وزیر راه و شهرسازی: وضعیت آزادراه زنجان – تبریز خجالت آور است

به گزارش مدیرسا وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بعنوان وزیر از وضعیت آزادراه زنجان – تبریز خجالت می کشم چونکه در این آزادراه به سبب دریافت نکردن صحیح عوارض، نگهداری به درستی انجام نشده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح مرکز مونیتورینگ دریافت الکترونیکی عوارض آزادراه های کشور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سال هاست عوارض برخی آزادراه ها همچون زنجان – تبریز بواسطه برخی مداخلات به درستی دریافت نشده است و همین موضوع هم شرایط بدی را در این آزادراه ها به وجود آوردند. وی افزود: این آزادراه و امثال آن بواسطه تلاش بخش خصوصی تولید شده اند و محل پرداخت هزینه های آن همین عوارض است و دولت بطور مستقیم نمی تواند به این مساله ورود کند و مشکلات آزادراه همچون آسفالت آنرا برطرف کند. این مساله لطمه بسیاری به مردم رسانده و موجب به وجود آمدن حوادث ناگوار می شود. بگفته این مقام مسئول مثال های دیگر آزادراه کاشان به قم و کاشان به نطنز هستند که به سبب عدم پرداخت عوارض شرایط مناسبی ندارند و از مردم می خواهیم که با پرداخت عوارض جلوی این مشکلات را بگیرند. وزارت راه و شهرسازی طی دو سال قبل رویکرد هوشمند سازی اتوبان ها را در دستور کار قرار داده و اولویت الکترونیکی کردن پرداخت عوارض است تا از این طریق توقف و صف های پرداخت عوارض همین طور مبادله اسکناس حذف شود. این مقام مسئول گفت: در گام نخست ۴ آزادراه به شبکه متصل شدند و این کار ادامه یافت و امروز هم سه آزادراه دیگر مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض می شوند و بدین سان تعداد آزاد راه هایی که پرداخت عوارض الکترونیکی دارند به عدد ۱۱ می رسد. امروز آزادراه اصفهان- نطنز، نطنز -کاشان، رشت – قزوین به مدار آزادراه هایی که مجهز به سیستم الکترونیکی هستند اضافه شدند و ظرف سه هفته سیستم پرداخت الکترونیکی در این آزادراه ها راه اندازی می شوند. بگفته اسلامی در ماه های پیش رو هم تعداد بیشتری آزادراه به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز می شوند. تا امروز ۱۲۰۰ کیلومتر از ۲۷۰۰ کیلومتر آزادراه مجهز به سیستم پرداخت عوارض الکترونیک شدند و این ۱۲۰۰ کیلومتر بخش بالایی از ترافیک آزادراهی را به خود اختصاص می دهد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در کشور ۲۳۰ هزار کیلومتر راه داریم و حدود ۲۲ هزار کیلومتر آن بزرگراه آزادراه هستند، افزود: ۵۰ درصد کل ترافیک کشور در این ۲۲ هزار کیلومتر است و بخش آزادراهی ترافیک بیشتری را در خود می گنجاند. از مردم می خواهیم که در پرداخت عوارض بزرگراه ها به ما یاری کنند اگر عوارض بزرگراه ها به درستی پرداخت نشود سبب اختلال در نگهداری آزادراه ها می شود و این مساله موجب متضرر شدن خود مردم است. وی اظهار داشت: هم اکنون سیستم پیش پرداختی هم برای ستاندن وجوه عوارض وجود دارد همین طور توسط بانک مسکن تگ های مربوطه در اختیار مردم قرار می گیرد تا مردم بتوانند بصورت پیش پرداخت بدون اتلاف وقت هزینه های آزادراهی را پرداخت کنند و کسانی که در پرداخت عوارض آزادراهی کوتاهی کنند مشمول جریمه سنگین می شوند. همین طور بانکهای دیگر نیز مجوز دریافت این تگ ها و در اختیار مردم گذاشتن شأن را برای سهولت در پرداخت دارند. اسلامی گفت: در مرکز مونیتورینگ که امروز راه اندازی شد وضعیت عبور و مرور، اتوبان، ترافیک همین طور پرداخت عوارض بصورت لحظه ای رصد و ضبط می شود و بدین سان تصمیم گیری درباب مسائل مختلف مربوط به آزادراه ها آسان می شود. وزیر راه با اشاره به پیمایشی شدن پرداخت الکترونیکی عوارض، اضافه کرد: مردم همیشه این گلایه را داشتند که از قسمتی از اتوبان عبور می کنند، ولی عوارض کامل به آنها تعلق می گیرد که این مساله اصلاح شده و در آزادراه هایی که مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض هستند این عوارض بر حسب پیمایش دریافت می شود. اسلامی اظهار داشت: بدین سان که خودرو با عبور از هر بخش بزرگراه که مجهز به دوربین است باید مقدار مشخصی از عوارض را پرداخت کند مثلاً عوارض آزادراه تهران – ساوه، ۲ هزار تومان است که با عبور از هر ایستگاهی در این بزرگراه که مجهز به دوربین است قسمتی از مبلغ کم می شود مثلاً تهران تا اسلامشهر، ۴۰۰ تومان، ادامه مسیر ۸۰۰ تومان و در صورت پیمایش کامل آزادراه مبلغ ۲ هزار تومان کسر می شود. وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: همه آزادراه هایی که مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض هستند از این پس پرداخت عوارض شأن بصورت پیمایشی است همین طور کسانی که از آزادراه بصورت پر تکرار عبور می کنند از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار می باشند.

منبع: