تواق نامه انتقال گاز روسیه به ایران منجر به قرارداد می شود؟

به گزارش مدیرسا، امسال توافق نامه انتقال گاز از روسیه به ایران در دولت گذشته منعقد گردید و در صورتیکه این توافق نامه منجر به قرارداد شود ایران امکان واردات ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز را دارد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، روسیه کشوری که رتبه اول ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد توافق نامه ای را با ایران در دولت گذشته به منظور صادرات گاز به ایران امضا کرد که این موضع باعث تعجب خبرنگاران و اهالی رسانه شد.
اگر چه ایران بعنوان دارنده دومین ذخایر گازی جهان به حساب می آید اما عدم استفاده بهینه گاز بخصوص در فصل سرما باعث می شود تا کشور با ناترازی گاز مواجه شود و گاز پتروشیمی ها و صنایع که می تواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد نماید برای مدتی کاسته می شود و یا قطع می شود.
به منظور خروج از این وضعیت جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم در اقدامی توافق نامه واردات گاز از روسیه را امضا کرد این مساله باعث می شود تا ضمن برطرف شدن ناترازی گاز در زمستان ایران تبدیل به هاب گاز منطقه شود.
باید در نظر داشت که ایران با زیرساخت ها و خطوط انتقال گاز سراسری به صورت کامل آماده دریافت گاز از روسیه است. در آن برهه از زمان این توافق نامه بازتاب های بسیاری داشت و بعضی از کارشناسان بر این عقیده بودند بی گمان با اجرای این توافق نامه، ایران به قطب گازی منطقه تبدیل می کند و حتی با وجود ناترازی گاز در زمستان امکان صادرات بخشی از گاز وارداتی را خواهیم داشت.
توافق استراتژیک انتقال گاز روسیه به ایران، یک اتفاق بی نظیر در جهش سهم ‎تجارت گاز ایران در جهان و آخرین یادگار دیپلماسی فعال انرژی ‎شهید رئیسی است. علاوه بر تأمین منافع دو کشور، این رویداد مهم گام بلندی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه به حساب می آید.
محسن صالحی راد کارشناس صنعت نفت در مورد امضای این توافق نامه به خبرنگار مهر اظهار داشت: این اقدام راهبردی می تواند منجر به کاهش ناترازی گاز شود هرچند که فعالیت صنعت نفت در دولت شهید رئیسی کاملا فعالانه با موضوعات برخورد کرد و اقداماتی را انجام داد تا هم در تولید نفت و گاز و هم ذخیره سازی و صادرات مواد هیدروکربوری جهش داشتیم.
وی اظهار داشت: به شخصه فکر نمی کرد که ایران بتواند با واردات گاز از روسیه و انتقال ان از راه شبکه فشار قوی که در سطح کشور پراکنده است تبدیل به هاب گازی منطقه شود.
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: این اقدام که با دیپلماسی فعال انرژی در دولت شهید رئیسی رقم خورد می تواند گره های بسیاری را از بخش های مختلف صنعت ایران باز کند و عملاً دیگر شاهد کمبود خوراک گاز در داخل کشور نباشیم و می تواند حجم صادرات گاز را که مطابق برنامه هفتم توسعه باید جهش پیدا کند محقق خواهد نمود.
صالحی راد تصریح کرد: امیدوار است این موفقیت در دولت چهاردهم هم قدر دانسته شود و گام هایی که در دولت سیزدهم برداشته شد در دولت آینده هم تکمیل شود.
حالا با نزدیک شدن به زمستان و آغاز فصل سرد این سوال وجود دارد که آیا این توافق نامه در دولت چهاردهم هم پیگیری می شود یا آن که به دست فراموشی سپرده شده است، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: قرارداد گازی در دولت گذشته دنبال می شد که ناتمام ماند درحال پیگیری است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که باید از راه واردات بستری برای صادرات آن فراهم گردد، تصریح کرد: این قرارداد گازی که در دولت قبل نا تمام ماند درحال پیگیری آن هستیم که در صورت اجرایی شدن آن امکان واردات ۳۰۰ میلیون متر مکعبی در روز وجود دارد.

منبع: