مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، آشنایی دانشجویان با مفاهیم مهارت، نوآوری و کارآفرینی، ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکتهای دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و صندوق های پشتیبانی از کارآفرینی، عرضه محصولات دانشجویان برای بازدید دانشجویان و صاحبان صنایع، ایجاد فضای بانشاط و احساس کرامت دادن به دانشجویان و برگزاری کارگاه های تخصصی کار و مهارت افزایی برای دانشجویان دختر را همچون اهداف رویداد کمند عنوان نمود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، محمدهادی عسگری ضمن تشریح مبحث کار، مهارت، نوآوری دانشجویان دختر (کمند) اظهار داشت: کار، فعالیتی منظم است که در ازای دریافت پول انجام می شود. همچنین، اصطلاح مهارت، اشاره به توانایی هایی دارد که الزاماً ذاتی نیستند، اما قابل پرورش هستند، بخصوص در نحوه انجام وظیفه فرد و نه در توانایی های بالقوه او انعکاس می یابند. ازاین رو ضابطه اصلی مهارت، اقدام مؤثر در شرایط متغیر است. نوآوری به معنای پیاده کردن ایده ناشی از خلاقیت است که به صورت یک محصول یا خدمت تازه عرضه شود. رویداد هم هر موقعیتی است که برای آن برنامه ریزی شده باشد که در اینجا رویداد کمند نامیده می شود.
عسگری ضمن اشاره به اهداف رویداد، بیان نمود: آشنایی دانشجویان با مفاهیم مهارت، نوآوری و کارآفرینی، ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکتهای دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و صندوق های پشتیبانی از کارآفرینی، عرضه محصولات دانشجویان برای بازدید دانشجویان و صاحبان صنایع، ایجاد فضای بانشاط و احساس کرامت دادن به دانشجویان و برگزاری کارگاه های تخصصی کار و مهارت افزایی برای دانشجویان دختر همچون اهداف این رویداد است.
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم ضمن اشاره به لزوم برگزاری رویداد کمند، خاطرنشان کرد: با توجه به این که طی سالیان گذشته تعداد دختران تحصیلکرده رو به افزایش است و این خود نشان دهنده علاقه مندی ایشان به ایفای نقش های جدی و اثربخش درون جامعه است، لازم است به دانشجویان دختر بعنوان پیشروهای زنان جامعه نگریست و آموزش های مناسب به منظور آشنایی آنها با فضای کسب و کار پس از دانش آموختگی عرضه شود.
وی افزود: هم اکنون با پیشرفت کشورهای دنیا در تمام زمینه های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، سیاسی و همینطور گسترش تکنولوژی که به سرعت در حال افزایش می باشد، باید آموزش های تخصصی مناسب به دانشجویان داده شود تا بتوانند به خوبی در فضای کسب و کار مشغول به فعالیت شوند. بدون شک کلاس های درس دانشگاهی در هر رشته ای جوابگوی تمام نیازهای جامعه نیست و برای اشتغال لازم است تا دانش آموختگان با مفاهیمی همچون کارآفرینی، نوآوری و کسب مهارت به شکل جدی آشنا گردند. امروزه بیشتر سازمان ها و صنایع به دنبال کسانی هستند که یا مهارت تخصصی و یا ایده و نوآوری داشته باشند. برای حضور فعال در این حوزه لازم است دانشگاه ها با در نظر گرفتن شرایط جامعه نسبت به برگزاری دوره های مختلف مهارت افزایی، آشنا کردن دانشجویان با کارآفرینی، برگزاری جشنواره و نمایشگاه های کار، مهارت و نوآوری زمینه های لازم برای حضور مؤثر دانشجویان را فراهم نمایند.
عسگری، محورهای رویداد را گردشگری، مهندسی و فناوری اطلاعات، تولیدات غذایی و خوراکی، پوشاک و دوخت، صنایع دستی، صنایع خلاق، محیط زیست، گرافیک و هنرهای تجسمی خواند و اظهار داشت: فرایند رویداد هم شامل اعلام فراخوان ایده، برگزاری دوره های آموزشی، تبدیل ایده به طرح شغلی، انتقال تجربه و بهره گیری از خدمات مشاوره ای، گفتگو با افراد خبره و یا صاحب نظر، ارزیابی و انتخاب طرح های برگزیده است.
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم اظهار نمود: عناوین دوره های آموزشی هم شامل کارگاه فن بیان و عرضه مطلب، کارگاه بازاریابی و جذب مشتری و سرمایه گذار، کارگاه برندسازی ایده ها و آشنایی با حق مالکیت فکری اثر، کارگاه آشنایی با اصول کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، کارگاه آشنایی با امور مالی، کارگاه آشنایی با صنایع و شرکتهای موفق و کارگاه آشنایی با برخی از محورهای رویداد به صورت تخصصی است. همچنین، کارگاه آشنایی با استارت آپ، کارگاه پرورش افکار، کارگاه تیم سازی و کار گروهی، کارگاه انتقال تجربه کارآفرینان و صاحبان صنایع نمونه استانی هم از دیگر عناوین دوره ها خواهد بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی بیان نمود: اعطای گواهی نامه های معتبر مهارت های شغلی از جانب هر یک از دانشگاه های مجری، دریافت لوح تقدیر و تندیس رویداد، جایزه نقدی برای برگزیدگان و گروه های شایسته تقدیر، معرفی تیم های اول تا سوم به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال و اعطای هزار میلیون ریال به نفر اول، ۵۰۰ میلیون ریال به نفر دوم و ۳۰۰ میلیون ریال به نفر سوم همچون برنامه های حمایتی طرح است.
منبع: مدیرسا