به گزارش مدیرسا یک کارشناس حوزه کارآفرینی و اشتغال با اعلان اینکه تولیدکنندگان مطرح دنیا تولیدات خودرا برمبنای نوآوری و خواست و سلیقه مصرف کنندگان به بازار عرضه می کنند، اظهار داشت: اگر می خواهیم در بازار رقابت جهانی جایگاهی داشته باشیم باید عنصر خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی را بعنوان یک فاکتور موثر در پروسه تولید و ارائه کالا و خدمات مدنظر قرار بدهیم.
علیرضا حیدری در گفتگو با ایسنا با تاکید بر لزوم گسترش کارهای خلاقانه و نوآورانه در کشور اظهار نمود: امروز اقتصادهای برتر دنیا بیشترین سرمایه گذاری خودرا در زمینه R&D و تحقیق و پژوهش انجام می دهند، ایده ها را گرفته مورد آزمایش قرار می دهند و برمبنای نتایج، به سمت تجاری سازی ایده ها رفته و ایده های منتج به تولید تجاری را عملی می کنند.
وی افزود: امروز در شرکتهای موفق و برتر دنیا نسبت سرمایه گذاری های که در این عرصه صورت می گیرد بطور فزاینده ای درحال بالا رفتن است، بنابر این شرکتها و سازمان هایی موفق هستند که بتوانند در این عرصه کار کنند.
این کارشناس حوزه کارآفرینی اشاره کرد: وقتی همه کالایی را در سطح برابر و با آپشنهای مشخص تولید می کنند نمی توان روی قیمت آن به لحاظ فروش خیلی تاثیر گذار بود. زمانی می توان قیمت را بالا برد و فروش را بهتر و سود را بیشتر کرد که از ناحیه خلاقیت و نوآوری، آپشن های متفاوت غیرقابل دسترسی نسبت به رقبای دیگر وجود داشته باشد.
حیدری اضافه کرد: بعنوان مثال اگر همه خودروسازان دنیا درحال تولید خودرو و فروش آن به بازار باشند از یک سطح قیمت مشخص فراتر نمی رود ولی به فرض شرکتی مثل لامبورگینی خودرویی که تولید می کند پیش از عرضه عمومی پیش فروش می شود چون در حقیقت خودرویی تولید می کند که هیچ کدام از خودروسازان نمی توانند به لحاظ کیفیت و آپشن های که دارد به آن نزدیک شوند اما چرا این اتفاق می افتد؟
وی افزود: تلاشی که امروز صورت می گیرد تا خودروسازان به سمت تولید خودرو های هیبریدی و تماما برقی بروند در امتداد کیفی سازی مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است چون بحث محیط زیست مهمست و ما پس از مدتی دیگر بازاری برای خودرو های بنزینی و سوخت های فسیلی در دنیا نداریم.
این کارشناس حوزه کارآفرینی و اشتغال اشاره کرد: اگر می خواهیم در بازار رقابت جهانی جایگاهی داشته باشیم تردید نکنید که در این فضا باید عنصر خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی را بعنوان یک فاکتور موثر در پروسه تولید و ارائه کالا و خدمات داشته باشیم. ما ناگزیریم به این سمت و سو برویم و شرکت هایی موفق هستند که این مسأله را بطور معناداری در پروسه تولید خود دخالت دهند.
وی اظهار داشت: تمام تولیدکنندگان مطرح دنیا عمر تولیداتشان در هر حوزه ای مرتب کاهش می یابد و تغییر می یابد چون تغییر است که سلایق و علایق مصرف کنندگان را به سمت خود جذب می کند.
به اعتقاد حیدری، مصرف کننده دنبال تکرار نیست و باید سلیقه وی در طراحی و ایده پردازی مدنظر قرار گیرد. امروز مصرف کننده اگر مدل تکراری ببیند دیگر سراغ آن نمی رود و ترجیح می دهد برای کالایی که کیفیت بالاتر، آپشن های متنوع تر و نوآوری بیشتری دارد دو برابر هزینه کند.
این کارشناس حوزه کارآفرینی با اعلان اینکه نوآوری در فضای رقابتی شکل می گیرد نه در فضای انحصاری، اظهار نمود: در فضای انحصاری پراید را هر شکلی که بسازیم مردم می خرند ولی در فضای رقابتی برمبنای تنوع ایده ها و طرح ها انتخاب صورت می گیرد. هم اکنون در بعضی شرکت های خودروساز داخلی انگیزه ای برای پذیرش ایده های تازه وجود ندارد چون خودروساز می گوید با همین شرایط موجود خودروی خودرا پیش فروش می کند و مردم هم می خرند.
حیدری اشاره کرد: در آمریکا قانونی به اسم آنتی تراست یا ضد انحصار وجود دارد که شدیدترین مجازات های ممکنه به لحاظ اقتصادی و کیفری در آن پیش بینی شده تا اقتصاد را تحریک و متحول کنند. این قانون جلوی انحصار را می گیرد تا کسی نتواند از قاعده انحصار استفاده و شرایط را برای دیگر رقبا تنگ کند و هر محصولی که خودش تولید می کند به بازار مصرف ارائه دهد. در دستگاه قضایی آمریکا به شدت با انحصارگری مقابله می شود و اجازه نمی دهند یک شرکت به تنهایی بازار را به دست گیرد و رقبا را از عرصه تولید و فروش خارج کند ولی آیا در کشور ما هم چنین قانونی هست که با شکل گیری انحصار مقابله کند؟
منبع: مدیرسا