معمای مسکوت مانده افزایش قیمت بلیت هواپیما چیست؟

مدیرسا: در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما در یک ماه و نیم گذشته بدون ضابطه بالا رفته و مردم تا کنون سرگردان و بلاتکلیف مانده اند، چند سناریوی احتمالی برای تداوم این وضعیت مطرح است؛ از همراهی پشت پرده وزارت راه و شهرسازی با ایرلاین ها گرفته تا چربیدن زور ایرلاین ها به دولتمردان و تهدید آنها به ایجاد اختلال در پروازها.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، از شروع تیر ماه امسال شرکت های هواپیمایی داخلی بدون داشتن مجوز و حتی اطلاع رسانی دراین زمینه، اقدم به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند در صورتیکه برای بالابردن قیمت هایشان از کسی نظر نپرسیدند و یا اگر بدبینانه بنگریم، شاید برخی مسئولان اینطور وانمود کردند که ایرلاین ها غافل دست به این تبانی و به اصطلاح رقابت مضر مقابل مردم زدند.

در این حین محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی – اظهارات تندی مقابل ایرلاین های گرانفروش داشته است. او چند روز بعد از این افزایش قیمت غیر قانونی، این حرکت را تخلف دانست و خواهان اصلاح سریع قیمت بلیت هواپیما شد. اسلامی اظهار داشت: قیمت بلیت هواپیما نه فقط باید به نرخ سابق خود (نرخنامه آبان ماه سال گذشته) بازگردد بلکه باید مابه التفاوت این افزایش قیمت غیر قانونی به حساب مردم بازگردانده شود.

پس از این اظهارات مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم این اظهارات را عینا تکرار کردند اما خبری از بازگشت قیمت ها و پیگیری این تخلفات نبود. تورج دهقان زنگنه –رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری- بعد از حدود ۱۰ روز از این گرانفروشی به ایسنا اظهار داشت: با توجه به این که تعدادی از شرکت های هواپیمایی با وجود هشدارهای داده شده همچنان قیمت بلیت هواپیما را به نرخ مصوب برنگردانده اند، باید منتظر برخورد بوسیله دستگاه های نظارتی و قضایی باشند و هفته آتی در جلسه ای که با مدیران عامل آنها خواهیم داشت و تعدادی از مسیرهای خارجی آنها را لغو خواهیم کرد.

باوجود این که مخالفت ها و تهدیدها بارها و بارها تکرار شد اما هیچ اثری نداشت و بعد از ۴۰ روز گرانفروشی، جلسه ای بی فایده تحت عنوان نشست شورای عالی هواپیمایی کشوری انجام شد که در آن وزیر راه تنها راهکاری که ارائه داد این بود که کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان بی طرف، نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان شرکت های هواپیمایی تشکیل شده تا دراین زمینه تصمیم گیری شود.

البته سیاوش امیر مکری – سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری- بعد از این جلسه از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما تا هفته آتی آن آگاهی داد و اظهار داشت: اکنون آنالیز قیمت ایرلاین ها در کمیته کارشناسی که وزیر راه و شهرسازی دستور آنرا صادر کرده درحال بررسی و راستی آزمایی است.

وی اضافه کرد: من این مساله را بصورت مستمر در طول روزها و هفته هایی که در سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت گرفتم، پیگیری کرده و می کنم و باتوجه به پروسه بررسی هزینه ها و آنالیزهای مورد ادعای شرکت های هواپیمایی بنظر می رسد در هفته آتی تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص شود اما در وهله نخست باید آنالیز ارائه شده از طرف ایرلاین ها که مبنای محاسبات آنها در تعیین قیمت بلیت هواپیماست، بررسی و دقت و صحت آن مشخص شود. مسلما در اسرع وقت تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص می نماییم چونکه مردم باید هر چه زودتر تکلیفشان دراین زمینه روشن شود.

حالا یک هفته از این جلسه می گذرد و نه خبری از نتایج بررسی و آنالیزهای ارائه شده ایرلاین ها در کمیته تخصصی پیشنهاد شده وزیر موجود است و نه خبری از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما.

در این میان این معما از چند سناریو باقی مانده که باید دید کدام یک از آنها در این جهل صحت دارد. یکی این که ممکنست مانند آبان ماه سال قبل وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی حدودا همراه شرکت های هواپیمایی باشند و می خواهند بعد از گذشت زمان زیادی از این گرانفروشی با درصدی از افزایش قیمت موافقت کنند تا هم از انتقادات رسانه ها و مردم در امان بمانند و هم صدای اعتراض ایرلاین ها را خاموش کنند.

دیگر سناریو احتمالی این است که وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی زورشان به شرکت های هواپیمایی نرسیده و نمی توانند جلوی این افزایش قیمت را که اتفاقا با آن مخالف هستند را بگیرند. در این سناریوی احتمالی ممکنست برخی ایرلاینها هم این تهدید را مطرح کرده باشند که اگر قیمت ها به نرخ سابق بازگردد هواپیماهای خودرا زمین گیر می کند و پرواز نخواهد کرد. تهدیدی که در وضعیت فعلی و با وجود کم بودن تعداد هواپیما نسبت به تقاضای موجود برای پرواز، به نظر کارساز هم هست.

اگر پشت پرده افزایش قیمت غیر قانونی بلیت هواپیما این باشد، بنظر می رسد دولت دست بالاتری از ایرلاین ها دارد و می تواند با هماهنگی با دستگاه قضایی تکلیف گرانفروشانی که چنین تهدیدهایی مطرح می کنند را روشن کند و حتی هواپیماهایشان را به ایرلاین های دیگری بدهد تا دیگر کسی نتواند با این استدلال که هواپیما و سفر هوایی برای طبقه مرفه و دولتی هاست، مبادرت به افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما کند.

منبع: