به گزارش مدیرسا در حالیكه نایب رییس كمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی مدعی شده بود كه چند كشتی ایرانی به علت نداشتن سوخت كم سولفور زمین گیر شده اند، مدیركل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن رد این مورد اعلام نموده كه كشتی های ایرانی كه برای انجام كارهای فنی در آب های داخلی خودمان تردد می كنند، تا شش ماه از این قانون معاف هستند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، اوایل مهر ماه سال جاری، جلیل اسلامی –معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی– برای چندمین بار نسبت به تأمین سوخت كم سولفور مطابق استانداردهای بین المللی اخطار داد و اظهار داشت كه همه ذینفعان و دستگاه های متولی به لزوم استفاده شناورهای ایرانی از سوخت كم سولفور آگاهی دارند و می دانند این مساله یك اجبار و لزوم بین المللی است و چه تبعاتی می تواند برای ما داشته باشد. ازاین رو بر مبنای بازه زمانی مشخص شده باید همه كشتی های ایرانی تا ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ از سوخت كم سولفور استفاده كنند. در غیر صورت امكان دارد تبعات سنگین و مشكلات گوناگونی در بنادر و آب های كشور دیگر برای شناورهای ایرانی كه از سوختی با استانداردهایی به غیر از استانداردهای مطرح شده استفاده می نمایند، به وجود بیاید.
اول ژانویه ۲۰۲۰ هم كه ازسوی سازمان جهانی دریانوردی IMO برای اجرای این استاندارد در نظر گرفته شده بود گذشت و به نظر می آید كه هنوز به صورت كامل این سوخت برای كشتی های ایرانی تأمین نشده است، چون كه مهدی شریفی نیك نفس –نائب رئیس كمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران– در جلسه اخیر این كمیسیون در اینباره اظهار داشت كه از آغاز ژانویه بر مبنای استاندارد IMO۲۰۲۰ سوخت كشتی ها باید مطابق با سولفور ۵۰۰PPM باشد، اما تعیین این استاندارد منجر به افزایش هزینه حمل و كمبود سوخت برای انتقال محصولات پتروشیمی شده است. چند كشتی زمین گیر شده اند و سوختی برای آنها موجود نیست. در واقع اگر پالایشگاه های ایران بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری كنند به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.
در همین رابطه ایسنا به سراغ علیرضا خجسته -مدیركل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی- رفت و این مورد را جویا شد. وی در اینباره اظهار داشت: تا كنون هیچ گزارشی در خصوص زمین گیر شدن كشتی های ایرانی در بنادر خارجی و داخلی دریافت نكردیم و با عنایت به اظهارات اخیر وزیر نفت هم مشكلی در تأمین آن نداریم.
خجسته اضافه كرد: وزیر نفت در آخرین صحبت های خود به این نكته اشاره كردند كه امكان تولید سوخت كم سولفور سنگین تا ماهانه ۴۵ هزار تن برای كشتی های اقیانوس پیما و همینطور قابلیت تولید ۱۰۵ هزار تن سوخت كم سولفور سبك به صورت ماهانه برای دیگر كشتی ها در داخل كشور وجود دارد كه این میزان برای مصرف این بخش كافی است.
مدیركل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: البته ما برای حل این مشكل معافیت موقتی را در بازه زمانی شش ماهه برای كشتی هایی كه در آب های داخلی خودمان تردد می كنند وضع و اعلام نموده ایم كه این معافیت شامل كشتی هایی می شوند كه بین بنادر كشور و برای انجام كارهای فنی تردد می كنند.
خجسته با اشاره به اینكه كشتی های اقیانوس پیما كه در آب های بین المللی عبور می كنند باید سوخت كم سولفور داشته باشند، اظهار نمود: قبلا هم این قانون و استاندارد بین المللی برای برخی مناطق دنیا مانند چین، دریای شمال و كارائیب وجود داشت و كشتی های ایرانی هم مجبور به رعایت آن بودند.
او همینطور ضمن تایید قیمت حدود دو برابری سوخت كم سولفور نسبت به سوختی كه الان كشتی های ایرانی از آن استفاده می نمایند، اعلام نمود: گرچه این مساله سبب می شود تا هزینه كالا برای تجار افزایش یابد اما همه باید این استاندارد بین المللی را رعایت نمایند و دولت هم می تواند برای كنترل قیمت ها، یارانه ای برای وزارت نفت در این حوزه در نظر بگیرد تا این سوخت بدون تغییر قیمت در اختیار خطوط كشتیرانی قرار گیرد.