ۱۵ سال همچنان در پیچ و خم راه اندازی گیر کرده و بنظر می رسد با جلسه هفته گذشته کمیسیون عمران مجلس این پروژه ریلی تا اطلاع ثانوی متوقف شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان حدود ۱۵ سال قبل کلید خورد و قرار بود در بازه زمانی پنج ساله این پروژه ریلی تکمیل شود اما در سالهای گذشته بارها و بارها با حواشی مختلفی از تغییر سرمایه گذار، شرایط و خاصیت های فنی، توقف های کوتاه مدت و غیره مواجه گردید همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند.
پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان ۴۵۰ کیلومتر بوده که ۱۶۵ کیلومتر در راه تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است از سال ۱۳۹۳ که قرارداد آن بسته شد، بازه زمانی پنج ساله برای آن پیشبینی شده بود امابا وجود برگزاری جلسات گوناگون و دستورهای مختلفی که از طرف وزیر راه و شهرسازی و دیگر دولتمردان صادر شد، در شهریور ماه دو سال قبل با مشکلاتی مواجه و عملا موقف شد.
البته مهر ماه سال قبل بود که عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور – در اینباره به ایسنا گفته بود که تمدید ال سی چهار میلیارد یوآنی و گشایش ال سی ۹.۶ میلیارد یوآنی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان مورد بررسی و تایید قرار گرفته و وزیر راه و شهرسازی نیز برای پیگیری آن دستور داده تا در مراحل اجرائی این پروژه تسریعی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: با راه اندازی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان خط ریلی ۴۵۰ کیلومتری که هم اکنون سیر در آن ۹ ساعت طول می کشد به یک سوم کاهش یافته و سفر از تهران تا اصفهان سه ساعته مقدور می شود.
این در حالی است که به نظر می آید تغییر محسوسی در پیشرفت و تکمیل این خط ریلی اتفاق نیافتاده چونکه هفته گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رای به توقف قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان دادند.
اقبال شاکری -نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی – در اینباره به ایسنا اظهار داشت: در جلسه این هفته کمیسیون عمران مجلس در مورد طرح قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان که مدت های طولانی در کش و قوس بوده و با افت و خیزهای زیادی روبرو شده است، بحث شد. نهایتا کمیسیون این طرح را فاقد توجیهات لازم برای ادامه کار دانست و با ادامه اجرای این طرح مخالفت کرد. به وزارت راه و شهرسازی اعلام گردید که باید این پروژه متوقف شود.
وی اضافه کرد: به دلیل عدم مدیریت درست در این طرح و از دست رفتن فرصت و سرمایه کشور بنده پیشنهاد دادم که تحقیق و تفحص از این طرح در وزارت و راه شهرسازی کلید بخورد.
شاکری اعلام نمود: از طرفی رییس کمیسیون پیشنهاد کرد بر مبنای ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس این طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. چونکه باید جوانب مختلف این طرح بررسی شود تا علت این که منابع کشور در این طرح به آسانی مورد بی توجهی قرار گرفته استُ مشخص شود. ترک فعل و قصوری که در این طرح صورت گرفته هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرده است.
حالا باید دید قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان که در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز مانند دیگر دولت های گذشته ساخته نشد و تا کنون به قول مسؤلان و مدیران این پروژه، تنها حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، متوقف می شود یا آنکه وزارت راه و شهرسازی می تواند برای ادامه این پروژه مجلس را قانع کند.
منبع: modirsa.ir