به گزارش مدیرسا، مدیر پروژه خودرو های برقی وزارت صمت اظهار داشت: تابحال سه میلیون دلار ارز به واردات تاکسی های برقی اختصاص داده شده و مقرر است این خودرو ها از راه شرکتهای خودروساز وارد شوند.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، حسن کریمی سنجری امروز در نشست «توسعه حمل و نقل خودرو های برقی در کشور، بایدها و سیاست ها» اظهار نمود: تدوین سند توسعه خودرو های برقی در کشور درحال تدوین است. بر همین مبنا همچون مباحثی که باید در این سند دیده شود ظرفیت ها و محدودیت های کشور، تأمین برق، زیرساخت های شارژ، استانداردهای شارژ و مدل اقتصادی توسعه خودرو های برقی است.
مدیر پروژه خودرو های برقی وزارت صمت اضافه کرد: در بحث مدل اقتصادی باید بررسی شود چه اتفاقی در کشورهای دیگر بخصوص چین که در این عرصه پیشرو است افتاده و آنها چه مدل اقتصادی دارند، بر این اساس می توانیم تصمیم بگیریم چه خودروهایی وارد و از چه استاندارها و پروتکل هایی استفاده نماییم. بخشی از این مورد در مرکز پژوهش های مجلس و بخشی در مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی درحال بررسی است.
وی با اشاره به اینکه در بحث خودرو های برقی باید علمی وارد شویم و تأمین زیرساخت ها در اولویت باشد، افزود: یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه خودرو های برقی، بحث باتری است که مبادرت به تولید و توسعه باتری با شرکت صبا باتری و وزارت دفاع کرده ایم تا قیمت تمام شده مناسب تری را شاهد باشیم، همینطور از سدیم به جای لیتیوم استفاده نماییم.
کریمی سنجری افزود: تابحال سه میلیون دلار ارز برای واردات تاکسی های برقی اختصاص داده شده و مقرر است این خودرو ها از راه شرکتهای خودروساز وارد شوند.
وی خاطرنشان کرد: مطابق برنامه ریزی زمانی، خودروسازان باید تا آخر سال ۶۰ درصد از تعهدی که در ارتباط با خودرو های برقی امضا کردند را وارد ناوگان حمل و نقل کنند.
مدیر پروژه خودرو های برقی وزارت صمت در ادامه اظهار داشت: شاید کشورهای پیشرفته در ابتدا اعتماد لازم را به خودروی برقی نداشتند و بنابراین برای شروع از خودرو های هیبریدی استفاده کردند. این که آیا ایران هم باید همین مسیر را بپیماید یا مستقیم سراغ خودرو های برقی برود یک چالش است که باید در سند توسعه خودرو های برقی دیده شود.
وی با اشاره به اینکه دنیا به توسعه خودرو های برقی اقبال نشان داده و ایران هم راهی جز رفتن به همین مسیر ندارد، اظهار داشت: هدف از این مسیر فقط صرفه جویی در مصرف بنزین نیست، بلکه کاهش هزینه های سلامت و تبعات زیست محیطی استفاده از سوخت های فسیلی هم مدنظر است.
کریمی سنجری اظهار داشت: شرکتهای خصوصی خودروساز هم باید خودشان را آماده کنند که حداقل ۳۰ درصد تولیدشان را تا ۵ سال آینده برقی کنند؛ چون در غیر این صورت از بازار عقب می مانند. همینطور شرکتهای دانش بنیان نقش مهمی در توسعه پلت فرم خودرو های برقی خواهند داشت.
منبع: modirsa.ir