معاون وزیر صمت در پاسخ : مشکلات لجستیکی ناشی از حمایت های صرف از چند شرکت داخلی است

به گزارش مدیرسا معاون وزیر صمت اظهار داشت: مشکلاتی که امروز در زمینه لجستیک و حمل و نقل داریم ناشی از حمایت صرف از چند شرکت داخلی است اما ما در دوره ی جدید هم به تولید داخل و هم به واردات توجه خواهیم داشت.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، علیرضا پیمان پاک امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباب آخرین وضعیت خطوط منظم دریایی اظهار نمود: خطوط منظم دریایی در شمال کشور راه افتاد که قرار شد آن بخش از کسری کالا در کشتی بعنوان یارانه از طرف سازمان توسعه تجارت پرداخت گردد. پرداخت این یارانه در هفته های نخست که کشتی ها با کسری کالا مواجه بودند، انجام شد اما هم اکنون یارانه ای پرداخت نمی گردد چونکه کشتی ها با ظرفیت پر حرکت می کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: یکی از مهم ترین تأثیراتی که راه اندازی خطوط منظم دریایی داشت، در زمان اختلاف با کشور آذربایجان بود. در آن زمان کانتینرها بیش از یک هفته معطل می شدند و هزینه هر کانتینر بین ۶ تا ۷ هزار دلار بود اما پس از راه اندازی خطوط منظم دریایی، هزینه کانتینرها به ۲۰۰۰ دلار برگشت. هم اکنون روال برقرار شده و کشتی ها نیز کسری کالا ندارند.
وی افزود: متأسفانه طی سنوات گذشته دولت ها برای حمایت صرف از چند شرکت داخلی در زمینه لجستیک، شرایطی را فراهم کردند که نتیجه آن زیان دهی هزاران واحد تولیدی بود.
پیمان پاک اضافه کرد: حمایت صرف از شرکت های داخلی در زمینه لجستیک علاوه بر این که واحدهای تولیدی را گرفتار مشکل کرد، کشور را در زمینه کانتینر، لوکوموتیو، کشتی، کشتی های رورو، واگن های یخچال دار، کِشنده ها، کانتینرهای یخچال دار و بطور کلی در زمینه لجستیک با کمبود مواجه کرد.
معاون وزیر صمت اظهار نمود: ما در دوره جدید علاوه بر استفاده از پتانسیل شرکت های داخلی، برای تامین نیاز لجستیک کشور در جایی که خلاء داشته باشیم از واردات بهره خواهیم برد.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد این که پوتین ایران را عضو ناظر پیمان شانگهای معرفی نمود درحالی که دولت اعلام نموده بود ما عضو دائم این پیمان هستیم، اظهار داشت: پیمان شانگهای یک موضوع خاص امنیتی سیاسی است و می توان از این فرصت برای فعال سازی روابط تجاری استفاده نمود. اطلاعات دیگر در مورد نحوه عضویت ایران در این پیمان را از وزارت امور خارجه پیگیری کنید.
معاون وزیر صمت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد آخرین آمار بازگشت ارز صادراتی به کشور اظهار داشت: بانک مرکزی باید اطلاعات مربوطه را اعلام نماید اما طی سه ماه گذشته میزان بازگشت ارز صادراتی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته که این مسئله نیز ناشی از تنوع بخشی به مسیر برگشت ارز حاصل از صادرات است.
وی افزود: کارگروه مشترکی با بانک مرکزی داریم که در آنجا سیاست های تجاری را با ارزی هماهنگ می نماییم. واردات در مقابل صادرات برای کلیه کالاها غیر از پتروشیمی، فولاد و سیمان مصوب شده است. همین طور واردات در مقابل صادرات غیر نیز انجام و گروههای کالایی انتخاب شده اند که این هفته نمونه هایی از این گروههای کالایی اعلام خواهند شد. ما معتقدیم اگر روش های رفع تعهد ارزی را متنوع و جذاب نماییم، پروسه بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود خواهد یافت.
پیمان پاک در مورد نحوه استفاده از رمزارزها در زمینه تجارت اظهار نمود: سامانه ای را طراحی کردیم که درحال برقراری ارتباط این سامانه با سامانه جامع تجارت هستیم و باگ سنجی ها نیز انجام شده است.
معاون وزیر صمت اضافه کرد: رمزارز فرصتی است تا صادرکننده اعتبار را به آسانی منتقل کند و بانک مرکزی نیز در این خصوص با ما هماهنگ است. اکنون در سامانه جامع تجارت درحال پیاده سازی هستیم و قرار شد قسمتی از رمزارزهایی که در داخل کشور ماین می شوند هم مورد استفاده قرار گیرند.
وی درباب وضعیت تهاتر نیز اظهار داشت: تا حالا ۶۲۰ پرونده تهاتری شامل کالاهایی همچون پسته، محصولات پتروشیمی، معدنی، تجهیزات، ماشین آلات و … انجام شده که ۶۵ درصد از این پرونده ها مربوط به بخش خصوصی می شود. هم اکنون پروسه تهاتر تسهیل شده است.
پیمان پاک در مورد صادرات خدمات فنی مهندسی اظهار نمود: طی ۹ ماهه سال جاری ۱.۸ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم درحالی که سال قبل تنها حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در این بخش داشتیم البته هنوز به اهداف مد نظر نرسیده ایم اما همین مقدار هم پیشرفت قابل توجهی بوده است.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: هم اکنون با جنوب شرق آسیا، آفریقا و شمال آفریقا مذاکراتی را در زمینه زیرساخت ها، ریل، راهسازی، نیروگاه و … انجام داده ایم و اگر تعدادی از مجموعه ها همچون صندوق توسعه ملی، تعدادی از منابع را در اختیار ما بگذارند یک جهش قابل توجهی را در این بخش خواهیم داشت و طبق پیش بینی انجمن خدمات فنی مهندسی می توانیم ۲۰ میلیارد دلار پروژه فنی و مهندسی در کشورهای دیگر بگیریم.
وی همین طور درباب تأسیس مراکز تجاری اظهار داشت: طی چهار ماه گذشته مجوز ۶ مرکز تجاری در چین، دوبی، آذربایجان – ارمنستان، ترکیه، پاکستان و سوریه صادر شده که مراکز تجاری چین و دوبی بصورت هوشمند در مجموعه صادرات و واردات فعال خواهند شد و در چین از امکاناتی همچون بلاک چین استفاده خواهیم کرد.
پیمان پاک در مورد وضعیت رابطه با کشور عربستان اظهار داشت: دولت و وزارت امور خارجه به دنبال بهبود روابط با عربستان هستند که این بهبود روابط می تواند به توسعه اقتصادی هم کمک نماید. کمیسیون مشترک عربستان به وزارت صمت منتقل شده و برنامه ریزی ها برای بهبود روابط در حال انجام می باشد البته کمیسیون مشترک برای عمان هم تشکیل شده و طی دو، سه هفته آینده در مسقط جلسه این کمیسیون برگزار می شود. همین طور کمیسیون مشترک ازبکستان تشکیل شده است.
معاون وزیر صمت درباره ارتباط با افغانستان اظهار نمود: ما با نمایندگان افغانستان که عنوان وزیر هم داشتند، نشست هایی داشتیم و صحبت های مختلفی در مورد رفع مشکلات صادرات و واردات کالا انجام شد البته هنوز در افغانستان متولیان سوار کار نشده اند اما مشکلات درحال رفع شدن است. مذاکرات ما با وزرای طالبان در مورد تبادل و توازن تجارت بود.
وی افزود: وزیر صمت ۱۹ بهمن ماه سفری به امارات و ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه سفری به عمان جهت برگزاری نشست های مختلف تجاری خواهد داشت. همین طور وزیر صمت اردیبهشت سال آینده سفری به آمریکای لاتین خواهد داشت. برگزاری سفرهای این چنینی در کشورهای دیگر همچون ارمنستان و صربستان نیز در دستور کار است.
پیمان پاک در مورد آخرین وضعیت صادرات نیز اظهار داشت: وزیر وعده افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات نسبت به پارینه را داده بود که طبق آخرین آمار، صادرات ما از ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده و تا آخر سال به ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
معاون وزیر صمت در مورد سفر رییس جمهور به روسیه اظهار داشت: در مسافرت رییس جمهور به روسیه، ریل گذاری ها برای توسعه صادرات انجام شد. هدف گذاری ما صادرات ۷.۵ میلیارد دلاری به روسیه تا سال ۱۴۰۴ است.
وی اضافه کرد: واردات روسیه سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار است که سهم ما از این بازار همیشه کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده که البته امسال این رقم به ۷۵۰ میلیون دلار خواهد رسید. ایران در تک تک محصولات وارداتی روسیه ظرفیت دارد و فقط باید زیرساخت ها را تعریف و تسهیل نماییم.
پیمان پاک با اشاره به اینکه مشکلات درباره رابطه تجاری با روسیه، احصاء و راه حل ها به دو بخش بلندمدت و کوتاه مدت تقسیم شده است، اظهار داشت: در جلساتی که رییس جمهور در روسیه داشت، مسائلی همچون تعدد بانکها برای بهبود روال تجاری، استفاده از سیستم های جایگزین بانک و … مورد بررسی قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: باید مزیت نسبی در روسیه را تبدیل به مزیت رقابتی نماییم که این اراده در دولت سیزدهم وجود دارد. در دولت قبلی وزیر نفت اعتقادی به همکاری با روسیه نداشت اما هم اکنون این اراده شکل گرفته و وزیر نفت ما در مسافرت اخیر در روسیه حاضر بود.
معاون وزیر صمت در مورد جام جهانی قطر اظهار داشت: عمان و قطر جزو اولویت های ما در توسعه صادرات هستند. نماینده ای را جهت رایزنی با قطر تعیین کرده ایم.
پیمان پاک در مورد صادرات خودرو اظهار داشت: با ارمنستان مذاکرات جدی جهت صادرات خودرو انجام شده، خطوط تولید خودرو در آذربایجان فعال است و در شمال آفریقا نیز درحال مذاکره هستیم. کشورهای آمریکای لاتین و ونزوئلا نیز خواهان تأسیس خط تولید خودرو در کشور خود هستند.
وی اظهار داشت: علت توقف صادرات خودرو به سوریه نیز به علت ترس دولت این کشور از خروج ارز است که ما درحال مذاکره با دولت سوریه جهت رفع نگرانی ها هستیم.

منبع: