به گزارش مدیرسا، یک کارشناس انرژی اظهار داشت: با تغییر نرخ سوخت نیروگاه ها برمبنای ماده ۱۰ قانون مانع زدایی از صنعت برق، یارانه کل زنجیره تولید تا مصرف برق باید به سوی مصرف کننده غائی منتقل می شود.
علیرضا راد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به طرح مانع زدایی از توسعه صنعت برق کشور اظهار داشت: سالهاست که این طرح در دستور کار مجلس است باید اقدامات ضروری جهت اجرائی شدن آن برداشته شود تا از هدر رفت سوخت فسیلی در نیروگاه ها جلوگیری شود اما تا حالا اقدامات اجرائی مفید فایده نبوده است. وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین عناوینی که در این طرح مصوب شده به حل معضل بیست ساله ای باز می گردد که سال ها درباب آن صحبت شده اما کسی درباب آن اقدامی انجام نداده است، حال سوخت نیروگاه ها با قیمت حدودا صفر داده می شود و نیروگاه ها انگیزه ای برای افزایش راندمان و بازدهی ندارند. در قانون مصوب مجلس وزارت نیرو و وزارت نفت مکلف شده اند تا قیمت سوخت نیروگاه ها را ظرف چند سال واقعی کنند. وی با اعلان اینکه اگر این کار صورت گیرد بدین ترتیب یارانه از وسط زنجیره تولید به آخر زنجیره منتقل می شود اظهار داشت: نیروگاه ها پس از مدتی سوخت را با قیمت واقعی خریداری می کنند و پس از مدتی نیز قیمت برق خودرا نیز بصورت واقعی به وزارت نیرو می دهند، وزارت نیرو نیز به قیمت واقعی به شرکت های توزیع می دهد، سپس برای ارائه به مصرف کننده خانگی و صنعتی فرمول خاصی برای قیمت گذاری پیش بینی شده است که از محل منابع حاصله از قیمت واقعی سوخت، در حلقه ماقبل زنجیره، یارانه انرژی مصرف کننده ها تامین شود و فشاری به مردم نیاید. این کارشناس انرژی اضافه کرد: در این قانون گفته شده که الگوی مصرف چگونه باید باشد و یارانه چگونه توزیع شود. فقط به مصارف کمتر از الگوی مصرف یارانه تعلق می گیرد. این یارانه از محل واقعی شدن قیمت سوخت نیروگاه ها تامین می شود. وی اشاره کرد: بدین سبب اولاً قیمت برای مردم تغییر نخواهد کرد و فشاری به مصرف کننده غائی وارد نمی گردد. اما نیروگاهی که راندمان کمتر از ۳۰ درصد دارد تلاش می کند تا راندمان خودرا افزایش داده و به بالای ۵۵ درصد برساند و به تدریج نیروگاه ها مجبور به افزایش راندمان خواهند شد. بدین ترتیب اقتصاد واقعی می شود و مصرف کننده یارانه خودرا در آخر زنجیره دریافت می کند. راد اشاره کرد: به سبب ادامه سیاست قیمت گذاری غیرهدفمند گاز طبیعی مصارف نیروگاهی در کشور باید به این نکته اشاره نمود که دولت می تواند با بهره گیری از ظرفیتهای قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و انتقال یارانه از اول زنجیره به انتهای آن، از بروز مشکلاتی مانند کاهش توجیه اقتصادی افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی کشور پیشگیری کند. وی اظهار داشت: علاوه بر این مسئله، هزینه سوخت نیروگاه ها یکی از مهم ترین عوامل در بررسی راندمان و صرفه اقتصادی تولید برق است که در بیشتر کشورها، تعرفه سوخت نقش نخست در اولویت بندی بررسی بها تمام شده تولید برق شمرده می شود. که بواسطه نداشتن صرفه اقتصادی افزایش راندمان نیروگاه ها با نرخ فعلی سوخت نرخ سوخت تحویلی به نیروگاه ها باید تغییر کند. راد اشاره کرد: برمبنای ماده ۱۰ قانون مانع زدایی از صنعت برق، یارانه کل زنجیره تولید تا مصرف برق به سوی مصرف کننده غائی منتقل می شود و همین دلیل، قیمت سوخت نیروگاه ها برای رسیدن به اهدافی همچون بهبود راندمان و کاهش تلفات در زنجیره تولید تا مصرف برق، بصورت هدفمند افزایش پیدا خواهدنمود.