افزایش ضریب تبدیل برنج با ورود کمباین های تخصصی

به گزارش مدیرسا، مجری طرح گندم و برنج کشور اعلام نمود: ضریب تبدیل برنج با ورود کمباین های جدید و تخصصی، اصلاح ساختار شالیکوبی ها و مدیریت مناسب در شالیزارها درحال افزایش است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج در وزارت جهاد کشاورزی با اعلان اینکه ضریب تبدیل برنج با ورود کمباین های جدید و تخصصی، اصلاح ساختار شالیکوبی ها و مدیریت مناسب در شالیزارها درحال بالا رفتن است، اظهار داشت: در گذشته ضریب تبدیل برنج پایین بود و با توسعه مکانیزاسیون در مزارع، بهبود مدیریت مزرعه و اصلاح ساختار شالی کوبی در سطح کشور رو به رشد است.
وی با اشاره کاهش ضایعات برنج با ورود ماشین آلات تخصصی به شالیزارها از دهه ۸۰ اظهار داشت: ورود کمباین های جدید برنج و همین طور اصلاح ساختار شالیکوبی ها سبب کاهش ضایعات برنج در زمان برداشت و بعد از برداشت شده است.
سهرابی افزود: برنج کاران در گذشته با خرمن کوب، برنج ها را می کوبیدند و یا از کمباین های برداشت غلات در شالیزارها استفاده می کردند که هم شکستگی در دانه برنج ایجاد می کرد و هم ضایعات و ریزش زیادی در زمان برداشت محصول داشت.
مجری طرح گندم و برنج کشور درباره ی مزیت های این کمباین ها اظهار داشت: کمباین های جدید برنج به سبب داشتن تکنولوژی های نوین به آسانی وارد شالیزارها می شوند و بموقع و در بهترین زمان ممکن عملیات برداشت محصول برنج را انجام می دهند.
سهرابی اشاره کرد که از دهه ۸۰ مکانیزاسیون در زراعت برنج در ایران شروع شد و از آن دوران تا حالا با حمایت دولت ها، ماشین آلات تخصصی برنج به شالیزارها راه یافتند که منجر به کاهش هزینه های تولید و سختی کار و سبب افزایش عملکرد و تولید در مزارع برنج شدند.

منبع: