بهبود عملکرد خاک در بیش از ۲۶۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

مدیرسا: به گزارش مدیرسا، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اعلام نمود: در سه سال اخیر بیش از ۲۶۶ هزار هکتار طرح های ویژه آبی و خاکی برای توسعه و بهبود عملکرد اراضی کشاورزی در سراسر کشور انجام شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، صفدر نیازی شهرکی، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اعلان اینکه در سه سال اخیر بیش از ۲۶۶ هزار هکتار طرح های ویژه آبی و خاکی برای توسعه و بهبود عملکرد اراضی کشاورزی در سراسر کشور انجام شد. اظهار داشت: این عملیات در عرصه اجرای سامانه های نوین آبیاری در ۱۵۲ هزار و ۸۰۰ هکتار (آبیاری های تحت فشار و کم فشار)، انجام شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی ۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار، تجهیز و نوسازی ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار و زهکشی زیرزمینی در ۳۱ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بوده است.
وی با اشاره به این که احیا و مرمت ۲ هزار و ۴۵۰ کیلومتر قنوات از دیگر دستاوردهای معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است، اضافه کرد: ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار تامین آب برای توسعه باغات در اراضی شیبدار، ۵۳ هزار و ۴۰۰ هکتار راه اندازی و بهسازی کانال های آبیاری عمومی و پوشش انهار سنتی، ۵۲۰ کیلومتر انتقال آب با لوله و ۸۰ میلیون مترمکعب نیز از طرح های کوچک زودبازده تامین آب در این دوره سه ساله اجرا شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، انجام ۱۸۰۰ هکتار عملیات آب و خاک با همکاری تشکل ها در قالب تعاونی تولید و یا سایر تشکل ها را نیز از دستاوردهای این معاونت قلمداد کرد و افزود: این کار شامل تجهیز و نوسازی و راه اندازی جاده های بین مزارع و بوده که تنها در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱، ۰۰۰ میلیارد تومان آورده بخش خصوصی در قالب خودیاری برای تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های آبیاری تحت فشار اختصاص یافته است.
وی با اشاره به این که سال قبل بیش از ۷ ایستگاه پمپاژ نیمه کاره که بیش از ۱۵ سال از زمان شروع اجرای آنها گذشته بود، در استانهای چهارمحال و بختیاری و ایلام توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی تکمیل و اجرا شد، اظهار داشت: این اقدامات در اجرای شعار سال رهبر معظم انقلاب در خصوص «جهش تولید با مشارکت مردم» و با برگزاری جلسات گوناگون با سرمایه گذاران بخش خصوصی اجرائی شد.
نیازی شهرکی اشاره کرد: حوزه دیگر همکاری ما با تشکل ها، بهره برداری و راندمان محصولات کشاورزی بوده که عموماً به نظام های بهره برداری تحویل شده اند. به عنوان مثال در شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، قرار شد ۲۲۵ شرکت تعاونی تولیدی تشکیل و اراضی توسط آنها مدیریت و تولید توسط این شرکتها صورت گیرد که تا امروز ۲۰۰ تعاونی در این ارتباط کار خودرا آغاز نموده اند.

منبع: