معاون وزیر کار می گوید باتوجه به سرعت بیش از پیش تغییرات تکنولوژی و تغییر نیازهای انسان، شکل گیری مشاغل جدید و نوین و حذف مشاغل سنتی را شاهد خواهیم بود پس نهادهای آموزشی موظفند علاوه بر مهارت های مورد نیاز بازار کار، مهارت های مورد نیاز آینده را پیش بینی و نیروهای کار را برای ایفای نقش موثرتر در آینده آماده کنند.
غلامحسین حسینی نیا ـ در گفت و گو با ایسنا، با تکیه بر نقش مهارت آموزی در حل معضل بیکاری اظهار نمود: هم اکنون مهارت آموزی هم از نظر کمی طیف گسترده ای از افراد جامعه را در بر می گیرد و هم به لحاظ نتایجی مانند رفع بحران بیکاری از اهمیت بالایی در سطح ملی برخوردار می باشد. انسان در آینده با چالش های بی سابقه اجتماعی، اقتصادی و محیطی روبه رو خواهد بود و این مساله برخاسته از سرعت بخشی به جهانی شدن و رشد سریع توسعه تکنولوژی در دنیا است.
وی افزود: تمام تحولات ژنتیکی، هوش مصنوعی، رباتیک، فناوری نانو، چاپگرهای سه بعدی و چند بعدی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، گزاره هایی است که در تولد مشاغل جدید به شدت موثر است و انقلاب چهارم صنعتی را شکل می دهد که سبب تولد و رویش مشاغل جدید و حذف مشاغل فعلی و سنتی می شود.
به گفته حسینی نیا، با عنایت به آنکه نیازهای انسان درحال تغییر است و جابجایی در تکنولوژی های نوین درحال رخ دادن است، شکل گیری مشاغل جدید و از بین رفتن مشاغل سنتی اتفاق خواهد افتاد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مشاغل نوین در همه حوزه ها با استفاده بهینه از تکنولوژی های جدید درحال شکل گیری است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای از حالا خودرا برای ورود مهارتهای متناسب با بازار کار و آینده و تربیت افراد ماهر، شاغلین و کارآفرینان آماده می کند.
وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری آموزشی باید مبتنی بر آینده پژوهی و خاصیت های تحولات مشاغل آتی باشد، اظهار داشت: با عنایت به سرعت بیش از پیش تغییرات، نهادهای آموزشی وظیفه دارند علاوه بر مهارت های مورد نیاز امروز بازارکار، مهارت های مورد نیاز آینده را پیش بینی و نیروی کار را برای ایفای نقش موثرتر در آینده آماده کنند بدین جهت مهارت آموزی باید یک قدم جلوتر از تحولات گام بردارد و با نوآوری، آینده و فناوری های آینده را بسازد.
حسینی نیا اضافه کرد: هم اکنون ۹۵۰۰ استاندار آموزشی در دنیا وجود دارد و ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی در سازمان فنی و حرفه ای تدوین شده است که با در نظر گرفتن مشاغل آینده و طبق پیش بینی سازمان جهانی کار، تعداد استانداردها به ۱۷ هزار استاندار خواهد رسید اما نمی توانیم با ارائه آموزش های مهارتی به سبک قدیم به موفقیتی در حوزه ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار دست پیدا نماییم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه امورات راهبردی مهارتی کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای سپرده شده است، تصریح کرد: در سازمان موظفیم برمبنای سرنوشت مشاغل در آینده و با نگاه بلند، مسیر کلان مهارت آموزی نرم افزاری و سخت افزاری آینده را برای جوانان ترسیم و مهیا نماییم. مربیان، کارشناسان، مدیران و موسسان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد می توانند با تدوین آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار، هم در جهت رونق بخشی آموزشگاه های آزاد گام بر دارند و هم از حق انحصاری استاندارد تدوین شده بهره برداری کنند.