معاون وزیر صمت: صنایع رانتی، برتر نیستند

به گزارش مدیرسا، معاون وزیرصمت اظهار داشت: صنایعی که به یک منبع رانت وصل هستند نباید بعنوان شرکت برتر شناخته شوند بلکه شاخص هایی چون نرخ ریسک پایین و خلق ارزش پایدار باید بعنوان معیار برتربودن صنایع مدنظر باشد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، بابک احمدی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) امروز در نشست خبری با مبحث بیست و هفتمین سال رتبه بندی شرکتهای برتر ایران اظهار نمود: همواره در سرفصل سرمایه گذاری ها صنایعی حضور دارند که به شکلی به یک منبع رانت وصل هستند؛ در واقع صنایعی را بعنوان رتبه های برتر می بینیم که به منابع مختلف رانت شامل انرژی وصل هستند.
وی اضافه کرد: این صنایع به لحاظ فروش و درآمد جزو برترین ها هستند اما این مورد نمی تواند بعنوان شاخصی برای جذب سرمایه گذاری مطرح باشد؛ در واقع نمی توانیم صرفا با همین یک شاخص سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش ها نماییم.
احمدی افزود: بعنوان مثال وقتی کل بیزنیس مجموعه ای با تغییر نرخ خوراک، برق، گاز و… کن فیکون می شود یعنی ریسک بالایی دارد و نمی تواند بعنوان بخش جذابی برای سرمایه گذاری معرفی شود؛ ازاین رو نرخ ریسک صنایع هم باید در رتبه بندی شرکت ها بررسی شود چونکه معیار قرار دادن نرخ بازار بعنوان تنها معیار بررسی وضعیت صنایع، درست نیست.
معاون وزیر صمت به مفهوم خلق ارزش پایدار اشاره نمود و اظهار داشت: یک سرمایه گذاری پایدار و جذاب در کسب و کاری صورت می گیرد که خلق ارزش پایدار در آن کسب و کار تأمین شده باشد چونکه در این شرایط در تلاطم ها حداقل صدمه را می بیند و از حداکثر ثبات و پایداری در مقابل ناملایمات اقتصادی برخوردار می باشد.
وی در ادامه اظهار نمود: در بیست و هفتمین دوره رتبه بندی شرکتهای برتر ایران نرخ ریسک را مدنظر قرار دادیم و البته به شرکتهای دانش بنیان هم به صورت ویژه توجه کردیم. همینطور شرکت هایی که سهم بیشتری در صادرات دارند در این رتبه بندی حضور پررنگی دارند.
احمدی خاطرنشان کرد: شرکتهای سایز بزرگ اقتصادی به مثابه تنه درخت، شرکتهای سایز متوسط شاخه ها و شرکتهای سایز کوچک برگ های درخت هستند؛ ازاین رو تمام این مجموعه ها برای حفظ بقا به یکدیگر نیاز دارند.
تکمیل می شود..