امضا تفاهمنامه همکاری بین دو سازمان فنی و حرفه ای و زندان ها

به گزارش مدیرسا، در هفته ملی مهارت و آموزش های فنی و حرفه ای به منظور حذف ریشه های مبادرت جرم و توانمندسازی زندانیان، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سازمان زندان ها توافق نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، بنا بر توافق نامه ای که به امضا مهرداد عظیمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی رسید، جامعه هدف زندانیان، مددجویان کانون اصلاح و تربیت و متهمان بازداشتی از آموزش های مهارتی بهره مند می شود.
از اهداف تنظیم این تفاهم نامه، پرورش و هدایت استعداد فکری و فنی زندانیان، مددجویان کانون های اصلاح و تربیت متهمان بازداشتی، آموزش گروه هدف به منظور توانمندسازی جهت اشتغال آنان بعد از آزادی و بازدارندگی از ارتکاب مجدد جرم و اجرای سنجش و ارزشیابی مهارت و صلاحیت حرفه ای آنان است.
بر اساس این تفاهم نامه که مقرر است به مدت ۳ سال اجرایی شود، بررسی نیازسنجی آموزشی و شناسایی شغل و شایستگی در امتداد اولویت بندی تدوین و بازبینی استانداردهای شغل و شایستگی، تأمین مربی و اساتید مجرب آموزشی، عرضه خدمات مشاوره شغلی به جامعه هدف، برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، ارزشیابی و سنجش مهارت حرفه ای، صدور گواهینامه مهارت، برگزاری مسابقات ملی مهارت زندانیان آموزش دیده و…. توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور صورت خواهد گرفت و همچون محورهای اصلی این تفاهم نامه است.
بر اساس این تفاهم نامه، زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی متعهد به تأمین فضا، تجهیزات، مواد مصرفی و سایر ملزومات آموزشی مطابق استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای، نیازسنجی آموزشی و شناسایی شغل و شایستگی مورد نیاز گروه هدف، معرفی زندانیان و کارکنان دارای صلاحیت و توان حرفه ای به عنوان مربی، همکاری در برگزاری مسابقات ملی مهارت، سمینارها و همایش های مهارتی و … شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، توانمندسازی زندانیان را از ساز و کارهای بازپروری و اصلاح زندانیان برشمرد و اظهار داشت: توانمندسازی گروه هدف، برنامه های مختلفی از قبیل آموزش، اشتغال و حرفه آموزی را شامل می شود و اشتغال و حرفه آموزی جدا از تأثیری که بر پیش گیری از تکرار جرم دارد، می تواند از منظر اقتصادی به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت خانواده زندانیان، هم در دوره مجازات حبس و هم بعد از آن کمک نماید.
عظیمی اشاره کرد: باتوجه به نقش توانمندسازی زندانیان در اشتغال آنها، لازم است بیشتر از پیش به توانمندسازی در زندان ها توجه گردد. اشتغال و حرفه آموزی زندانیان در بستر یک رویکرد اصلاح گرایانه و نگاه اقتصادی به مجازات و حبس تحقق پذیر است.

منبع: