سازمان راهداری: نمی توان جاده هراز را بست

به گزارش مدیرسا مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه نمی توان جاده هراز را مسدود کرد، جزئیات اقدامات این سازمان و مکاتبات صورت گرفته برای جلوگیری از بروز مشکل و بحران درباره ترک بوجود آمده در کوهستان این محور مواصلاتی مهم را شرح داد.

محمدرضا زمانیان در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: درپی کسب اطلاع از ایجاد ترک در کوهستان محور هراز در محدوده آب اسک اقداماتی انجام دادیم. در وهله نخست با دادگستری و استانداری مازندران مکاتباتی انجام دادیم و درخواست کردیم که فعالیت اماکن تجاری بوجود آمده در پایین دست را که گاها هم به صورت غیرمجاز در حریم راه راه اندازی شدند، محدود کنند چون که عامل تجمع مردم و مسافران هستند.

وی اضافه کرد: از پلیس راه هم درخواست کردیم که حداقل تیم ثابتی در این منطقه به صورت شبانه روزی مستقر کند تا در آن منطقه ایجاد ترافیک زنجیره ای در محدوده حدود ۵۰۰ متری جلوگیری نماید. چون که در صورت به وجود آمدن چنین ترافیک هایی اگر لغزشی در این نقطه از کوهستان اتفاق بیفتد حوادث جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: از استانداری درخواست کردیم که ستاد حوادث غیرمترقبه را تشکیل دهد و از راهداری هم دعوت کند تا بتوانید تصمیم گیری های لازم را در این حوزه اتخاذ نماییم. همینطور در کنار این مکاتبات و درخواست ها از مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی درخواست کردیم تا از منطقه بازدید کند و به طرق تخصصی این محدوده از کوهستان را ارزیابی و بررسی نمایند تا ببینیم شکاف بوجود آمده در کوتاه مدت مشکلاتی را ایجاد خواهد نمود و چه راهکارهای عملی و اجرایی برای حل این مشکل پیشنهاد می کنند و این گزارش تخصصی مبنای اقدامات وزارت راه و دیگر دستگاههای متولی باشد.

زمانیان تصریح کرد: از طرفی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که درحال راه اندازی باند دوم محور هراز است درخواست کردیم تا این کار را هرچه زودتر بخصوص در این محدوده انجام دهد تا بتوانیم به سرعت و در اسرع وقت از محور جایگزین برای این محدوده استفاده نماییم. همینطور از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کردیم که با عنایت به اهمیت این مساله مسائل و مشکلات احتمالی مالی برای پیشرفت و تسریع باند دوم محور هراز را حل کند چونکه تسریع در این پروژه نیازمند منابع اعتباری بیشتر است. چون که این محور درحال ساخت دارای ردیف بودجه است.

وی با اشاره به اینکه این ها اقداماتی است که از همان روزهای نخست بروز این مشکل انجام شده و مستندات آن موجود است، اظهار داشت: منتظر هستیم که گزارش مکتوب ای از مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی درباره بازدید از این محدوده آماده شود تا بتوانیم از آن بهره برد و اقدامات بعدی را انجام دهیم.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا با عنایت به پیشنهادات صورت گرفته از جانب مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در خصوص مسدود شدن محور هراز و در نظر گرفتن راه جایگزین این راه مواصلاتی مهم با ممنوعیت تردد مواجه خواهد شد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: درخواست مسدود شدن محور هراز کار سختی برای وزارت راه و شهرسازی نیست و تنها احتیاج به مکاتبه ای با پلیس راه دارد اما امکان انسداد وجود ندارد. چون که در صورت مسدود شدن محور هراز چند مشکل به وجود می آید در وهله نخست باید پرسید که تردد محلی ها و افراد بومی در این منطقه را چطور باید حل کرد و مشکل دوم این است که بار ترافیکی حاصل از مسدود شدن محور هراز به محورهای فیروز کوه و چالوس است که این امکان و ظرفیت در دو جاده مذکور نیست.

زمانیان افزود: برخی مواقع یک محور به صورت موقت و برای چند روز بسته می شود اما اگر بخواهیم محور هراز را ببندیم معلوم نیست که جاده جایگزین و باند دوم آن چه زمانی راه اندازی می شود. ازاین رو قابلیت انسداد محور هراز وجود ندارد البته اگر زمانی به این نتیجه برسیم که تردد از این محور خطرآفرین است و هر لحظه امکان دارد آن منطقه از کوهستان ریزش کند جاده هراز را خواهیم بست تا برای مردم مشکلی به وجود نیاید چونکه در این منطقه سنسورها و شاخص هایی قرار دادیم تا به صورت لحظه ای ترک ها بوجود آمده در این محدوده را رصد کند و بمحض این که متوجه شویم حرکت و لغزش این محدوده از کوهستان سرعت گرفته و احتمال بروز حادثه ای وجود دارد، تصمیم گیری دیگری مانند انسداد جاده هراز را در دستور کار قرار خواهیم داد.

منبع: