به گزارش مدیرسا به دنبال ایجاد تَرَک عظیمی در کوهستان در محدوده آب اسک جاده هراز و لزوم تغییر مسیر تردد خودرو ها در این منطقه، آیا ساخت باند دوم این محور پر تردد شمالی تسریع خواهد شد یا آنکه مشکلات همیشگی مانند محدودیت منابع مالی این پروژه را به تعویق میاندازد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، چندی است که اخباری درباره ایجاد شدن یک تَرَک عظیم در بخشی از کوهستان مشرف بر جاده هراز و طرح احتمال بروز فاجعه در این جاده و سقوط بخشی از کوه در منطقه پلور انتشار یافته است و برخی رسانه ها از آن بعنوان مخاطره ای جدی برای بروز فاجعه ای احتمالی یاد کرده اند.
البته همراه با این خبر ویدئویی منتشر گردید که چند نفر در آن درباره رانش های صورت گرفته در بالا دست تونلی در محدوده پلور جاده هراز صحبت می کنند. راوی در این کلیپ ویدئویی می گوید: توده جابه جا شده طولی حدود ۲۰۰ متر دارد و از سطح جاده ارتفاعی حدود ۱۰۰ متر فاصله دارد که تَرَک های بسیاری دارد.
رضا نفیسی – رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی- هم در اینباره به ایسنا این گونه توضیح داد: طی روزها و هفته های گذشته جلسات گوناگونی بین دستگاههای مختلف و متولیان این حوزه در این خصوص برگزار شده است. هفته قبل هم جلسه ای در این حوزه داشتیم تا ببنیم چنین اتفاقی رخ می دهد یا خیر. همینطور دستگاههای مختلف از استانداری تا ستاد بحران، سازمان زمین شناسی، سازمان راهداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و غیره گزارشهایی عرضه دادند و مقرر شد تا ضمن بازدید از منطقه گزارش دقیقی از وضعیت این محدوده از جاده هراز عرضه کنند.
وی همینطور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا هم اکنون مساله مطرح شده را بعنوان یک مخاطره جدی و فوری تلقی می کنید یا خیر؟ اظهار داشت: هم اکنون به این مورد بعنوان یک اخطار نگاه می نماییم اما تصمیم گیری برای انجام هرگونه مبادرت به سطح خطر بستگی دارد؛ ازاین رو باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه نتایجی از جانب متولیان و دستگاههای مربوطه از بررسی این محدوده از جاده هراز اعلام می شود.
علی بیت اللهی – رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی- هم در اینباره تصریح کرد: مهم ترین کاری که باید صورت گیرد، این است که با عنایت به طول ۵۰۰ متری این زون، جاده باید جابه جا، منتقل و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی شود که این یک راهکار بنیادین است. در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان بر هم خواهد بود پیشنهاد می شود تا پایش چشمی برای گزارش سریع ریزش های سنگی و دستور بر عدم تردد خودرو ها در این زون، ضروری باشد که سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.
اما به نظر می آید که نمی توان محور هراز را مسدود کرد یا ترددها را ممنوع، چون که به قول محمدرضا زمانیان، مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مسدود شدن محور هراز کار سختی برای وزارت راه و شهرسازی نیست و تنها احتیاج به مکاتبه ای با پلیس راه دارد اما امکان انسداد آن وجود ندارد.
وی در اینباره به ایسنا این گونه توضیح داد که در صورت مسدود شدن محور هراز چند مشکل به وجود می آید در وهله نخست باید پرسید که تردد محلی ها و افراد بومی در این منطقه را چطور باید حل کرد و مشکل دوم این است که بار ترافیکی حاصل از مسدود شدن محور هراز به محورهای فیروز کوه و چالوس است که این امکان و ظرفیت در دو جاده مذکور نیست.
مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام نمود: برخی مواقع یک محور به صورت موقت و برای چند روز بسته می شود اما اگر بخواهیم محور هراز را ببندیم معلوم نیست که جاده جایگزین و باند دوم آن چه زمانی راه اندازی می شود. ازاین رو قابلیت انسداد محور هراز وجود ندارد البته اگر زمانی به این نتیجه برسیم که تردد از این محور خطرآفرین است و هر لحظه امکان دارد آن منطقه از کوهستان ریزش کند جاده هراز را خواهیم بست تا برای مردم مشکلی به وجود نیاید.
با توجه به این وضعیت باید امیدوار باشیم که باند دوم محور هراز توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هر چه سریعتر ساخته شود تا مردم بتوانند از این محور بهره برده و خطری آنها را تهدید نکند، البته به شرط این که بودجه و اعتبارات مورد نیاز برای ساخت آن در اسرع وقت و به صورت ویژه از جانب سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین و پرداخت گردد.