كارشناس دیپلماسی اقتصادی تفاوت مواضع دموكراتها و جمهوری خواهان آمریكا در تحریم ها مقابل ایران را تشریح نمود و اظهار داشت: بایدن در صورتی می تواند به برجام بازگردد كه ۶۰ تحریم پس از برجام را لغو كند.
حسین حاجیلو در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: به جهت اینکه بدانیم در صورت رأی آوردن بایدن دموکرات، چه اتفاقی در تحریم های این کشور مقابل ایران رخ می دهد باید مروری بر کارنامه دموکرات ها در حوزه تحریم داشته باشیم. وی افزود: اساساً تحریم در دولت های دموکرات جایگاه بالاتری را در سیاست خارجی دارد. خیلی از زیر ساخت های تحریمی که بطور جدی بر معیشت و اقتصاد مردم کشورمان اثر گذاشت همچون تحریم های «CISADA۲۰۱۰»، «TRA۲۰۱۲» و «IFCA۲۰۱۳» در دولت اوباما اتفاق افتاده است. همین طور اعضای وزارت خزانه داری دموکرات ها همچون «دیوید کوهن» زحمات زیادی برای ایجاد، حفظ و گسترش ساختار تحریمی آمریکا مقابل ایران در دنیا کشیدند و سفرهای زیادی انجام دادند تا کشورها را به قطع همکاری با ایران متقاعد کنند حتی در زمان دولت اول اوباما، خود هیلاری کلینتون با سفر به کشورهای گوناگون آنها را تهدید و تطمیع کرد که ساختار تحریمی مقابل ایران را تقویت کند. این کارشناس دیپلماسی اقتصادی با اعلان اینکه ترامپ، میوه درخت تحریمی دولت اوباما-بایدن را چید، افزود: فشاری که ترامپ بر ملت ایران وارد میکند برمبنای ساختار تحریمی است که دولت اوباما-بایدن ایجاد کرد بدین سبب تفاوت این دو حزب در مواجهه با ایران این است که دموکرات ها معمولاً به سمت فشارهای نیمه سخت تر و بیشتر از جنس تحریمی تمایل دارند و برای همین، این ساختار را ایجاد کردند اما جمهوری خواهان بر فضای نظامی و سخت تاکید داشتند که البته ما در آن حوزه وضعیت بهتری نسبت به اقتصاد داریم. دولت اوباما-بایدن ساختار تحریم ایران را پس از برجام نیز حفظ کرد حاجیلو با اشاره به اقدامات دولت دموکرات در زمینه ایجاد ساختار تحریم در ایران بیان داشت: پس از برجام که محصول مذاکرات دولت اوباما-بایدن بود، ساختار تحریم ها حفظ شد و از روز اجرای برجام افراد و نهادهایی به فهرست تحریم ها اضافه شدند. در آن دوره حتی بانکهای بزرگ به سمت ایران نیامدند به حدی که رئیس جمهور کشورمان اعلام نمود با وجود برجام، بانکهای بزرگ همچنان با ایران همکاری نمی کنند. این رفتاری بود که دموکرات ها با ایران داشتند. وی افزود: آمریکایی ها پس از برجام، ۲ میلیارد دلار از دارایی های ایران را با بهانه های تروریستی دزدیدند و صدور ویزا را محدود کردند که اثراتی جدی در رفت و آمدها به ایران چه در حوزه علوم و فناوری نخبگانی و چه در تجارت گذاشت. کارشکنی دیگر برجامی دموکراتها تمدید قانون تحریم های ایران(ISA)بود و مقامات کشورمان رسماً اعلام نمودند که تمدید این قانون نقض برجام بوده است. با FATF به دنبال هوشمندسازی تحریم ها بودند حاجیلو گفت: پس از برجام نه فقط ساختار تحریم ها از بین نرفت بلکه حفظ شد و حتی به سبب هوشمند شدن، تحریم های آن دوران تقویت شد! در کنار این تحریم ها، فشارها از طرف طرف مقابل برای اجرای دستوراتFATF آغاز شد تا اثرگذاری تحریم ها بیشتر شود و تحریم های هوشمند بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشند. تمام اینها کار دولت اوباما-بایدن بوده است. ۲ مانع بزرگ بایدن برای بازگشت به برجام / بازگشت به برجام غیرممکن است؟ این کارشناس دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه بازگشت بایدن به برجام با موانع بزرگی مواجه است، گفت: آنچه ما از بازگشت بایدن به برجام تصور می نماییم با آنچه آنها معتقدند متفاوت می باشد. تصور بعضی از دولتمردان ما این است که با بازگشت جو بایدن به برجام همه چیز به ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ بازخواهد گشت. بدین سبب ما به تعهدات برجامی خودمان که به صورت مختصر آنرا نقض کردیم باز خواهیم گشت و آنها نیز تحریم هایی که اعمال کرده بودند را بر خواهند داشت. وی افزود: این در حالی است که نزدیکترین افراد به جو بایدن (از جمله سالیوان و بلینکن) رسماً اعلام نموده اند در صورت رأی آوردن بایدن، تحریم ها را به آسانی برنمی دارند و تا زمانی که تضمین محکمی از ایران برای محدودیت در برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای نگیرند، هیچ تخفیف تحریمی به ایران نخواهند داد. مسائل موشکی و منطقه ای خط قرمز ایران است و ما نباید تجربه لیبی را تکرار نماییم. با وجود اینکه قذافی برنامه هسته ای و موشکی خودرا به طرف مقابل تحویل داد، اما سرنوشت این کشور به اینجا رسید و الان نزدیک به ده سال است که مردم این کشور در جنگ و آشوب و سختی هستند. حاجیلو اشاره کرد: تنها تفاوت دیدگاه بایدن و ترامپ در زمینه تحریم های ایران این است که دموکرات ها معتقدند برای هر موضوعی باید مذاکرات جداگانه صورت گیرد اما جمهوری خواهان معتقدند در یک توافق باید همه چیز دیده شود که اینجا نیز هوشمندی دموکرات ها دیده می شود. کارشناس دیپلماسی اقتصادی با اشاره به دومین مانع جدی بازگشت بایدن به برجام، تشریح کرد: مانع جدی دیگر این است که از روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ که ترامپ به صورت یکجانبه از توافق هسته ای خارج شد، تا حالا ۶۰ اقدام تحریمی مقابل ایران از طرف آمریکا اعمال شده است، این اقدامات بغیر از اقداماتی است که ترامپ در دستور اجرائی خروج از برجام داشته است. از این ۶۰ اقدام، تحت عنوان تحکیم دیوار تحریمی یاFSW یاد می شود. وی افزود: این مساله مانع دیگری برای بازگشت بایدن به برجام است. تابحال نیز آمریکایی ها اظهار نظری پیرامون این مساله نکرده اند که در صورت بازگشت جو بایدن به برجام آیا این ۶۰ اقدام تحریمی مقابل ایران نیز برداشته خواهد شد یا خیر. باتوجه به مسئله تحکیم دیوار تحریم، بازگشت بایدن به برجام تقریباً غیر ممکنست و ما نباید روی این مسئله حسابی باز نماییم. اوج اثرگذاری تحریم را از سر گذرانده ایم / مراقب فریب دموکرات ها باشیم این کارشناس دیپلماسی اقتصادی در آخر اظهار داشت: آمریکایی ها معتقدند هر کشور تحریم شده ای پس از چند سال تحمل تحریم، هم به قسمتی از تحریم ها عادت می کند و هم راه های گریز را به مرور پیدا می کند. ما نیز اوج اثر پذیری از تحریم ها را از سر گذرانده ایم و بعد از تعاملات ایران با ونزوئلا که بنزین و مواد غذایی به آنها صادر کردیم (که این همکاری باید با کشورهای تحریمی ادامه پیدا کند) و در کنار آن افزایش خرید نفت توسط چین نشان می دهد وضعیت ما به جهت تحریمی در حال بدتر شدن نیست اما نباید موضوعاتی که مربوط به داخل است مانند حجم نقدینگی، نظام بانکی، توزیع اقلام اساسی، ارز ۴۲۰۰ و سو تدبیرهای دیگر فراموش شود چونکه بخش زیادی از فشارهای معیشتی بر مردم، ناشی از این مسائل داخلی است. وی اشاره کرد: مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم گفته است که دیگر تحریمِ اثرگذار وجود ندارد که بخواهند مقابل ایران اعمال کنند، بدین سبب از لحاظ تحریمی به سبب اینکه دستوراتFATF را نیز نپذیرفتیم، این اطمینان به دورزنندگان تحریم داده شده است که در صورت همکاری با ایران، اطلاعات آنان لو نخواهد رفت، بنابراین وضعیت ما به این سمت می رود که اثر تحریم ها کمتر شود و راه های گریز از تحریم بیشتری را پیدا خواهیم کرد. حاجیلو در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشت همه چیز به زمان تصویب برجام وجود دارد یا خیر، اشاره کرد: چیزی که ایران می خواهد این است که بدون مذاکره درباره مسئله موشکی و منطقه ای، آمریکایی ها به برجام بازگردند و ۶۰ اقدام تحریمی که ترامپ انجام داده است را بردارند و اجازه فروش نفت و … نیز به ما بدهند، چنین چیزی اساساً امکان ندارد چونکه پیش شرط آنها شروع مذاکره در موضوعات موشکی و منطقه ای است. در این شرایط مذاکره جدید با آمریکایی ها معنایی نخواهد داشت.