به گزارش مدیرسا نایب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به روش پیشنهادی مجلس در اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: در این روش تهاتر پروژه های عمرانی با نفت پیش بینی شده كه در صورت تحقق آن هم فروش نفت تضمین می شود و هم محدودیت اعتبارات عمرانی از بین می رود.
حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: یکی از برنامه های اصلی مجلس شورای اسلامی در این چهار ماه اصلاح ساختار بودجه بود، برهمین اساس کارگروه ویژه ای در کمیسیون برنامه و بودجه شکل گرفت، جلسات گوناگون با حضور کارشناسان دولت و مرکز پژوهش ها انجام شد و به جمع بندی های خوبی دراین زمینه رسیدیم.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در امتداد اصلاح ساختار بودجه در سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: جمع بندی که ما در کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم این بود که اصلاح ساختار بودجه را در دو روش پیش ببریم تا به بودجه سال جاری برسد. یکی این که رویکردهای اصلاح ساختار را طی نامه ای به سازمان برنامه و بودجه اعلام نماییم تا این سازمان آنرا در تدوین بودجه لحاظ کند و ما هم در زمان بررسی به آن دقت کنیم و روش دیگر هم این که مواردی که نیاز به تغییر قانون دارد در چارچوب طرح فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه نماییم مثل اصلاح برخی احکام که باید به قوانین دائمی تبدیل گردد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: برآیند و خروجی اصلاح ساختار یک بخش احکام بودجه ای و بخش دیگر تثبیت درآمدهای پایدار و مواردی از این قبیل است. بخشی هم اصلاح شکلی و نحوه ی رسیدگی به بودجه است بنظر می رسد نظرات دولت و مجلس شورای اسلامی در این راستا به یکدیگر نزدیک شده و نوعی تفاهم دراین زمینه به وجود آمده است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که اصلاح ساختار بودجه عملیاتی شدن بودجه را محقق می کند، اشاره کرد: همه دولت ها این شعار را می دادند ولی هیچ دولتی آنرا ۱۰۰ درصد پیاده نکرده است ما می خواهیم این دفعه تا حدی این مساله را محقق نماییم. نکته ای دیگر پایدار شدن درآمدها و فاصله گرفتن از درآمدهای مشکوک الوصول است یعنی باتوجه به شرایط تحریم اتکای بودجه به درآمدهای غیرنفتی تثبیت می شود و بودجه های عمرانی سنگین که اعتبارات زیادی می طلبد و چندین سال متوالی برایش اعتبار در نظر گرفته می شد به صورت تهاتر با نفت تامین اعتبار می شود و زیرساخت هایی مثل خطوط ریلی و جاده ای نیز ساخته خواهد شد. البته باید مطالعه کارشناسی بیشتری دراین زمینه شود، اما تهاتر پروژه های عمرانی با نفت می تواند بخش عظیمی از مشکل را حل کند.
میرتاج الدینی اشاره کرد: این سیاست درستی است که بودجه نباید به نفت وابسته باشد و سهم نفت باید بر هزینه های جاری کم شود اما هدف از این کار این است که وابستگی بودجه جاری به نفت قطع شود. این در حالیست که بودجه های عمرانی و زیرساخت ها می توانند از درآمدهای نفتی بهره مند شوند این یک سرمایه گذاری مولد است و در واقع موجب می شود درآمد نفتی در پروژه های عمرانی و زیرساخت ها هزینه شوند و قسمتی از نفت هم در صندوق توسعه ذخیره خواهند شد.
وی افزود: با درآمدهای نفتی می توان بندر و اسکله در ساحل ایجاد کرد، خطوط ریلی و جاده ای را گسترش داد و این یک سرمایه گذاری مولد و لازم است. نفت باید به این قسمت هدایت شود. ما در اصلاح ساختار این مساله را پیشنهاد کردیم که تهاتر نفت با کشورهایی که می خواهند در کارهای زیرساختی مثل خطوط ریلی Highspeed یا اسکله سرمایه گذاری کنند صورت گیرد و در واقع این مجوز داده شود که این پروژه ها مستقیما با تهاتر نفت تامین اعتبار شود.
او در آخر اظهار نمود: در این صورت قسمتی از بودجه به صورت قراردادهای طولانی مدت انجام می شود و سهم این پروژه ها در بودجه هر سال مشخص خواهد شد. حسن آن این است که هم فروش نفت تضمین می شود و هم محدودیت اعتبارات عمرانی از بین می رود.
منبع: modirsa.ir