صدور ۲ و نیم همت ضمانت نامه برای پشتیبانی از صنایع کوچک

به گزارش مدیرسا، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک اظهار داشت: از آغاز تأسیس صندوق تا تیرماه سال جاری، ۲۸۶۶ ضمانت نامه با مبلغ ۲.۵ همت صادر گردیده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، محمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال مهر در رابطه با میزان سرمایه صندوق اظهار نمود: صندوق در سال ۱۳۸۳ با ۵۰ میلیارد تومان آغاز شد اما متأسفانه روند افزایشی نرخ سرمایه صندوق با نرخ ارز و تورم هم راستا نبود. بر همین مبنا هم نخستین افزایش سرمایه در سال ۱۳۹۰ رخ داد و از محل منابع مختلف بخصوص از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه طی سال های گذشته افزایش پیدا کرد.
وی اضافه کرد: الان سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ۳۰۰ میلیارد تومان است اما اوراقی را هم دریافت کرده ایم که هنوز وارد مرحله ثبت نشده اند؛ اما باید اظهار داشت که با جمع اوراق و پرداخت نقدی سرمایه صندوق ۶۰۰ میلیارد تومان است.
مقیسه در پاسخ به سوال دیگر مهر در رابطه با میزان صدور ضمانت نامه هم اظهار داشت: از آغاز تأسیس صندوق تا تیرماه سال جاری، ۲۸۶۶ ضمانت نامه صادر شده که مبلغ این ضمانت نامه ها نزدیک به ۲.۵ همت بوده است. طی سال های اخیر با افزایش سرمایه مناسبی مواجه بودیم که در میزان صدور ضمانت نامه ها اثرگذار بود.
وی اضافه کرد: ضریب خسارت صندوق هم از ۱۲ درصد به یک درصد کاهش پیدا کرد. ضریب خسارت خالص صندوق هم در ۵ سال گذشته کمتر از یک درصد شده است. ازاین رو در قسمت اهلیت سنجی و اعتبار متقاضیان عملکرد صندوق مناسب بوده است.
این مقام مسؤول در رابطه با میزان صدور ضمانت نامه برای سالجاری، با اشاره به اینکه از آغاز سال جاری تا ۲۳ مردادماه رشد ۱۳۰ درصدی در صدور ضمانت نامه ها نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته ایم، افزود: پیشبینی می شود که سال جاری صدور ضمانت نامه ۱۰۰ درصد افزایش یابد و ۸ هزار میلیاردریال ضمانت نامه صادر شود. این رقم سال گذشته ۴۷۹۰ میلیاردریال و سال ۱۴۰۱ معادل ۱، ۶۰۳ میلیاردریال بود. همینطور برای شرکتهای دانش بنیان هم طرح های حمایتی را عرضه کرده ایم.
مقیسه در مورد تأمین مالی جمعی اظهار داشت: وقتی به این بحث ورود کردیم متوجه شدیم دنیای جدیدی درحال رقم خوردن است چونکه از نگاه سرمایه گذار یک نرخ سودی بالاتر از سیستم بانکی است که می تواند برای سرمایه گذاری جذاب باشد.
وی اضافه کرد: نرخ های پیشبینی در این مدل از تأمین مالی کمتر از ۴۰ درصد سالانه نیست، ازاین رو برای سرمایه گذار جذاب است. سرمایه گذاری از اعداد خرد شامل ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار تومان آغاز می شود و افراد با ارقام کوچک می توانند در تولید سرمایه گذاری کنند اما از آن طرف سود بالایی بگیرند. همینطور زمانیکه تأمین مالی جمعی صورت می گیرد تولیدکننده هم سود می برد چونکه صرفا ماهانه یا فصلی مبادرت به پرداخت سود می کند و اصل سرمایه برای ماه پایانی می ماند.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک خاطرنشان کرد: تابحال ۲۰ میلیارد تومان ضمانت نامه تأمین مالی جمعی صادر گردیده است.
مقیسه در رابطه با صدور ضمانت نامه های پیمانکاری هم اظهار داشت: صدور ضمانت نامه های صندوق به روش های اعتباری و پیمانکاری است که در مجموع صنایع کوچک می توانند ۳۰ میلیارد تومان ضمانت نامه دریافت نمایند. همینطور بالای ۲۵ درصد ضمانت نامه هایی که صادر می نماییم ضمانت نامه های پیمانکاری است.
این مقام مسؤول ضمن اشاره به این که سنتی ترین ضمانت نامه های این صندوق اعتباری است اظهار داشت: این نوع ضمانت نامه اعتبار بانکی یا خرید اعتباری است در کنار ضمانت نامه اعتباری، ضمانت نامه پیمانکاری هم برای شرکت ها و صنایع برای شرکت در مناقصه و مزایده، حسن انجام کار، پیش پرداخت و استرداد کشور وجه الضمان است.
وی اظهار داشت: در جهت پشتیبانی از صنایع، سپرده نقدی را برای این نوع ضمانت نامه ها حذف کردیم و کارمزد را ۵۰ درصد کاهش دادیم ریسک این نوع ضمانت نامه ها پایین است و ۹۰ درصد آن برای مدیران صنایع صادر گردیده است که تنها یک فقره خسارتی گزارش شده است.
وی در ادامه اظهار نمود: بر مبنای بند ه ماده ۴۸ قانون برنامه پیشرفت نام صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به صندوق پشتیبانی از سرمایه گذاری صنایع کوچک تبدیل گشته است.
مدیر عامل صندوق پشتیبانی از سرمایه گذاری صنایع کوچک ضمن اشاره به آمار انتشار یافته توسط بانک جهانی بیان نمود: بنا بر اعلام این بانک در کشورهای درحال توسعه، بنگاه های کوچک و متوسط در دنیا با حدود ۵ هزار میلیارد دلار شکاف تأمین مالی مواجهند. منظور از شکاف تأمین مالی نیاز مالی تأمین نشده است. بنابراین بنگاه های کوچک و متوسط در دنیا صرفا ۴۵ درصد نیاز مالی آنها تأمین شده است. این بنگاه ها از لحاظ تعداد ۱۳۰ میلیون بنگاه است و به همین دلیل ۶۸ درصد بنگاه های کوچک و متوسط در دنیا نیاز مالی تأمین نشده دارند.
وی در رابطه با این که چه تعداد از بنگاه های کوچک و متوسط در کشور با شکاف تأمین مالی مواجهند، اظهار داشت: در این خصوص آمار دقیقی بر مبنای تقسیم بندی صنایع خرد و کوچک و بزرگ در نظام مالی اعتباری در دسترس نیست. بنابراین در اینجا به آمار بانک جهانی اشاره شد و اگر بخواهیم از همین آمار پیروی نماییم و از مقیاس بانک جهانی استفاده نماییم باید بگویم که بالغ بر ۵۰ درصد از بنگاه های کوچک و متوسط با شکاف تأمین مالی مواجهند. وی ادامه داد: البته برای به دست آوردن این آمار یکی _ دو طرح تحقیقاتی صورت گرفته اما نتایج قابل اتکایی برای اعلام رسمی نداشته است.
مقیسه در رابطه با انتظارات از وزیر صمت خاطرنشان کرد: انتظار داریم وزارت صمت در دوره جدید مطالبه گری جدی تری داشته باشد تا سیستم بانکی و تضمین، حمایت بیشتری از صنایع داشته باشند. هم اکنون ۱۰۰ هزار بنگاه تولیدی کوچک و ۶۰۰ هزار بنگاه صنفی دارای پروانه بهره برداری داریم که مجموع این بنگاه ها به ۷۰۰ هزار عدد می رسد. ازاین رو اگر افزایش ظرفیت صدور ضمانت نامه داشته باشیم حمایت بیشتری می توانیم از این بخش نماییم.

منبع: