مهندس رخصتی در كنفرانس تخصصی استیل پرایس؛ ذوب آهن اصفهان ۴۰۰ هزارتن محصولات باارزش افزوده بالا تولید می کند

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به این که تولید محصولات با ارزش افزوده بالا یکی از استراتژی های اصلی این شرکت است از تولید ۴۰۰ هزار تن محصولات صنعتی در ذوب آهن اصفهان آگاهی داد.

به گزارش تجاری خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، مهندس ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان بعنوان سخنران اصلی نخستین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با عنوان تولید فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا که سه شنبه ۲۴ خرداد ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد، به شرایط تولید این محصولات پرداخت و اظهار داشت: تولید محصولات با ارزش افزوده بالا یکی از استراتژی های اصلی این شرکت است که در این جهت برنامه امسال ذوب آهن اصفهان، تولید ۴۰۰ هزار تن محصولات صنعتی و با ارزش افزوده بالاست.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح های توسعه مرتبط تا افق ۱۴۰۴ بیش از ۶۰ درصد از محصولات تولیدی شرکت، فولادهای آلیاژی و کیفی باارزش افزوده بالا خواهد بود.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به وجود زنجیره کامل تولید فولاد از مواد معدنی تا محصول نهایی در این مجتمع عظیم صنعتی، تولید فولاد به روش کوره بلند – کنورتور مشابه ۷۰ درصد واحدهای تولید فولاد جهان را یکی از مزیت های اصلی این شرکت برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا دانست و اظهار داشت: این شرکت با دارا بودن گواهینامه ها و استانداردهای ملی و بین المللی در تولید محصولات فولادی در سال قبل موفق به صادرات یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از محصولات خود شد.
مهندس رخصتی طراحی و تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان را یکی از با اهمیت ترین گام های صنایع فولادی کشور برای تولید محصولات صنعتی دانست و اظهار داشت: در این جهت فولاد مورد نیاز ریل تولید شد و همین طور انواع ریل مورد نیاز کشور همچون ریل مترو، ریل معدن، ریل زبانه سوزن و … نیز تولید شد که به لحاظ بومی سازی یکی از افتخارات سالهای اخیر صنعت کشور شمرده می شود.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار نمود: این شرکت از ۱۰ سال گذشته، رویکرد تولید محصولات صنعتی را بصورت جدی دنبال کرده است و به تدریج از تولید محصولات ساختمانی به سمت تولید محصولات صنعتی حرکت کرده است.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به پروژه های توسعه این شرکت در امتداد تولید محصولات صنعتی اشاره نمود و اظهار داشت: پروژه های راه اندازی خط جدید کلاف آلیاژی در کارگاه نورد ۳۵۰، راه اندازی کوره پاتیلی شماره ۳ و بازسازی کوره پاتیلی شماره ۱، راه اندازی واحد VOD در بخش فولادسازی و ریخته گری تختال و نورد گرم و سرد الکتریکی همچون پروژه هایی است که تولید محصولات صنعتی در ذوب آهن اصفهان را متحول می سازد.
وی به ۱۲ مورد فولادهای خاص تولید شده در ذوب آهن اصفهان اشاره نمود و اظهار داشت: این شرکت قادر به تولید انواع فولادهای آلیاژی همچون کم آلیاژ، پر آلیاژ، میکروآلیاژ با استواری بالا، ابزار و فولاد ضد زنگ است و همین طور قادر به تولید هرگونه سفارش برای فولادهای خاص است.

مهندس رخصتی نتایج اقتصادی حاصل از توسعه تولید فولادهای آلیاژی و صنعتی را برای ذوب آهن اصفهان بسیار چشم گیر دانست و اظهار داشت: نسبت حاشیه سود تولید ورق سرد الکتریکی و ورق گرم آلیاژی نسبت به سایر محصولات بسیار قابل توجه است و همین طور تولید ریل و تیرآهن H بال پهن و فولادهای آلیاژی همچون کلاف آلیاژی، سیم و … نیز نسبت به دیگر محصولات حاشیه سود خوبی به وجود می آورد.
وی اضافه کرد: در تولید محصولات ساختمانی نیز به سمت تولید محصولاتی رفتیم که سایر فولادسازان کشور قادر به تولید آن نبوده اند. همچون این محصولات می توان به تیرآهن های بال پهن اشاره نمود که در استواری صنعت ساختمان کشور اهمیت بسیاری دارد و می تواند تحولی در این صنعت بوجود آورد.
مهندس رخصتی اضافه کرد: گرایش ذوب آهن اصفهان به تولید محصولات صنعتی به این معنا نیست که نیاز کشور به محصولات ساختمانی را نادیده گرفته ایم بلکه هرگاه نیاز باشد این محصولات را به اندازه کافی و برمبنای تقاضای بازار تولید می نماییم و در ابتدای سال جاری نیز نقش مهمی در کنترل قیمت ها ایفا نمودیم.
نخستین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته باارزش افزوده بالا با حضور تعدادی از دست اندرکاران و متخصصین صنعت فولاد کشور اجرا شد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد آلیاژی، فولاد خراسان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر مشارکت کنندگان اصلی این کنفرانس بودند.