سرپرست دفتر نمایندگی فائو در ایران: زنان روستایی ستون اصلی تولیدات کشاورزی هستند

به گزارش مدیرسا، نماینده فائو در ایران اظهار داشت: دسترسی همگانی به غذای مغذی و ایمن، تعهدی برای سلامت هر ملت بوده و زنان روستایی ستون اصلی تولیدات کشاورزی و تحقق این امر به شمار می روند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، روز گذشته سه شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ اولین همایش بین المللی و هشتمین آئین ملی گرامی داشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار گردید. نازی توکلی، سرپرست دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران در مراسم روز جهانی غذا، روز جهانی زنان روستایی ۲۰۲۴ اظهار داشت: بسیار خوشحال و مفتخرم که امروز در کنار شما هستم تا دو مناسبت جهانی مهم را گرامی بداریم: روز جهانی غذا و روز جهانی زنان روستایی. باآنکه این دو مناسبت امکان دارد در نگاه اول جدا از هم به نظر برسند، اما در واقع پیوندی عمیق با یکدیگر داشته و هر دو بر اهداف مشترک ما یعنی توسعه پایدار، امنیت تغذیه و غذا، توانمندسازی جوامع و زنان روستایی تاکید دارند.
وی اضافه کرد: سال جاری در روز جهانی غذا، بار دیگر به ما یادآوری می شود که دسترسی همگانی به غذای مغذی و ایمن، نه فقط یک نیاز اساسی انسانی، بلکه تعهدی برای سلامت، رفاه و آینده ای بهتر برای هر فرد و هر ملتی است. این تعهد بشکلی عمیق با روز جهانی زنان روستایی هم پیوند خورده است، روزی که ما از نقش پرارزش و بی بدیل زنان روستایی که ستون اصلی تولیدات کشاورزی و معیشت روستایی هستند، قدردانی می نماییم.
وی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران، زنان روستایی همواره نقشی اساسی در حفظ روش های کشاورزی سنتی، تنوع زیستی و محافظت از محیط زیست ایفا کرده اند. آنها نه تنها تولیدکنندگان اصلی غذا هستند، بلکه در حفظ تعادل بین طبیعت و تولید غذای سالم هم نقش کلیدی دارند.
وی خاطرنشان کرد: فائو این افتخار را داشته است که در پروژه های مختلفی که از زنان روستایی حمایت می کنند، با وزارت جهاد کشاورزی همکاری نزدیکی داشته باشد. بعنوان نمونه، در پروژه محافظت از شتر دوکوهانه، زنان روستایی و عشایری در زمینه فرآوری پشم و شیر شتر آموزش دیده اند که برای آنها فرصت های جدیدی برای درآمدزایی فراهم می آورد.
نماینده فائو در ایران افزود: همچنین، پروژه احیای مناظر جنگلی و زمینهای تخریب شده که اخیرا به پایان رسیده، زنان روستایی را قادر کرده تا در فعالیتهایی همچون پخت نان محلی، بافت طناب از نخل خرما و کاشت نهال شرکت نمایند. این فعالیتها نه فقط معیشت خانواده های آنها را بهبود بخشیده، بلکه به مبارزه با بیابان زایی هم کمک کرده است.
توکلی با بیان اینکه تولید غذای سالم و مغذی از کسانیکه آنرا تولید می کنند، جدا نیست، اظهار داشت: با توانمندسازی زنان روستایی از راه عرضه دانش، مهارت ها و فرصت ها، اطمینان حاصل می نماییم که هم از زمین و هم از انسان ها به خوبی مراقبت می شود. این توانمندسازی فقط برای افزایش بهره وری نیست، بلکه به منظور ایجاد جوامعی مقاوم است که قادر باشند با چالش های جهانی مانند تغییرات اقلیمی، کاهش منابع و تغییر تقاضاهای کشاورزی مقابله کنند.
وی اظهار داشت: زنان روستایی در قلب این تاب آوری قرار دارند و نقشی اساسی در حفظ طبیعت برای آینده جمعی ما ایفا می کنند. این امر ما را به هم افزایی قدرتمندی میان این دو مناسبت رهنمون می کند.
توکلی در قسمتی دیگر از سخنان خود اظهار نمود: اگر به مبحث سال جاری روز جهانی زنان روستایی، «زنان روستایی از طبیعت برای آینده جمعی ما حمایت می کنند» بیاندیشیم، آشکار می شود که پشتیبانی از زنان روستایی به معنای سرمایه گذاری در آینده ای است که در آن تنوع زیستی حفظ می شود، تاب آوری در مقابل تغییرات اقلیمی تقویت می گردد و جوامع برای پیشرفت آماده می شوند. بنابراین، با پشتیبانی از آنان، به صورت مستقیم به چشم انداز روز جهانی غذا، یعنی زندگی بهتر و آینده ای روشن تر برای همگان، کمک می نماییم.
نماینده فائو در ایران افزود: همگی تلاش نماییم تا این اطمینان حاصل شود که زنان روستایی ابزار و ظرفیت لازم را برای ادامه نقش حیاتی خود در خانواده و کشاورزی، تولید غذا، محافظت از محیط زیست، در اختیار دارند. توانمندسازی آنان کلید دستیابی به آینده ای است که در آن هیچ فردی جا نماند و همه بتوانند از حق دسترسی به غذای متنوع، ایمن و مغذی بهره مند شوند.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.