رئیس ستاد نوسازی ناوگان: ۱۶۰ هزار خودرو امسال اسقاط شد

به گزارش مدیرسا، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۲ هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی فرسوده اسقاط کردیم که ۸۰۰۰ دستگاه آن تاکسی بود، اظهار داشت: سال جاری ۱۶۸ هزار خودروی غیرتاکسی اسقاط شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، مهران سالاریه در نخستین مجمع عمومی اتحادیه سازمان های مدیریت حمل و نقل شهرداری های کشور ضمن اشاره به این که این ستاد در دل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نخستین بار به وجود آمد، اظهار نمود: نوسازی تاکسی های فرسوده از سال ۱۴۰۲ و اواخر خردادماه سال قبل استارت مجدد خورد و تا آخر سال عملکرد قابل توجهی داشتیم و ۸۰۹۸ دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی سال قبل نوسازی شدند که از این تعداد بالغ بر ۹۰ درصد تاکسی های شهری و ۷۱۲ دستگاه هم در ارتباط با تاکسی های برون شهری بوده است.
وی افزود: در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بخصوص تاکسی ها ۶۳ میلیون لیتر بنابر بررسی کارشناسان در مصرف سوخت صرفه جویی صورت گرفت و ۶۲ میلیون دلار برای کشور این نوسازی ها آورده داشته است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده ضمن اشاره به این که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای سالجاری یکی از دغدغه های این ستاد است به ورود جدی اتحادیه سازمان های مدیریت حمل و نقل شهرداری های کشور در این بخش تصریح کرد و اظهار داشت: ۲۲۰۶ دستگاه حمل و نقل عمومی تابحال نوسازی شده که قابل قبول نبوده و توقع بیشتری در این حوزه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل وجود دارد. البته نسبت به سالهای قبل روند رو به جلویی را شاهد می باشیم به صورتی که ۵۷ هزار دستگاه خودرو از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ برای نوسازی اسقاط شده بودند، این در شرایطی است که فقط سال قبل ۷۲ هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی فرسوده اسقاط کردیم که ۸۰۰۰ دستگاه آن تاکسی بوده است.
سالاریه با اشاره به اینکه در حوزه خودرو های غیرتاکسی ۱۶۸ هزار دستگاه از آغاز سال تابحال اسقاط شده اند، اظهار نمود: باید در این عرصه اقدامات بیشتری صورت گیرد و صدمه شناسی نماییم که چرا در این زمان نسبت به سال قبل با کاهش نوسازی در این عرصه روبه رو بوده ایم.
وی یکی دیگر از علل کاهش نوسازی در حمل و نقل عمومی را بدقولی و تأخیر در تحویل وعده های خودروسازان برای تحویل خودرو های ساخته شده عنوان نمود و اظهار داشت: از وزارت کشور درخواست داریم تا پیگیری های لازم در این حوزه را انجام دهند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور همینطور به تخصیص منابع صندوقی که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته شده، اشاره نمود و اظهار داشت: برای نوسازی ناوگان (از محل عوارض خودرو های ساخته شده برای نوسازی ناوگان حمل و نقل باید خودروسازان به حساب صندوق ۱.۵ درصد پرداخت کنند که تابحال بالغ بر هشت تا ۱۰ همت جمع آوری شده) منابعی از این صندوق تخصیص داده شده است.
سالاریه افزود: متأسفانه طی یکسال و نیم گذشته با وجود این که این تسهیلات وارد خزانه شده و مطابق قانون باید ۱۰۰ درصد تخصیص یابد، هنوز این امر محقق نشده و مطالبه ماست با مکاتبه با خزانه داری و رایزنی با بانکها شماره حسابی (صندوق که زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است) هرچه سریعتر برای تخصیص منابع اعلام گردد.
به گفته وی، سال قبل شهرداری ها خود برای نوسازی ناوگان حمل و نقل ورود کرده و با بانکها رایزنی های لازم را برای عرضه تسهیلات انجام داده اند که توقع داریم این خودروسازان با عمل به تکلیف خود هرچه سریع تر برای رفع مشکل نوسازی ناوگان اقدام نمایند.

منبع: