مدیرسا: برمبنای تازه ترین گزارش های رسمی پخش شده، تاخیر در پرواز شرکت های هواپیمایی داخلی ۱۹ گانه در اردیبهشت ماه بیش از ۳۱ هزار ساعت نسبت به ماه گذشته رشد داشته و متوسط آن به ۹۰ دقیقه در هر پرواز تاخیر دار رسیده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طبق گزارش انتشار یافته توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در اردیبهشت ماه امسال تعداد نشست و برخاست ۱۰ درصد، اعزام و پذیرش مسافر ۷۳ درصد و ارسال و پذیرش بار ۸۹ درصد افزایش را نسبت به همین ماه در سال قبل نشان میدهد.
همچنین پرترددترین مسیر در پروازهای داخلی در دومین ماه امسال تهران- مشهد با ۸۹۳ پرواز بوده و بیشترین نشست و برخاست داخلی در پنج فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش و اصفهان انجام شده که افزایش ۳۲.۴۵ درصد، ۱۵.۷۶ درصدی، ۸.۴۲ درصدی، ۷.۲۵ درصدی و ۴.۶۲ درصدی داشته است.
همچنین برمبنای آمار پروازهای داخلی فرودگاه های تحت مالکیت این شرکت در مدت اعلام شده نسبت به ماه مشابه سال قبل در نشست و برخاست ۵ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۶۴ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۷۶ درصد افزایش وجود داشته است.
اما در این میان همچنان وضعیت تاخیر در پروازهای مسافری اصلا مناسب نمی باشد و اعداد و ارقام انتشار یافته نشان از افزایش مدت زمان تاخیر در پروازها و تعداد تاخیرها در ایرلاین های مختلف نسبت به ماه نخست امسال دارد.
در این جدول نام ۱۹ شرکت هواپیمایی فعال آمده است که مجموعا ۴۲۹۹ پرواز را انجام داده اند و با وجود کاهش این تعداد نسبت به فروردین ماه امسال، در نهایت ۱۳ هزار و ۸۹۳ پرواز با تاخیرهای بیشتر از ۳۰ دقیقه، ۳۸۶ هزار و ۷۸۱ دقیقه معادل ۶۴۴۶ ساعت و ۲۶۸ روز تاخیر در آنها اتفاق افتاده است. این میزان تاخیر بیش از ۳۱ هزار ساعت و معادل هشت درصد بیشتر از تاخیر پروازهای ماه نخست امسال بوده است.
در دومین ماه امسال متوسط زمان تاخیر در این پروازها به ۹۰ دقیقه می رسد و در این میان کمترین تاخیر در بین پروازهای تاخیری به ۶۳ دقیقه و بیشترین آن به ۱۲۰ دقیقه می رسد. اگر دقیق تر این آمار را با جدول تاخیر پروازهای فروردین ماه مقایسه نماییم، متوسط زمان تاخیر پروازهای تاخیردار در فرودین ماه تنها در یک ایرلاین بالاتر از ۱۰۰ دقیقه و به عبارتی سه رقمی بود اما در اردیبهشت ماه چهار شرکت هواپیمایی توانستند این زمان را به ترتیب به ۱۰۷ دقیقه، ۱۱۲ دقیقه، ۱۱۵ دقیقه و ۱۲۰ دقیقه برسانند که در این میان ایران ایر صدرنشین تاخیرها بود.
گرچه مسئولان هوانوردی همیشه عوامل و دلایلی که عموما موجب این تاخیر می شود را شرایط آب وهوایی و دیگر مسائل اعلام می کنند اما نقص فنی هواپیما و نهایتاً تاخیر در ورود عمده ترین این دلیلهای است که بگفته شمس الدین فرزادی پور -مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- تحریم های ظالمانه مقابل این صنعت و کشور و مشکلاتی که ناشی از آن به وجود آمده یکی از دلایلی است که می توان به آن اشاره نمود.
منبع: modirsa.ir