دبیر انجمن صنعت پتروشیمی در گفت وگو با مدیرسا: ورود سرمایه گذار به زنجیره ارزش باید توجیه اقتصادی داشته باشد

به گزارش مدیرسا، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: برای ورود متانولی ها به زنجیره ارزش، ابتدا باید زنجیره ارزش صرف اقتصادی داشته باشد که به آن ورود پیدا کرد.

احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کار فرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که برای توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی ابتدا بالادست باید باشد که منجر به ایجاد زنجیره شود، اظهار داشت: برای توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی دو مورد الزام آور وجود دارد یکی تکنولوژی و دیگری سرمایه گذاری است.
وی افزود: از نظر تکنولوژی و گرفتن لایسنس های جدید محدودیت هایی وجود دارد و اقداماتی در این حوزه صورت گرفته است و در مساله کاتالیست ها پیشرفت های خوبی نیز داشته ایم.
مهدوی ابهری ضمن اشاره به این که حاکمیت باید بستری را فراهم آورد که برمبنای آن زنجیره برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: هرچه زنجیره گسترده تر شود و ارزش افزوده ایجاد می شود و محصولاتی که قیمت بالاتری دارد هم ارز آوری بیشتری دارد و هم امکان توسعه بازار صادراتی بالا می برد.
دبیر کل انجمن صنفی کار فرمایی صنعت پتروشیمی افزود: به جهت اینکه به سمت توسعه ارزش محصولات پتروشیمی رویم و نگاهی داریم که مرتب زنجیره ارزش افزوده بیشتر شود به عنوان مثال پرتون ۶۰۰ دلار صادر می نماییم به ۲ هزار دلار و ۳ هزار دلار برسد یعنی منابع بیشتری به دست بیاوریم و خلق ثروت نماییم.
به گفته این مقام صنفی، در این شرایط حاکمیت باید اقدامی انجام دهد که توجیه داشته باشد، حالا پروپیلن را از نفتا تولید می نماییم و برای نخستین بار می خواهیم از پروپان تولید پروپیلن داشته باشیم و از آن پلی پروپیلن که این محصول خود شاخه های مختلفی دارد که ارزش افزوده بوجود می آورد.
وی افزود: حالا واحدهای پی دی اچ که ۱۷ واحد هستند و مجوز هم صادر گردیده است که یکی از آنها امسال راه اندازی می شود و سرمایه گذاری که برای این واحد سرمایه گزاری نموده است می گوید آغاز به کار نمی کند برای اینکه قیمت پروپان بالاست در این شرایط حاکمیت باید پروپان را به صورتی قیمت گذاری کند که پروپیلن از پروپان مقرون به صرفه باشد
مهدوی ابهری افزود: باید بستر آماده شود تا به این سمت برویم. به عنوان مثال با عنایت به ناترازی موجود بنزین در کشور باید به سمت تولید بنزین از متانول پیش رویم که سه واحد متانول یک واحد بنزین را تشکیل می دهد، در این شرایط اگر در تولید متانول تخفیف داده نشود تولید بنزین از متانول صرف نمی نماید.
دبیر کل انجمن صنفی کار فرمایی صنعت پتروشیمی افزود: باید تعریف نماییم که مردم ما بدانند در کجا آمایش سرزمین نماییم طرح ها را آماده نماییم و حاکمیت مشاور بگیرد و مورد برسی قرار بگیرد که توجیه اقتصادی دارد و مردم با اطمینان خاطر در آن پروژه مشارکت کنند.
وی افزود: می گویند، متانولی ها به توسعه زنجیره ارزش ورود نمی کنند ابتدا باید زنجیره ارزش صرف اقتصادی داشته باشد که متانولی ها به آن ورود پیدا کنند. این زنجیره ارزش و تولیدات گرید های پتروشیمی با ارزش بالا می توانست شکل بگیرد که ابتدا باید زیرساخت های آن فراهم گردد.
مهدوی ابهری افزود: برمبنای اصل ۴۴ دولت حق سرمایه گذاری در این پروژه ها را ندارد در حالیکه چنین امکانی برای کردم برقرار است اما مردم در چه شرایطی به این پروژه ها ورود پیدا می کنند، زمانی که زمینه های لازم فراهم باشد و امنیت اقتصادی فراهم گردد از این طریق می توان به توسعه زنجیره ارزش امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.