در نقد مالیات بر ارزش افزوده در بلیت هواپیما عنوان شد منتظر پرواز ارز از ایران باشید

به گزارش مدیرسا اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و شرکتهای هواپیمایی خارجی با بیان اینکه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بلیت هواپیما، هزینه بیشتری را فقط به خانواده ایرانی تحمیل می کند، نسبت به خروج ارز از کشور با اجرای این قانون اخطار دادند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بلیت هواپیما که از روز ۱۳ دیماه روی نرخ بلیت پروازهای داخلی اعمال شده است، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت جهانگردی و هوایی ایران با دعوت از مدیران شرکتهای هواپیمایی خارجی فعال در ایران که در اجرای این قانون با مشکلاتی مواجه گشته اند و مخالفت آن هم هستند، در حضور نمایندگان کمیسیون عمران و فراکسیون اقتصاد سفر مجلس، به بررسی نتایج اجرای این قانون پرداخت. سخنگوی کمیسیون عمران هم قول داد هفته آینده با برگزاری جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت راه و سازمان هواپیمایی ابهامات این قانون را پیگیری کند تا در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اصلاح گردد.

مالیات بر ارزش افزوده در بلیت هواپیما تورم زا و خارج کننده ارز از کشور است
حرمت الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در این جلسه که در محل فدارسیون حمل و نقل لجستیک ایران زیر نظر این تشکل صنفی برگزار شد، با اشاره به قانون مصوب مجلس درباره اعمال مالیات بر ارزش افزوده در بلیت هواپیما، اظهار نمود: بنظر می رسد عنوان “حمل و نقل هوایی” سهواً از این قانون حذف شده، چون مغایر با مقررات بین المللی حمل و نقل است. در دنیا مالیات بر ارزش افزوده در صنعت حمل و نقل هوایی اعمال نمی گردد و به همین دلیل، شرکتهای هواپیمایی خارجی نمی توانند آنرا اجرا کنند. اجرای این قانون تبعات خوبی برای ما نخواهد داشت و برای مردم تورم زا خواهد بود.
وی همینطور این نکته را خاطرنشان کرد: با اعمال مالیات بر ارزش افزوده روی بلیت هواپیما، مردم در داخل کشور بلیت را گران تر از خارج از کشور می خرند، ازاین رو منتظر باشیم مردم به خرید بلیت در مسیرهای خارجی از پلت فرم های خارج از ایران روی آورند. این قانون فقط سبب خروج ارز از کشور می شود.
رفیعی سپس اظهار داشت: از روز ۱۳ دیماه که این قانون اجرایی شده، فضای جامعه را ملتهب کرده است. حتی زمزمه هایی از افزاش نرخ کالاهای دیگر شنیده می شود. برخی اتحادیه ها بمحض اجرایی شدن این قانون درخواست افزایش قیمت داده اند، پس افزایش نرخ بلیت هواپیما به افزایش قیمت بقیه کالاها منجر خواهد شد.

ابهام مالیات بر ارزش افزوده در بلیت هواپیما به کمیسیون عمران می رود
اقبال شاکری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ـ در این جلسه با تاکید بر اینکه ناوگان هوایی در ایران یکی از حوزه های حمل و نقل است که به شدت از سوی دولت و مجلس حمایت می شود و در حال گسترش و توسعه ارتباطات بیشتر برای افزایش خطوط هوایی و تهیه هواپیما از دنیا است، اظهار نمود: مبحث بلیت یکی از مهم ترین مسائلی است که ما در مجلس آنرا دنبال می نماییم، کمیسیون تخصصی عمران بعنوان جایی که با این حوزه ارتباط دارد مستمر آنرا پایش می کند و تلاش دارد قوانین در رابطه با آنرا به بهترین وضع تصویب کند.
او با عنایت به نقدهایی که از جانب آژانس های مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی خارجی فعال در ایران نسبت به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده روی بلیت هواپیما شده است، اظهار نمود: این قانون جدید که ابلاغ گردیده سهوی در آن نبوده است، اما اگر لازم است در کمیسیون عمران مجلس تبعات آنرا بررسی می نماییم. می توانیم در هفته پیش رو جلسه تخصصی با حضور نمایندگان وزارت راه، سازمان هواپیمایی، تشکل خصوصی دفاتر خدمات مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی داشته باشیم تا مبحث و ابهام های در ارتباط با آن بیشتر بررسی شود تا اگر لازم باشد در بودجه سال ۱۴۰۱ اصلاح گردد.
رحمت الله فیروزی پوربادی ـ رئیس کمیته حمل و نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس ـ این نکته را خاطرنشان کرد که این مصوبه پیشنهاد دولت قبل بوده و در مجلس قبل تصویب شده است و در ادامه اظهار داشت: مجلس دنبال این است که قیمت ها با روال منطقی تغییر کند، امروز نباید دنبال فشار بیشتر بر مردم باشیم. از طرفی ایرلاین ها هم نباید متضرر شوند.
امان الله حسین پور ـ رئیس فراکسیون افتصاد سفر و زیارت در مجلس ـ هم اظهار داشت: مجلس و این فراکسیون حامی سفر است و بارها جلساتی با سازمان هواپیمایی هم برگزار شده است و از کاهش نرخ بلیت هواپیما دفاع کرده ایم و حتما مبحث مالیات بر ارزش افزوده در بلیت پروازهای داخلی و خارجی را در کمیسیون عمران و از راه فراکسیون اقتصاد سفر پیگیری خواهیم کرد تا اختلاف قیمت حل شود.
عبدالجلال ایری ـ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ـ هم در تایید اظهارات دیگر نمایندگان مجلس حاضر در این جلسه، اظهار نمود: مبحث افزایش قیمت بلیت هواپیما را از وزیر راه پیگیری کرده ایم، اما به نتیجه نرسیده ایم. قبلا مصوبه ای داشتیم که قیمت ها باید به نرخ قبل برمی گشت، اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد، مردم هم زیاد درباره آن سوال می کنند.

ایرلاین های خارجی بدون مجوز نمی توانند مالیات بگیرند
در این جلسه مدیران شرکتهای هواپیمایی قطر (قطرایرویز)، امارات (امارات ایرلاینز)، آلمان (لوفتهانزا) و ترکیه (ترکیش ایرلاینز) حضور داشتند که بهزادی، از سوی شرکت هواپیمایی ترکیه در ایران، درباره ابهامات دستورالعمل اعمال مالیات بر ارزش افزوده در بلیت هواپیما، توضیحاتی داد و اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده که در سال ۱۳۸۷ به صورت آزمایشی اجرا شد و الان قطعی به اجرا گذاشته، بر اساس مقصد طراحی شده است، اما صادراتی که از ایران انجام می شود معاف از مالیات است. از طرف دیگر، مقصد خدمات مسافران خارجی ایران نیست و دریافت مالیات بر ارزش افزوده در این شرایط مغایر با اصل قانون آن است.
او افزود: انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی در دستورالعملی صراحتا اشاره کرده که ایرلاین های خارجی مشمول نرخ صفر مالیات هستند، چون حمل و نقل بین المللی هوایی در مقایسه با سایر خدمات در درون مرزهای جغرافیایی کشورهای مختلف با قوانین مختلف اتفاق می افتد، ازاین رو بخشی از خدمات خارج از قلمرو جغرافیایی هر کشور است، مثلاً برای مسیر هوایی تهران ـ استرالیا مسافر اگر با خطوط هوایی ترکیه سفر کند تنها دو هزار کیلومتر از سفرش را در جغرافیای ایران است و حدود ۱۸ هزار کیلومتر دیگر یا ۹۰ درصد مسیر را خارج از قلمرو مالیاتی ایران است و حتما این قانون در پروازهای خارجی با مشکل مواجه خواهد شد. در پروازهای داخلی شرایط متفاوت می باشد، جغرافیا و حدود کاملا مشخص است، ولی در پرواز خارجی یک طرف مقصد خارجی است. این شرایط کاملا در مغایرت با قانون مالیات بر ارزش افزوده است و حتما شرکتهای هواپیمایی خارجی را در اجرا با مشکل مواجه خواهد نمود.
نماینده شرکت هواپیمایی ترکیه در این جلسه، خاطرنشان کرد: ایران در سال ۱۳۲۷ رسما به پیمان شیکاگو و ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی) پیوسته و متعهد به مقررات بین المللی است.
وی همینطور اظهار داشت: تا دو روز پیش سازمان هواپیمایی کشوری تغییر قیمت های بلیت هواپیما را به یاتا اعلام نکرده است، ازاین رو شرکتهای هواپیمایی خارجی نمی توانند این قانون را اجرا کنند. ایرلاین های خارجی زمانی می توانند مالیات بر ارزش افزوده را اضافه کنند که یاتا تایید کند و مجوز صادر شود.

منصفانه و عادلانه نیست مردم در ایران بلیت هواپیما را از خارج ایران گران تر بخرند
باسل حیدر، مدیر شرکت هواپیمایی قطر در ایران نیز در تایید اظهارات هواپیمایی ترکیه، اظهار نمود: بطور قطع این افزایش قیمت در کل صنعت هواپیمایی ایران اثرگذار خواهد بود و در نهایت مصرف کننده را مجبور می کند قیمت بیشتری بپردازد. این نکته باید درنظر گرفته شود که اجرای مالیات بر ارزش افزوده فقط بلیت را برای ایرانی هایی که در داخل این کشور زندگی می کنند گران تر خواهد نمود و ایرانی هایی که در خارج از ایران هستند این بلیت را با قیمت پایین تری می توانند تهیه کنند و این منصفانه نیست و باید عادلانه با این مورد برخورد شود. تصمیم شرکت هواپیمایی ما همکاری با جمهوری اسلامی است، ولی ما از فرصت این نشست برای بیان نظرات و پیشنهادهایمان استفاده می نماییم.
وی همینطور خاطرنشان کرد: محصول هواپیمایی برخلاف خیلی از کالاها به هماهنگی با دیگر سازمان ها نیاز دارد و بطور قطع اجرای این دستورالعمل هماهنگی های بسیاری را نیاز دارد. اجرایی کردن این قانون هم اکنون برای ایرلاین های خارجی امکان پذیر نیست، چون هنوز کدهای در ارتباط با آن در سیستم تعریف نشده است و این احتمال می رود هزینه اجرایی نشدن آن به عهده ایرلاین باشد. امیدواریم برای اجرایی شدن این قانون زمان بیشتری را به شرکتهای هواپیمایی خارجی بدهند.
آنتونیو کوئوکو، مدیرکل شرکت هواپیمایی آلمانی در ایران نیز در تایید سخنان ایرلاین های خارجی با مقایسه با کشورهای دیگر که تجربه فعالیت در آن جا را داشته است، اظهار داشت: نگرانی ما این است این افزایش قیمت فقط به خانواده ایرانی تحمیل شود که مفهوم آن درآمد کمتر برای آژانس های ایرانی هم خواهد بود.
راشد، مدیرکل شرکت هواپیمایی امارات در ایران هم در ادامه این اظهارات اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده در قیمت بلیت صندلی های بیزینس و فرست کلاس به نسبت اکونومی بیشتر خویش را نشان خواهد داد. امیدوارم اتفاقی افتد که صنعت هوانوردی در ایران از قانون مالیات بر ارزش افزوده استثناء شود.

فرامرز سعیدی ـ عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ هم نسبت به بی اطلاعی تشکل های خصوصی گردشگری از تدوین و تصویب چنین قوانینی که اثر مستقیمی در گردشگری و سفر دارد، معترض شد و تصریح کرد: قوانین باید برای رفاه جامعه باشد. اگر قانونی برای حل مشکل مردم نباشد حتما در اجرا و در ادامه با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.
شهمیری، عضو دیگر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی متذکر شد که اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بلیت هواپیما با خروج بیشتر ارز از کشور همراه خواهد شد و در ادامه به برخی تبعات اجرای این قانون اشاره نمود و اضافه کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما به تعطیلی بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی و خروج بیشتر متخصصان منجر خواهد شد و از آنجائیکه در ساختارهای بین المللی به سبب برخی سیاست ها، خرید بلیت از خارج کشور ارزان تر تمام خواهد شد حتما مردم برای خرید بلیت از خارج از کشور اقدام خواهند کرد، ازاین رو هیچ وجهی از فروش آن بلیت همچون مالیات به دولت نخواهد رسید و خروج ارز اتفاق خواهد افتاد و سهم هزینه کرد شرکتهای هواپیمایی هایی خارجی در ایران حذف خواهد شد. ضمن اینکه در صورت وقوع تخلف از جانب فروشنده بلیت هایی که از خارج کشور خریداری شده و به مردم فروخته شده، امکان پیگرد قانونی وجود ندارد.

منبع: