نصب تجهیزات الکترونیکی در نفتکش ها تا ۹ ماه آینده

به گزارش مدیرسا، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اظهار داشت: برنامه ریزی برای نصب قفل الکترونیکی و سایر تجهیزات در نفتکش ها در حال انجام می باشد و پیشبینی می شود در مدت ۹ ماه به پایان برسد.

به گزارش مدیرسا به نقل از شانا، محمد مشکین فام با اشاره به اینکه در آغاز دولت چهاردهم، طرحی جامع با عنوان پایش لحظه ای زنجیره تأمین و توزیع فرآورده های نفتی در شرکت پالایش و پخش نفت تعریف شده است، اظهار نمود: هدف اصلی این طرح مبارزه با قاچاق سوخت است، اما در این حوزه اهداف دیگری همچون بهینه سازی سیستم های هم بارش، افزایش کارآمدی در نظارت بر عملیات پالایش، انتقال و توزیع، توسعه زیرساخت ها با استفاده از تکنولوژی های جدید و مدیریت بهینه منابع انرژی لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه مدیریت بهینه منابع انرژی در شرایط بحرانی بسیار حیاتی می باشد، بنابراین یکی از اهداف مهم این طرح بهینه سازی مدیریت و توزیع انرژی در سرتاسر کشور است، اضافه کرد: در سه ماه گذشته، اقدامات مؤثر و فشرده ای صورت گرفته و بزودی پیمانکار عمومی انتخاب و عملیات اجرایی شروع می شود.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اضافه کرد: آن چه ما درحال انجام آن هستیم، مشابه اقدام های است که در کشورهای دیگر درحال اجراست. آنها تمامی داده ها را به مرکز مانیتورینگ ارسال کرده و با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی های جدید این داده ها را تحلیل می کنند تا وضع موجود خویش را ارزیابی کنند.
مشکین فام افزود: متاسفانه، در مجموعه پالایش و پخش فرآورده های نفتی تابحال این نوع فعالیت به صورت کامل انجام نشده است و به علت وجود حلقه های مفقوده و بارگذاری و پردازش نشدن اطلاعات به صورت کامل، تحلیل دقیقی از وضعیت قاچاق سوخت و دیگر اهداف مدنظر به دست نمی آید.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع، سه بخش اصلی وجود دارد؛ پالایشگاه های که نفت خام را فرآورش و به محصولات تبدیل می کنند، خطوط لوله انتقال و انبارهایی که تحت نظارت شرکتهای پخش قرار دارند؛ هر یک از این بخش ها ضروریست به سیستم میترینگ و تجهیزات لازم مجهز شوند تا بتوانیم آمار دقیقی از تولید، انتقال، انبارش و مصرف داشته باشیم. در صورتیکه در هر نقطه از این زنجیره تجهیزات کافی نباشد، کارآمدی لازم به دست نخواهد آمد.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت افزود: بسته به نیاز، بعضی از میترها باید بروزرسانی شوند و در بعضی مکانها احتیاج به نصب میترهای جدید داریم. بعنوان مثال، برای خطوط لوله، باید حدود ۴۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری جدید نصب نماییم تا نشتی ها بموقع شناسایی شوند و اطلاعات به مرکز مانیتورینگ و شرکتهای بهره برداری منتقل شوند. هم اکنون، این سیستم به درستی عمل نمی کند و نقص تجهیزات سبب کاهش کارآمدی می شود.
مشکین فام اظهار داشت: با اجرای این طرح، تمام المان های لازم نصب و به سیستم مانیتورینگ و نهادهای مربوطه متصل می شوند، این امر به ما کمک می نماید که نظارتی دقیق و جامع بر فرآورش، انتقال، انبارش و مصرف داشته باشیم. همچنین، حدود ۴۵۰۰ ایستگاه پمپ بنزین در کشور وجود دارد که برای آنها هم باید سیستم پایش نصب نماییم تا تمامی این ایستگاه ها تحت کنترل قرار گیرند. به این ترتیب، از مرحله تولید نفت خام در چاه تا رسیدن آن به دست مصرف کنندگان خودرو های سبک و سنگین، هر یک از مراحل را به دقت زیر نظر خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: نصب میترهای دقیق در مبادی ورودی شرکت ها برای پایش و اندازه گیری دقیق خوراک تحویلی به پالایشگاه ها، اندازه گیری دقیق فرآورده های تولیدی شرکتهای پالایشی و تحویل آن به انبارهای شرکت پخش، تجهیز تمامی خطوط انتقال فرآورده های متصل به شبکه انبارهای سراسر کشور، تجهیز مبادی حمل با استفاده از نفتکش به سیستم های میترینگ، نصب سیستم های دقیق میترینگ در اسکله های صادراتی و وارداتی فرآورده های نفتی، تکمیل شبکه فیبر نوری و خطوط لوله موجود به طول تقریبی ۴۲۰۰ کیلومتر، اجرا سیستم های حفاظت پیرامونی نشیاب خطوط لوله و توسعه و هوشمندسازی مراکز مانیتورینگ در مرکز پالایش و پخش از اهم اقداماتی که در این پروژه در دست اقدام است.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اظهار نمود: این پروژه در سه مقطع زودهنگام، میانه و دیرهنگام تعریف شده است. مقطع زودهنگام شامل فعالیتهایی است که باید در ۹ ماه آینده انجام شوند که به کاهش قاچاق سوخت کمک می کنند، برنامه ریزی برای مقطع میانه به مدت ۱۸ ماه پیشبینی شده است و در نهایت، هدف اینست که کل پروژه در مدت سه سال به اتمام و بهره برداری برسد.
مشکین فام افزود: در مرحله نخست، تمرکز بر ارتقاء میترهای موجود است. همچنین، برنامه ریزی برای نصب قفل الکترونیکی و سایر تجهیزات در پخش و نفتکش ها در حال انجام می باشد و پیشبینی می شود این اقدامات درمدت ۹ ماه به پایان برسد.
وی درمورد آماره انتشار یافته در رابطه با قاچاق سوخت اظهار داشت: تا زمانیکه سیستم های میترینگ نصب نشود و هوشمندسازی صورت نگیرد، نمی توان آمار دقیقی از مقدار قاچاق سوخت اعلام نمود. بدون وجود سیستم های پایش، مشخص کردن قاچاق سوخت به دشواری صورت می گیرد و هر داده ای که عرضه می شود تنها یک تخمین است. با پیاده سازی این طرح، می توانیم نگاهی شفاف تر و چشم انداز درستی برای مواجهه با قاچاق سوخت و مدیریت کامل زنجیره تأمین داشته باشیم.

منبع: