به گزارش مدیرسا، عوارض آلایندگی به دومین شهر آلوده ایران، اصفهان که رکورددار آلودگی هوا در میان ۹ کلانشهر کشور است طی ۱۸ ماه گذشته داده نشده و متولیان علت این تاخیر را تغییر قانون عنوان می کنند.
خبرگزاری مهر – گروه استان ها- ندا سپاهی: ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده از دیماه ۱۴۰۰ اصلاح گردید که بر مبنای آن واحدهای صنعتی آلاینده طبق معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخ های نیم درصد، یک درصد و ۱.۵ درصد فروش کالا یا خدمات خود، مشمول عوارض سبز می شوند. درحالی که قبل از تغییر این ماده قانونی، مالیات تمامی واحدهای آلاینده با نرخ یک درصد محاسبه می شد.
از آن زمان تابحال به علت نبود سازوکاری برای اجرای قانون جدید، عوارض آلایندگی به استان اصفهان داده نشده است. رقم معوقه ۱۸ ماهه استان اصفهان از محل ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده بالای هزار میلیارد است اما از عالی ترین مقام استان تا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نماینده مجلس در مورد رقم دقیق عوارض آلایندگی اصفهان ابراز بی اطلاعی می کنند. خبرنگار خبرگزاری مهر طی دو هفته گذشته کوشید تا با مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در اینباره گفتگو کند اما این سازمان پاسخگو نبود.
پیش تر محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان به یکی از رسانه ها گفته بود که بیشتر از ۸۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی تا اسفند سال ۱۴۰۰ از حدود ۱۱۰ واحد صنعتی آلاینده دریافت و بین شهرداری ها و دهیاری های ۱۴ شهرستان متأثر از آلودگی توزیع شده است.
هیچ عوارضی بابت آلایندگی صنایع اصفهان به حساب امور مالیاتی واریز نشد
این در حالیست که مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به خبرنگار مهر می گوید: دوره چهارم مالیاتی سال ۱۴۰۰ (سه ماهه آخر سال) و چهار دوره ۱۴۰۱، دوره اول ۱۴۰۲ به مقدار ۱۸ ماه هیچ گونه عوارضی بابت آلایندگی وفق ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ در استان اصفهان وصول و توزیع نشده است.
وی می افزاید: طبق نامه معاون درآمد سازمان امور مالیاتی کشور باید به مأخذ نیم درصد از صنایع این ۱۸ ماه وصول و بین شهرداری ها و دهیاری های شهرستان های متأثر از آلایندگی استان اصفهان توزیع شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به اینکه هیچ عوارضی بابت آلایندگی صنایع اصفهان به حساب امور مالیاتی واریز و یا وصول نشده است، می گوید: فعلا عوارض این ۱۸ ماه مقرر است بر مبنای نیم درصد توسط امور مالیاتی دریافت و بین شهرداری ها و دهیاری ها توزیع شود.
جمالی نژاد خاطرنشان می کند: تأخیر در تدوین فرمول جدید در مورد نحوه محاسبه عوارض آلایندگی توسط محیط زیست و ابلاغ آن به کمیسیون زیربنایی دولت، سبب تأخیر در وصول عوارض ماده ۲۷ قانون مالیات ارزش اضافه گردید.
وی ضمن اشاره به این که در اسفندماه سال قبل آیین نامه جدید به تصویب هیئت دولت رسید و برای اجرا به سازمان های محیط زیست و امور مالیاتی ابلاغ گردید، می گوید: با پیگیری های انجام شده و توافق بین سازمان های محیط زیست و امور مالیاتی مقرر شد از سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱ عوارض آلایندگی نیم درصد وصول و به حساب شهرداری ها بر مبنای پایش های جدید واریز شود که این مورد از اول مرداد ماه توسط سازمان امور مالیاتی شروع شده است.
پیگیری برای وصول مطالبات ۱۸ ماهه اصفهان
در همین ارتباط سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان به خبرنگار مهر می گوید: عوارض آلایندگی به استان داده شده اما بخشی از عوارض آلایندگی برخی از بنگاه های اقتصادی محل بحث بوده که برخی سال ها در پرداخت آنها وقفه افتاده است.
وی می افزاید: در اینباره سال قبل دو جلسه با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و یک جلسه هم با سازمان امور مالیاتی داشتیم؛ طی هفته های اخیر هم طی دو مرتبه هم حضوری و هم تلفنی با وزیر اقتصاد و دارایی در اینباره صحبت کردم و قرار شد آن چه را که مد نظر استان بوده در چارچوب یک مکاتبه با وزارت اقتصاد انجام دهیم و ایشان نسبت به استدلال هایی که در استان اصفهان داشتند دستور لازم را بدهند که شهرداری ها و دهیاری های مختلف استان بتوانند از عوارض آلایندگی که حقوق مردم است بهره مند شوند و پروژه های عمرانی و آبادانی خویش را پیش ببرند.
معوقه ۱۸ ماهه عوارض آلایندگی و عدم توزیع آن برای شهرداری های استان اصفهان یکی از موضوع هایی بود که در نشست وزیر کشور با فرمانداران، شهرداران و دهیاران این استان در اردیبهشت سال جاری هم عنوان شد و نماینده سازمان امور مالیاتی استان اصفهان علت مشکلات به وجود آمده در وصول و واریز عوارض آلایندگی را تأخیر سازمان حفاظت محیط زیست در عرضه شیوه نامه اجرایی قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده عنوان نمود.
علت تأخیر چه بود؟
در همین پیوند بابک صادقیان رئیس امور لابراتوار های حفاظت محیط زیست استان اصفهان به خبرنگار مهر می گوید: معوقات و مسائل موجود از زمان تغییر ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دیماه ۱۴۰۰ بوجود آمد که ساختار محاسباتی اصلاح و روش اجرای آن سامانه ای شد.
وی می افزاید: اجرای قانون جدید و محاسبات کارشناسی بر مبنای معیارها و نرخ های متفاوت آن، احتیاج به ساختار جدید داشت که مشخص نماید چه واحدی در طول یک دوره مالیاتی (دوره سه ماه) مشمول می شود.
رئیس اداره امور لابراتوار های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه می دهد: مطابق قانون سازمان حفاظت محیط زیست پیش نویس دستورالعمل را تهیه کرد اما نزدیک به یکسال در جلسات مختلف در رفت و برگشت بود چون که باید همه اعضای کارگروه شامل سازمان محیط زیست، امور مالیاتی، صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و وزارت بهداشت و درمان پیش نویس سازمان محیط زیست را بررسی می کردند و به اجماع می رسیدند و مخالفت هایی با برخی بندهای این دستورالعمل وجود داشت.
صادقیان ضمن اشاره به راه اندازی سامانه جامع محیط زیست کشور اضافه می کند: سامانه ای شدن فرایند ارسال اطلاعات لیست صنایع آلاینده هم از دیگر علل این تأخیر بوده در حالیکه ما از سال ۱۳۹۷ سامانه ای ارسال می نماییم اما بعضی از قوانین و محدودیت هایی که سازمان امور مالیاتی برای مودیان و نحوه ابلاغ آن مطرح می کند علل عقب افتادگی پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری هاست اما مشکل حل شده و بزودی پول توسط امور مالیاتی توزیع می شود.
استان اصفهان با وجود ۱۰ هزار واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک قطب صنعتی کشور است. حدود ۷۰ درصد صنایع در هشت درصد مساحت این استان در محدوده شهرستان اصفهان و اطراف آن مستقر شدند. بیشتر از ۴۰۰ واحد آلاینده، همچون صنایع پتروشیمی و فولاد، نیروگاه های حرارتی، صنایع نفت و گاز، کوره های گچ و آجر پزی، سنگبری، ریخته گری و … در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان قرار دارند.
تأخیر در واریز عوارض آلایندگی استان اصفهان و طی ۱۸ ماه گذشته درحالی است که این شهر به علت وجود صنایع آلاینده در صدر آلوده ترین کلانشهرها در میان ۹ کلانشهر کشور است و ساکنان آن تقریبا نیمی از سال را هوای آلوده نفس می کشند.
در حالی که به علت خرابی و کمبود ایستگاه های پایش هوا عدد دقیقی از وضعیت آلودگی هوای کلانشهر اصفهان ثبت نمی گردد. ۱۸ ایستگاه پایش در سطح شهر اصفهان وجود دارد که بعضی از روزهای سال هم قطع هستند یا برخی از آنها در مدار است. این تعداد ایستگاه امکان سنجش آلایندگی ۳۰ درصد از مساحت شهر اصفهان را دارد و داده ای از وضعیت آلودگی ۷۰ درصد دیگر شهر ثبت نمی گردد.
از فروردین سال جاری مقرر شد که ۵۰ درصد از هزینه کرد عوارض آلایندگی توسط شهرداری ها و دهیاری ها با نظر محیط زیست صورت گیرد که این امر می تواند در زمینه رفع مشکل ایستگاه های سنجش هوای شهر اصفهان، نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز و کمک به کاهش آلایندگی صنایع کمک نماید.