رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: با اعتبارسنجی مناسب و تعیین رتبه اعتباری متقاضیان، ریسک بانکها بالا نمی رود و با مشکل نقدینگی مواجه نمی شوند؛ اعطای تسهیلات بدون ضامن در همین چارچوب است.
به گزارش مدیرسا به نقل از بانک مرکزی، علی صالح آبادی بامداد امروز پنج شنبه ۱۴ بهمن در دوازدهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب که بصورت مجازی برگزار شد، با اشاره به زحمات کارکنان شعب عنوان کرد: زحمات و کوشش های کارکنان در شعب بانکی بسیار زیاد است و انصافاً رؤسای شعب زحمات زیادی را به اقتضای شغلشان که همراه با ریسک ها، استرس خاص خود است متحمل می شوند و آنها جز همکاران ساعی ما در شبکه بانکی تلقی می شوند.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: شعب خط مقدم شبکه بانکی در ارائه خدمت به مردم هستند و کارکنان و رؤسای ما در شعب در شبکه بانکی نقش بی بدیل و بسیار مهمی را در ارائه خدمات به عموم مردم دارند و حتما باید تکریم شوند.
عالی ترین مقام بانک مرکزی با تاکید بر لزوم رعایت مشتری مداری در بانکها اظهار داشت: همکاران شعب بانکی باید این مساله را مدنظر قرار دهند. چونکه حفظ آبروی شبکه بانکی با کارکنان و شعب است که بیشترین تعامل را با مردم دارند. پس ضمن قدردانی از کارهای کارکنان شعب، به شکلی از فعالیت ها مراقبت شود تا خدایی ناکرده نارضایتی مردم در خدمات که در قالب ضوابط و مقررات به مردم ارائه می شود، ایجاد نشود. چونکه نوع برخورد با ارباب رجوع بسیار مهمست و باید به این واسطه چهره فاخر نظام بانکی به مردم نشان داده شود.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اعلان اینکه یکی از موضوعات مهم در شبکه بانکی توجه به منابع و مصارف است، اظهار داشت: هر بانک منابع و مصارفی دارد. در صورتیکه مصارف بر منابع فزونی یابد موجب کسری می شود و باید همکاران شعب نسبت به مدیریت نقدینگی بانک توجه نمایند. نباید شعبه ای بدون توجه به نقدینگی و منابع بانک تسهیلاتی را تصویب کند و بانک منابع لازم را نداشته باشند.
دکتر صالح آبادی اضافه کرد: البته بانک هایی که از نظر نقدینگی ناتراز هستند باید اموال مازاد را به فروش بگذارند و نقدینگی لازم را برای اعطای تسهیلات از این محل فراهم کنند؛ چونکه وظیفه شبکه بانکی سپرده گذاری وجوه است و در حقیقت بانک واسطه وجوه سپرده گذار و سپرده پذیر است و پس اگر بانکها اموالی نیز دارند، نباید از وظیفه اصلیشان که همان واسطه گری وجوه است بدین سبب دور شوند.
رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از مواردی را که از شبکه بانکی انتظار می رود را نظارت بر مصرف تسهیلات عنوان نمود و اظهار داشت: نظارت بر مصرف تسهیلات باید بصورت جدی از طرف شعب بانکها دنبال شود. اخیراً مقام معظم رهبری دیداری با تولیدکنندگان و صنعتگران داشتند و به درستی بر این نکته تاکید کردند که در یک دهه اخیر نقدینگی رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و در همان حال رشد سرمایه و تولید ناخالص داخلی ما متناسب آن نبوده است؛ پس این امر سبب ایجاد تورم شده است.
وی تصریح کرد: از این منظر نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات امری مهم تلقی می شود که قسمتی از این نظارت از طرف شبکه بانکی است و بخش دیگر وظیفه بانک مرکزی است که نظارت بصورت سیستمی اجرائی شود. پس از سیاست ها و اولویت های اصلی دولت و بانک مرکزی هدایت منابع بانکی و اعتبارات به سمت تولید، خدمات و کارهای مولد است. تاکید می کنم که این منابع باید به بخش های مولد اقتصادی اختصاص پیدا کند و نه بخش های غیر مولد اقتصادی و سفته بازانه، مانند طلا و امثال آن.
صالح آبادی با اعلان اینکه شبکه بانکی برای تقویت نیازمند افزایش سرمایه است، اظهار داشت: کفایت سرمایه بانکهای خصوصی و دولتی پایین است. اخیراً نیز مصوبه ای درباره افزایش سرمایه بانکها داشتیم تا بتوانیم این امر تقویت شود.
رئیس کل بانک مرکزی درباب عملیات بازار باز تصریح کرد: هدف از عملیات بازار این بوده است که بانکها در کوتاه مدت کمبود نقدینگی را از این محل جبران کنند. البته مقررات شورای پول و اعتبار بانکها را ملزم کرده است که ۳ درصد از دارایی های خودرا بصورت اوراق مالی اسلامی نگهداری کنند.
به گفته صالح آبادی در اجرای سیاست احتیاطی کنترل رشد مقداری ترازنامه ها، بانکها باید محدوده های تعیین شده که مصوب شورای پول و اعتبار نیز هست درباره رشد ترازنامه هایشان دقت نظر لازم را داشته باشند.
رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر لزوم رعایت نرخ سود تسهیلات و سپرده از طرف شبکه بانکی عنوان کرد: این نکته از انتقادات همیشگی به شبکه بانکی بوده است. شعب باید مراقبت لازم را در این زمینه داشته باشند چونکه عدم رعایت نرخ سود در محدوده های مصوب شورای پول و اعتبار سبب ارجاع پرونده آن بانک به هیأت انتظامی می شود که اخیراً نیز پرونده چند بانک به هیأت انتظامی ارسال شده است. البته ذکر این نکته لازم است که عدم رعایت نرخ سود مصوب سبب ناترازی همان بانک می شود.
همچنین رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ارائه خدمات سامانه صیاد بوسیله دستگاه های خودپرداز شبکه بانکی تاکید کردند.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم اجرای تکالیف بودجه ای توسط شبکه بانکی عنوان کرد: همچون این موارد می توان به پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان، کوچک و متوسط، مسکن، وام های خرد قرض الحسنه همچون تسهیلات ازدواج، خرید تضمینی گندم و پشتیبانی از خانوارهای لطمه دیده از کرونا اشاره نمود که در این موارد انتظار می رود که بانکها منابع و نقدینگی خودرا به شکلی تنظیم و قوانین را رعایت نمایند که سبب نارضایتی مردم نشوند.
وی با اعلان اینکه وام های خرد مظهر حضور مردم در شعب بانکهاست، اضافه کرد: این مساله باید به جد مدنظر شعب بانکها باشد، چونکه در میان توده های مردم این امر بسیار مهم می باشد. بدین جهت اجرای تکالیف قانونی باید به نحو مناسب صورت گیرد.
صالح آبادی با اعلان اینکه از شعب بانکی انتظار می رود به جد مقررات و ضوابط را رعایت نمایند، اشاره کرد: انتظار می رود که شبکه بانکی به مقررات پایبند باشد، البته در صورتیکه مقررات ابلاغی مسائل و مشکلاتی را در اجرای مقررات سبب شود، می توان آنها را برطرف کرد و شعب این موارد را به بانک مرکزی انتقال دهند.
وی اضافه کرد: در کارگروه تدوین مقررات که مقررات بانک مرکزی تصویب می شود درصددیم از خبرگان بانکی هم استفاده نمائیم تا اینطور از ظرفیت نخبگان و فعالان نظام بانکی استفاده گردد تا مقررات بیگانه با اجرا نباشند. همین طور لازم است در خود بانکها نیز کمیته هایی وجود داشته باشد که ساده سازی مقررات را برای شعب انجام دهد.
رئیس شورای پول و اعتبار با اعلان اینکه نظام بانکی جز نهادهای خدمت رسان مهم می باشد، تصریح کرد: این امر به شکلی است که مردم بصورت روزانه به بانکها مراجعه می کنند و حجم ارائه خدمات بانکی شامل حضوری و الکترونیکی نیز در کشور بسیار بالاست. پس لازم است نوع برخورد با مشتریان به نحوی باشد که رضایتمندی عمومی را در پی داشته باشد.
همچنین صالح آبادی درباب وام های خرد تاکید کرد: اخیراً درباره وام های خرد مباحثی برای تسهیل آن وام های خرد عنوان شد و ما نیز این نکته را به جد دنبال می نماییم. البته باید تاکید کنم که این امر به مفهوم سرفصل جدید و وام جدید نیست و در همان چارچوب ضوابط و مقررات فعلی است و تنها بحث درباب چگونگی ضمانت این وام هاست. ما باید وام های خرد را برای مردم تسهیل نماییم، البته این امر باید به شکلی باشد که ریسک بانک بدون توجه به اعتبارسنجی مشتری افزایش نیابد.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: یکی از مسائلی که در دنیا نیز مورد توجه است اعتبارسنجی تسهیلات گیرنده است. مشتری که از رتبه اعتباری مناسبی برخوردارست در بخش وثایق و تضامین تسهیلات می تواند با سهولت بیشتری رفتار کرد. در بانک مرکزی بر روی آن درحال فعالیت هستیم و امیدواریم تا آخر سال بسته ای درباره ارائه تسهیلات خرد با ارائه تضامین سهل تر و البته با رتبه اعتباری مناسب به شبکه بانکی ابلاغ نماییم. البته تجربه نشان داده است که برای مثال در یکی از بانکهای قرض الحسنه که وام های خرد و با تضامین آسان تر ارائه می دهد، مشتریانی که از رتبه اعتباری مناسب تر و بالاتری برخودارند؛ مجموع معوقاتشان کمتر از یک درصد است.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بدین سبب اگر بتوانیم با اعتبارسنجی مناسب مشتری، مشتری را خوب بشناسیم، می توان با تضامین آسان تر تسهیلات بانکی را به مشتریان حائزشرایط و در قالب سرفصل های موجود ارائه نمود. به این واسطه رضایت عمومی از شبکه بانکی افزایش می یابد و ریسک شبکه بانکی را کم می کند.
وی در آخر اضافه کرد: افرادی که بعنوان رؤسای شعب انتخاب می شوند تبریک می گویم و درارائه خدمات به مردم موفق باشند و ما نیز در شبکه بانکی پشتیبان شما هستیم و از همکاران شعب که وظیفه خدمت رسانی را به مردم در شعب بانکی دنبال می کنند، قدردانی می نماییم.
فرشاد حیدری: نقش منابع انسانی در پیاده سازی راهبردها بی بدیل است
فرشاد حیدری، رییس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران نیز در «دوزادهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانکهای کشور» ضمن تبریک دهه فجر و گرامی داشت شهدای شبکه بانکی در دوره همه گیری ویروس کرونا اشاره کرد: باتوجه به شرایط کرونائی ترجیح مؤسسه بمنظور حفظ سلامت مدعوین نظر بر آن شد گه در نهایت همایش در زمان هرساله بصورت مجازی اجرا شود. این همایش ۱۲ سال است که بصورت منظم و سالیانه برگزار شده است.
حیدری با اشاره به «آموزش و توسعه منابع انسانی» بعنوان محور اصلی همایش اظهار داشت: ضرورت آموزش و توسعه منابع انسانی بر کسی پوشیده نیست و در عین حال یکی از بزرگترین مسایل در نظام بانکی را تعیین اهداف، راهبردها، نظارت بر حسن اجرای راهبردها بدانیم، آنگاه کارکنان یکی از کلیدی ترین موارد در این بین نقش کارکنان در پیشبرد راهبردها و نظارت بر حسن اجرا و تحقق اهداف است. پس کارکنان باید دارای خاصیت هایی باشند که بواسطه آنها اهداف محقق شود.
رئیس مؤسسه آموزش عالی بانکداری ایران تصریح کرد: نقش منابع انسانی در پیاده سازی راهبردها بی بدیل است
وی افزایش راندمان را خط مقدم آموزش منابع انسانی دانست و عنوان کرد: راندمان را منبع کارایی و اثربخشی است، پس بعد از جذب و استخدام منابع انسانی، به کارگیری و نگهداری از آنان حائز اهمیت می باشد. البته باید تاکید کنم، در به کارگیری و توانمندسازی کارکنان، آموزش و ارتقای دانش و افزایش مهارت کارکنان ضروری می باشد.
حیدری در ادامه اضافه کرد: نرخ بالای خروج کارکنان در سالهای ابتدایی خدمت است، پس ضروری می باشد، بانکها ضمن فراهم آوردن شرایطی برای حفظ انگیزه کارکنان، ملاحظات در رابطه با حقوق و دستمزد و حفظ شرایط رقابتی از خروج این افراد تحصیلکرده جلوگیری نمایند و در بلندمدت از این ناحیه صدمه ای به نظام بانکی از نظر منابع انسانی وارد نشود.
لازم به ذکر است دوازدهمین دوره گردهمایی رؤسای موفق شعب بانکها و مؤسسات اعتباری کشور با عنوان «آموزش و توسعه منابع انسانی شعب» روز پنجشنبه مورخ ۱۴ بهمن ماه سال جاری بصورت آنلاین انجام می شود.
این همایش باتوجه به نقش مهم رؤسای موفق شعب در موفقیت و پیشبرد استراتژی ها، اهداف عملیاتی بانکها و مؤسسات در نیل به اهداف نهایی سیاستگذار پولی و بانکی، همه ساله توسط مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران با هدف انتقال تجربیات و مهارت های علمی رؤسای شعب و همین طور با هدف قدردانی و تکریم از مدیریت شعب بانکها و مؤسسات اعتباری بعنوان ارزشمندترین دارایی آنها انجام می شود. تقویت مهارت های موردنیاز رؤسای شعب، بحث و تبادل نظر میان رؤسای شعب نیز از دیگر اهدافی هستند که از برگزاری این گردهمایی دنبال می شوند.
در اختتام این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کارکنان شبکه بانکی که در اثر شیوع ویروس کرونا جان باختند، از رؤسای موفق برگزیده شعب بانکی تقدیر به عمل آمد.