یک مقام مسئول در سازمان حمایت گفت: این سازمان بمنظور انجام تکالیف قانونی از انجمن تایر درخواست نمود تا اسناد در رابطه با چرایی افزایش قیمت را ارائه کند که این انجمن از تصمیم خود عقب نشینی کرد.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر در بیستم مرداد ماه امسال، خبر افزایش ۱۵ درصدی محصولات تایر را رسانه ای کرد. بلافاصله بعد از انتشار این خبر مشاهدات میدانی بیان کننده آن بود که بار دیگر بازار تایر با گرانی و افزایش قیمت روبه رو شده است.
با این حال سخنگوی انجمن تایر هفته گذشته و در مصاحبه دیگری، خبر از ملغی شدن مصوبه افزایش نرخ تایر داد و اعلام نمود که افزایش قیمت به سبب تقاضای پایین در بازار با مخالفت جدی فروشندگان تایر روبه رو شده است.
بررسی ها نشان میدهد که در پی این اظهارات ضدونقیض در چند روز گذشته قیمت یک جفت تایر پرایدی، افزایش بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.
در حالیکه روز گذشته تعدادی از رسانه ها، مخالفت صریح سازمان حمایت را مانع افزایش قانونی قیمت تایر عنوان کردند اما منایی، معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در گفت و گو با مهر ضمن رد این ادعا اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال گذشته، مصوبات انجمن صنفی تایر درباب قیمت گذاری بایستی در قالب مشخص شده از طرف سازمان حمایت باشد.
وی افزود: به همین جهت و بمنظور انجام تکالیف قانونی، سازمان پشتیبانی از انجمن تایر درخواست نمود تا اسناد و مدارک در رابطه با چرایی افزایش قیمت را به این سازمان ارائه کند که بلافاصله بعد از این اتفاق، انجمن تایر از تصمیم خود در خصوص افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر منصرف شد.
در همین رابطه تنها سخنگوی انجمن تایر، در گفت و گو با خبرگزاری مهر ضمن انتقاد از شیطنت برخی رسانه ها در رسانه ای کردن اخبار مربوط با افزایش قیمت، اظهار داشت: انتشار اخبار مربوط به گرانی کالاها پیش از قطعی شدن آن، به نفع مردم نیست و رسانه های منتشرکننده این اخبار بایستی دقت کنند تا در امتداد اهداف مردم مبادرت به تولید محتوا کنند.
وی دلیل مصاحبه ابتدایی خودرا که طی آن از افزایش قریب الوقوع ۱۵ درصدی قیمت تایر آگاهی داده بود، اصرار بیش از اندازه تعدادی از رسانه های تخصصی حوزه خودرو عنوان نمود و از آن انتقاد نمود.
خبر افزایش قیمت، بازار تایر را کم رونق تر کرد
همچنین، داوود سعادتی نژاد رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در واکنش به افزایش قیمت تایر طی روزهای اخیر اظهار داشت: هم اکنون بازار تایر در وضعیت کما قرار دارد و در صورتیکه عرضه تایر بسیار شرایط مساعدی دارد، تقاضا بسیار اندک است.
وی اضافه کرد: ظرفیت تمامی انبارهای تایر تکمیل است و مغازه دارها به سبب کمبود مشتری، درحال تعطیل کردن مغازه های خود و رجوع به انبارهای عمومی هستند؛ چونکه تایر بر اثر قرارداشتن در فضای باز و آزاد، گرفتار پوسیدگی شده و مقاومت خودرا از دست می دهد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن افزایش قیمت تایر در وضعیت فعلی را اشتباه دانست و اظهار داشت: انتشار اخبار افزایش قیمت، همین تعداد اندک مشتری را نیز از بازار دور می کند و اثر منفی بر روی بازار خواهد گذاشت. چونکه فروشگاه های تایر برای تسویه با تولیدکنندگان، باید سبد خریداری شده خودرا به فروش برسانند.
به نظر می رسد انتشار اخبار ضد و نقیض درباب بازار تایر در بعضی از رسانه ها که شائبه ذی نفع بودن تولیدکنندگان تایر در آن وجود دارد، سبب التهاب و سردرگمی فعالان این بازار شده است که در نتیجه به زیان مصرف کننده نهایی تمام خواهد شد.
شاید در این روزها که مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند، اولاً؛ رسانه ها می توانند در امتداد مطالبه گری از مسئولین و کاهش فشار اقتصادی گام بردارند و ثانیاً مسئولین مربوطه در مصاحبه با رسانه ها دقت کافی را داشته باشند تا اخبار مربوط به گرانی در صورت عدم قطعیت اعلام نشود.