مجری پروژه كالابرگ الكترونیكی اعلام كرد ارزش سبد کالابرگ الکترونیکی

مدیرسا: مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی اطمینان دارد که با اجرای این طرح یارانه هیچ کسی قطع نخواهد شد و کالابرگ الکترونیکی بمنظور پشتیبانی از معیشت و کمک به سبد غذایی خانوار درحال اجراست.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، حمید فرداد با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان مرکزی، قزوین و گیلان اظهار داشت: مردم در این سه استان می توانند از تمام فروشگاه های موجود خرید خودرا انجام بدهند.

وی از تمام فروشگاه ها در این سه استان دعوت کرد تا درصورت تمایل برای عضویت در سامانه اپلیکیشن شما را از سایت shoma.sfara.ir دانلود کنند.

به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، ثبت نام و فعال سازی تمام فروشگاه ها در این سه استان شروع شده و اعتبار افراد برای آنکه امکان خرید پیدا کنند، شارژ می شود.

فرداد با اشاره به برخی ابهامات از جانب مردم درباره ی این طرح اظهار داشت: ممکن است برخی در مراجعه به سامانه نگرانی داشته باشند ولی با اطمینان اعلام می نماییم که این طرح کاملا اختیاری است و یارانه هیچ کسی قرار نیست قطع شود و خانوارها می توانند یکماه زودتر از مبلغ یارانه خودشان خرج کنند.

وی با اشاره به فهرست اقلام مشمول طرح درباره ی ارزش ریالی سبد، اظهار داشت: سبد ۱۰ قلمی شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ ۵۳۰ هزار تومان ارزش دارد که اگر این مبلغ به دلایلی همچون تورم احتمالی به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یابد، سهم مردم همان ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ تومانی است که در جدول ثابت باقی می ماند.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان در یک گفت وگوی تلویزیونی، درباره ی هدفگذاری گسترش و اجرای طرح در استانهای دیگر اظهار داشت: تلاش بر این است که سرعت و دقت کار با حفظ متناسب سازی کار در سراسر کشور صورت گیرد. در طول این هفته سه استان گیلان، قزوین و مرکزی علاوه بر هرمزگان فعال خواهند شد و بعد از آن طرح را در سطح کل کشور ارتقاء خواهیم داد.

فرداد اشاره کرد: نگاه ما هم اکنون فراگیری صددرصدی طرح است تا کل کشور را به نقطه حداقلی خوب برسانیم ولی این که همه فروشگاه ها را فعال نماییم، لازم است که فرایندهای خاص خودرا طی نماید.

وی همین طور درباره ی اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: این که در سال آینده طرح ادامه پیدا می کند یا نه، باید سیاستگذاران پاسخ بدهند چون ما مجری کار هستیم ولی ظاهر قضیه این است که ادامه دار خواهد بود. هم اکنون گفت وگوهای تخصصی در حال انجام می باشد و امیدواریم مجلس موفقیت طرح را بررسی کند و با دولت در بین بگذارد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیکی در گام نخست به شکل آزمایشی در استان هرمزگان به اجرا درآمده است. بر اساس گزارش ها آمار تراکنش در هرمزگان به حدود ۴۰۰۰ مورد رسیده و ۱.۵ میلیارد خرید بوسیله سامانه ظرف ۱۴ روز گذشته انجام شده است که نقطه قوت و موفقیتی درخور برای اجرای این طرح بشمار می رود.

در حاشیه جلسه هیات دولت، سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمود که سه استان گیلان، قزوین و مرکزی به طرح کالابرگ الکتروینکی متصل شده اند و طی هماهنگی انجام شده با فروشگاههای زنجیره ای در آینده نزدیک به شکل سراسری طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرائی خواهیم کرد.

وی اصرار کرد که این طرح حتما تا آخر سال بصورت سراسری اجرا می شود و دولت بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند اما تکلیف قانونی می باشد که کالابرگ الکترونیکی هم باشد.

آنطور که وزیر کار گفته این طرح اختیاری است و مردم می توانند یا کالابرگ الکترونیکی را انتخاب کنند یا یارانه نقدی را و نرخها بر طبق نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ است. دولت بنا دارد برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده نماید و افزایش قیمت دراین زمینه معنا ندارد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، هم اکنون مردم در چهار استان هرمزگان، گیلان، قزوین و مرکزی می توانند با مراجعه به فروشگاه های مجاز و متصل به شبکه شما (شبکه ملی اعتبار) نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی بهره گیرند. لازم به ذکر است که این طرح برای فروشندگان اختیاری است و فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف می توانند با مراجعه به نرم افزارهای بازار و مایکت یا بوسیله درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.

تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری مشابه تسویه با فروشندگان بوسیله کارتخوان است و بگفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه ای توسط فروشندگان نیست. پول خرید کالا نیز ۴۸ ساعته به حساب فروشنده یا مغازه دار واریز می شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، نحوه خرید ۱۰ قلم کالای پیش بینی شده در کالابرگ الکترونیکی به این نحو است که در این طرح، اعتبار واریزی قابل برداشت به شکل نقدی نیست و فقط با آن می توان ۱۰ قلم کالای اساسی را خریداری کرد. درواقع یک ماه پیش از پرداخت یارانه نقدی ماهانه، این اعتبار به حساب فرد (سرپرست خانوار) واریز می شود تا ۱۰ قلم کالای مدنظر در این طرح را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد. هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی می تواند از کالاهای مذکور خریداری کند که مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می گیرد و قسمتی از یارانه کالا از محل اعتبار حساب یارانه و مابقی از حساب بانکی سرپرست خانوار کم می شود و در بیستم هر ماه باقی مانده اعتبار به حساب سرپرست واریز می شود. چنانچه تمایل به خرید کالای الکترونیکی نبود، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماه های آتی وجود دارد.

منبع: